Wanneer testen op autisme?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tweekids, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Koningsgezin, ik vind jouw zoon wel klinken als misschien autistisch, heel herkenbaar wat je beschrijft. Vroeghulp is idd een goede ingang.

Wat wij merken:
    - Enkel functioneel contact
    - Veel dingen doen "omdat ze zo horen", hij spreekt bijv af met klasgenoten omdat hij dat om zich heen ziet
    - bepalend, controlerend, tot op het dwangmatige af
    - overgevoeligheid voor geluid
    - kan niet schakelen (toen wij als verrassing naar Disney gingen kon hij niet mee omgaan)
    - kijkt je nauwelijks aan
    - kan geen meerdere dingen tegelijk doen
    - fascinatie voor vormen (" mama ik wil het toetje dat eruit ziet als een cilinder!")
    - fascinatie voor klokken
    - hij begrijpt sociale omgangsvormen niet. Toen ik hem had geleerd gedag te zeggen heeft hij wekenlang IEDEREEN gedag gezegd die hij zag
    - behoefte aan structuur natuurlijk
    - moeilijke slaper
    - hij zegt letterlijk dat hij niks van de wereld begrijpt
    - extreem veel slaap nodig (door alles wat hij gedurende de dag bij elkaar moet puzzelen. Hij gaat standaard 17.30 uur naar bed)
    - als klein kind: fladderen

De kinderpsychiater zei na de eerste observatie al dat hij waarschijnlijk autisme had en dat bleek te kloppen. Desalniettemin is hij een heerlijk mannetje en kunnen we -met wat aanpassingen- bijna alles met hem doen. We hebben gehoorbescherming gekocht dat hij kan pakken als het nodig is en gebruiken een dagplanning. Dagjes weg en vakanties worden vantevoren besproken en via youtube bekeken.

Er zitten ook voordelen aan. Zo is het ontzettend leuk om je kind letterlijk te moeten leren hoe hij zich moet gedragen en zijn geheugen is fenomenaal. Mijn zoon heeft een iq van 128, dat scheelt wel. Bij een lager iq (<100) worden veel dingen toch lastiger.

2. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Wat een herkenning Cathelijne. Ook het geluid, tegen verbouwing kan hij niet tegen. Toen ze aan het boren waren, werd hij panisch. Ik dacht misschien vanwege angst ervoor? Vorige week was de '90 top 500 op q music. Dan wil ik hem wat harder zetten, niet zo gek hard dat de buren er last van hebben. Dochter vond het geweldig, maar hij werd panisch. Handen op zijn oren en gekke geluiden maken. Hij werd er heel onrustig van.

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wij hebben bij de oorkappenshop speciale gehoorbescherming voor kinderen besteld, Google maar eens.

4. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38

(Heel herkenbare punten, Cathelijne!)

Dat heeft onze zoon ook vaak. We hoeven hier maar de stofzuiger of een keukenmachine aan te zetten en hij kruipt in de bank.
    Maar het gekke is dat hij met het sinterklaasfeest waar harde muziek werd gedraaid en later een drumband speelde geen last leek te hebben. Misschien was hij teveel afgeleid van al de speeltoestellen dat het hem minder of niet stoorde.
    Als wij met een liedje meezingen of dansen zegt hij ook dat we op moeten houden. Als we vragen waarom, kan hij het niet zeggen.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hij is 2? Dan hoort het gewoon bij de leeftijd :)
    Autisme wordt meestal pas na 4 jaar echt gediagnosticeerd. Soms ook wel eerder, maar dat kan alleen als de klachten heel erg duidelijk zijn en er dus echt sprake is van grote problemen in de ontwikkeling.
    Dit klinkt mij als een normale 2-jarige in de oren :)

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als hij ZO gemakkelijk daarmee akkoord gaat, zal hij zeer ws geen autisme hebben :) Een kind dat autistisch is, zal daar heel veel moeite mee hebben en schakelt niet zo snel.
    Als jij van PSZ nog nooit signalen hebt gehad, zou ik me dus vooral geen zorgen maken.

7. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Mijn zoontje heeft dit ook. Eerst vond ik het schattig, maar nu is hij bijna 4 en alles moet op zijn manier. Niets kunnen we "gewoon eventjes" doen. Even jas aantrekken... nee want de rits moet net iets hoger, hij wil een andere muts, enz. Ik zie het nu als een kwestie van opvoeding waarbij ik te laat heb ingegrepen. Ik denk dat het belangrijk is om heel duidelijk te zijn en hier ook grenzen aan te stellen. Niet alles kan op zijn manier, dan maar huilen.

8. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    #28 Skyscrapper, 16 feb 2015
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015
    Hoeft niet altijd. Het kan per situatie verschillen.
    Hier wordt het wel een paar keer aangehaald dat de lamp stuk is, zelfs als de lamp ook weer gemaakt is, maar hij raakt er niet gefrustreerd van.
    Dat van je laatste berichtje is wel herkenbaar. voorbeeldje van vanmorgen:

Zoonlief zijn schoenen liggen altijd in een schoenenkist in de gang. Die mag hij dan pakken om aan te trekken. Maar vandaag had ik ze al voor hem gepakt en bij de tafel gezet. Nee meneer loopt te piepen omdat hij zijn schoenen uit de kist moet pakken. Hij was zelfs in staat om zijn schoenen terug in de kist te leggen en alsnog opnieuw te pakken.

Deel Deze Pagina