Koemelkallergie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mamaloetje, 17 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaloetje

Mamaloetje Actief lid

22 aug 2012
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 3 maanden heeft misschien kma. Ik geef bv en moet nu dus op een koemelkvrij dieet om te kijken of hij inderdaad allergisch is. Heeft iemand hier ervaring mee? Tips van wat ik niet mag eten en drinken en wat ik dan wel kan nemen?

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik ben ook bezig met een koemelkvrijdieet, om te testen of mijn zoontje allergisch is. Ik eet nu geen melk, ei of soja. Alternatieven voor op brood zijn vlees en zoet. Bijvoorbeeld kokosbrood, stroop of jam.

Er zijn ook verschillende opties om melk te vervangen, op basis van rijst of haver. (Ik neem bewust geen soja, omdat veel kindjes met en koemelkallergie ook reageren op soja.) Deze koop ik bij een biologische supermarkt, daar hebben ze heel veel keus. Zo kan ik toch met "melkvervangers"koken, dat vind ik prettig.

Ook vind ik "bessola krentjebrij" en lekker toetje, in plaats van vla of yoghurt. :)

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Met amandelmelk kun je de kookpuddingen van Oetker maken, ook dessertrijst griesmeel ed.

vlees voor op brood zit vaak (natuurlijke) aromas in en dat is uitkijken.. Ik kan tenminste niet vaak iets vinden wat kan van vlees!? Wel leverpastei van Kips, plat vierkant pakje met Dora erop ;)

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    rijstemelk is gewoon echt heel lekker ook. ik drink bewust geen koemelk meer (aversie tegen melkveehouderijen), maar bij de bio winkel zijn er echt veel soorten andere 'melk' amandel, haver, rijste, spelt- melk.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik koop regelmatig vleesbeleg bij de lidl. Daar is veel keus in vlees zonder melk, ei of soja. Het staat gewoon achterop de verpakking, netjes en duidelijk aangegeven. Wel even lezen. Bijvoorbeeld sommige ham-soorten bevatten wel melk, net als de kipfilet met tuinkruiden. Andere varianten bevatten deze allergenen niet.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Ok dank voor de tip. Lidll zit hiet niet in de buurt vandaar dat ik het niet wist ;)

Bij C1000 kipfilet te koop verder niet veel!

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat is inderdaad vervelend!

Ik vind de Lidl overigens erg netjes mbt informatie over allergenen in voedingsmiddelen. Bij de harde broodjes hebben ze bijvoorbeeld een lijst hangen met ingrediënten. Ongeveer de helft van de harde broodjes kan ik gewoon eten, omdat er geen melk, ei of soja in zit. Reuze handig en lekker!

Bij andere supermarkten (jumbo of ah) weten ze niet eens wat er in de harde broodjes of het vers afgebakken brood zit. Toen ik daar vroeg om een ingrediëntenlijst was dat toch wel erg lastig en moet er gebeld worden. Heel klantvriendelijk, maar uiteindelijk ben ik daar nog niks wijzer geworden, dus koop ik daar geen harde broodjes of vers afgebakken brood. Alleen het voorverpakte brood waar de ingrediëntenlijst op voorgedrukt staat. En dat is toch minder lekker.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Wat super! Dan zoek ik ook eens een Lidl op! AH heeft wel van die tekentjes achterop, maar niet voor soja. Er zijn wel croissants die daar kunnen.

Heeft TS hier zelf ook nog wat aan??

9. Mamaloetje

Mamaloetje Actief lid

22 aug 2012
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Hebben jullie enig idee hoe snel ik verandering bij mijn zoontje zou kunnen zien? Blijft koemelk nog lang in mijn lichaam en dus in de melk?

10. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Och wat sneu... Wat waren de klachten bij je zoontje?

Hier ook geen koemelk, soja en eieren. Alhoewel ik over Soja twijfel. Best ingewikkeld soms he? Lees hier gwn continu alle ingrediënten en nu na twee maand wordt het steeds makkelijker.

Rijstemelk en Amandelmelk zijn ook gwn bij de AH te koop. En ja de croissants van AH eigenmerk zijn koemelk vrij!

Wbt de verandering, denk dat dit per kind afhangt van hoe heftig hij er op reageert. Wat ik op borstvoeding.com las is dat je twee week geheel koemelkvrij moet eten en dan evt. kan provoceren om te kijken naar reactie.

Hier ondanks mijn dieet, nog steeds veel onrust en krampen, blijf het moeilijk vinden waar die wel en niet op reageert en hoelang hij hier last van heeft.

11. Mamaloetje

Mamaloetje Actief lid

22 aug 2012
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft steeds een uur à anderhalf uur na de voeding last van krampen, windjes die enorm stinken en slikt vaak iets weg (daar heeft hij nutriton en omeprazol voor). Zijn ontlasting ruikt trouwens heel zuur en is ontzettend plakkerig. Is dat een kenmerk van kma?

Ik heb inmiddels bij ah wat spullen gekocht waar duidelijk melkvrij op staat. Over ei en soja heeft de ka niets gezegd.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    @Mamaloetje: Ik ben uit gegaan van de informatie op borstvoeding.com bij het dieet zonder melk, ei en soja.

De reden om ook geen ei en soja te nemen, is omdat deze eiwitten veel lijken op het melkeiwit. Inmiddels zijn ze er achter dat ruim te helft van de kindjes met koemelkallergie ook allergisch is voor soja.

Ook geitenmelk is ook geen goede vervanger van koemelk, omdat deze eiwitten sterk op elkaar lijken.

Hier staat meer informatie: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Allergie - Voedselallergie bij zuigelingen

13. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36

Deel Deze Pagina