Ziekte van hashimoto.....

Discussion in 'Zwanger worden' started by sillysa, Jan 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sillysa

sillysa Fanatiek lid

Jan 11, 2011
    1,245
    0
    0
    enschede
    Hallo iedereen,

Nog een vraagje,
    Wie heeft er ervaring met de ziekte van hashimoto en is of probeerd zwanger te worden??
    Ikzelf probeer nu sinds okt. 2010 zwanger te worden, mijn TSH wordt nu ook vaker getest zat vorige week op 6,1 veel te laag dus:(,nu heeft de internist mijn dosis verhoogd om te kijken of dat weer gaat helpen. Heb nu al zoveel verschillende dosissen gehad, het helpt altijd even om m weer omlaag te krijgen, maar blijft maar schommelen.
    Wie o wie heeft hier ervaring mee?? Want het zwanger worden wil nog niet echt lukken, dat kan ook niet met een te lage TSH of dan steeds mk.

Alvast bedankt,
    lieve groet sillysa

2. Quenya

Quenya Lid

Nov 29, 2010
    80
    0
    0
    #2 Quenya, Jan 20, 2011
    Last edited: Jan 20, 2011
    Een TSH van 6,1 is juist te hoog. Als je een FT4 van 6,1 bedoeld dan is dit inderdaad te laag. Mijn endocrinoloog vindt dat je TSH bij zwangerschap (of als je zwanger wil worden) vrij laag mag zijn (rond de 1). Je FT4 moet juist hoog-normaal zijn (15 of hoger). Dit zijn volgens haar wel ideaal-waarden en je kunt dus met iets 'slechtere' waarden ook prima zwanger raken mits je in normaal-range blijft.

Het is dus inderdaad zo dat als je schildklierwaarden niet goed zijn, het moeilijk is om zwanger te raken. Het voordeel is, is dat als je goed bent ingesteld, je gewoon zwanger zou moeten kunnen raken. Hashimoto staat wel in verband met een verhoogde kans op miskramen, maar houd in gedachten dat nog steeds het grootste gedeelte van de zwangerschappen goed gaan.

Edit: Nog even iets positiefs, ikzelf ben vrij snel zwanger geraakt met iets 'slechtere' waarden (TSH van 4 en FT4 van 10). Mijn dosis is, na mijn positieve zwangerschapstest, meteen verdubbeld en mijn waarden zijn nu erg goed! Ik ben nu 12 weken zwanger en heb dus de magische grens gehaald! Wat wel iets minder is, is dat mensen met schildklierproblemen vaak erg veel last hebben van de hormonen. Ik heb dit dus ook en ben net thuis na een ziekenhuisopname, omdat ik Hyperemesis Gravidarum heb. Dit schijnt dus meer voor te komen bij mensen met schildklierproblemen.

3. sillysa

sillysa Fanatiek lid

Jan 11, 2011
    1,245
    0
    0
    enschede
    Hoi Lynne,

Bedankt hoor je reactie, dat is mooi zeg, dat je met een waarde van 4 toch zwanger geworden bent. Gefeliciteerd!!:)
    Ik had zelf laatst een TSH van 4,6, maar die is in 3 maanden dus weer gestegen naar 6,1. Maar mijn FT4 is altijd inorde nix mis mee zegt ie. Ik zei ook laag omdat de internist dat altijd zo moemt, waarschijnlijk omdat de schildklier dan nog trager werkt, dus nu moet ik elke 2 maanden op controle en ben van 88mcg naar 100 mcg gegaan. Dus duimen maar dan.

Heel erg bedankt,
    lieve groet sillysa

4. Lillith

Lillith Bekend lid

Mar 29, 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Hi Syllisa,

Hoe langs slik je al thyrax? Want bij mij heeft het zeker 1,5 jaar geduurd voordat ik redelijk stabiel op de goede dosis zat.

Ik heb ook de ziekte van Hashimoto. Ik ben in ronde 7 zwanger geraakt en ben nu mama van een prachtige dochter. Dus er is zeker hoop!

Veel succes!

Groetjes,

Lillith

5. sillysa

sillysa Fanatiek lid

Jan 11, 2011
    1,245
    0
    0
    enschede
    Hoi Lillith,

Ik slik nu al 3 jaar euthyrox maar het blijft maar niet stabiel, ik hoop dat nu de dosis weer verhoogt is het snel beter gaat.
    Ik ben blij dat het in ieder geval dus wel mogelijk is.
    Bedankt voor je reactie en gefeliciteerd!!

Een lieve groet sillysa:)

Share This Page