geen pretiig gevoel bij verloskundige, wat nu??

Discussion in 'Zwangerschap' started by daantjenvt, Aug 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daantjenvt

daantjenvt Actief lid

Nov 19, 2009
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi, ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand mij hier het antwoord kan geven.
    Ik heb bij mijn eerste zwangerschap geen fijne ervaring gehad met de verloskundige praktijk hier in het dorp, daarna na 3 miskramen ook niet. het komt vooral omdat hun niet luisteren, nu ik weer zwanger ben heb ik gezegd dat ik geen vroege echo enz wil om paniek te voorkomen en pas de echo wil zoals het daar altijd gaat en dat is met 10 weken en de intake. Nu hebben ze die afspraak geplant en zit ik zelf te tellen dat ik dan pas 8 weken zwanger ben, dus weer luisteren ze niet.
    Het probleem is dat er maar een praktijk hier in het dorp is en ik niet naar een ander dorp mag ivm met onderlinge afspraken tussen de verloskundige.
    Kan je controle ook via je huisarts verlopen, of heeft iemand misschien een idee?

2. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Hoi Daantje,

Wat een rotsituatie! :(
    Mijn advies zou zijn om het toch te bespreken met je verloskundige. Geef daarbij precies aan wat je hier zegt: dat je juist had gevraagd om géén vroege echo, en dat je nu volgens je eigen berekening toch bij 8 weken al een echo hebt. Vraag of ze misschien een rekenfout hebben gemaakt, en of de afspraak verzet kan worden. Ga er niet meteen van uit dat ze niet luisteren!

Een andere optie is misschien om onder controle te komen bij de gynaecoloog in het ziekenhuis (zeker na 3 miskramen), maar ik weet natuurlijk niet hoe ver het dichtstbijzijnde ziekenhuis voor jou rijden is.

Het belangrijkste is in elk geval dat je onder controle staat bij iemand bij wie je je prettig voelt!! Want het moet iemand zijn aan wie je alles kwijt kunt.

Veel succes en wijsheid gewenst!

3. Ikke31

Ikke31 Actief lid

Apr 8, 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Wat vervelend!
    Wat een onzin ook dat je niet naar een ander kunt, dit bepaal je toch zeker zelf! Mag dat eigenlijk wel zoals zij dat doen?

Ik zou naar mijn huisarts gaan en het daar bespreken, grote kans dat je in jouw geval naar een gyn kan.

Ik zou het er in elk geval niet bij laten zitten, het is een belangrijk onderdeel van je zwangerschap.

Succes!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,238
    6,112
    113
    Je mag zelf je vk uitkiezen hoor, dus gewoon naar een ander gaan als ik jou was.
    Juist met een vk is het belangrijk dat je een klik hebt, ze is wel op het meest (nou ja bijna dan:p) intieme moment van je leven.

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Vervelend hoor!
    Alleen vind ik 8wk niet vroeg voor een echo,maar dat is mijn mening.
    Vind wel dat ze zich moeten houden aan jou wensen.
    Waarom ben je trouwens weer naar hun praktijk gegaan als je eerder al niet tevreden was?;)

6. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

Oct 23, 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Wat vervelend dat je je niet gehoord voelt! Wat hierboven al gezegd is, ga er niet gelijk vanuit dat ze niet luisteren (i know, hormonen!) maar wie weet is beleid aangepast en krijgt iedereen bij 8 weken de echo.
    Daarnaast, als reistijd van VK uit ander dorp meer is dan x aantal minuten kán het zijn dat die afspraken van daar niet onder controle mogen kloppen! Huisarts moet bijvoorbeeld in spoedsitautie binnen 15 minuten bij je zijn! Daarom moet je binnen postcodegebied vallen om je in te mogen schrijven óf afstand doen van deze norm... Door handtekening etc. Lijkt me niet ideaal bij een bevalling! Dan wil je snel hulp toch?

Vraag het eerst even (rustig) na waarom echo bij 8 weken is, en wie weet is het aanpassen als je het uitlegt, en als het antwoord je niet bevalt kun je altijd nog via HA andere slapen nemen. Succes!

7. seepje

seepje Fanatiek lid

Mar 23, 2014
    1,559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Bij mijn verloskundige was echo tussen de 7e en 8e week gebruikelijk. Daarna termijnecho en 20 weken echo. Loop nu bij de gynaecoloog en heb elke 4 weken een echo. Nu al 3 gehad.

Ik denk dat je het bespreekbaar moet maken met de verloskundige hoe lastig dat ook is. Jij bent de baas over jou lichaam.

8. Bollen

Bollen Fanatiek lid

Jul 22, 2013
    1,422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Gewoon bespreekbaar maken! En kan me niet voorstellen dat je niet naar een andere woonplaats mag, je bent vrij om te kiezen.
    Het is jouw lijf en als je je ergens niet prettig bij voelt dan moet je dat aan kunnen geven!

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Je gevoel bespreken.
    Als je alsnog niet blij met ze bent gewoon naar een ander gaan, je hebt vrije keuze

10. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Hier zijn die afspraken ook. Toch ken ik er een aantal die naar een ander dorp gegaan zijn en daar ook aan gegeven dat ze die afspraken wel leuk kunnen maken maar ze in hun recht staan een andere praktijk te kiezen, omdat je recht op artsenkeuze hebben.
    En als je daar duidelijk in bent nemen ze je vaak wel aan.

Ik zou dus toch de andere praktijk bellen. Beter nu over dan later. (Niet alleen vanwege de ervaring nu maar ook wat je al gehad hebt).

11. daantjenvt

daantjenvt Actief lid

Nov 19, 2009
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb nogmaals gebeld met een praktijk in een dorp verderop en ze gaan nu in overleg, als het niet lukt kan ik het altijd met mijn huisarts overleggen.

12. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

Oct 23, 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik heb het even nagekeken en de wettelijke normen voor verloskundige is: maximaal 15 minuten aanrijtijd! Dus als het volgende dorp verder weg ligt dan 15-auto-minuten dan kúnnen ze je weigeren. Niet omdat ze je niet wíllen helpen, maar omdat ze aansprakelijk zijn als ze niet op tijd bij je kunnen zijn in een spoedsituatie...
    Enige andere mogelijkheid is dus onder controle van gynaecoloog komen te staan (doorverwijzing van HA nodig).

13. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

Oct 23, 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Sorry, lees dit nu pas... Goed dat je nog even gebeld hebt! Wat zeiden ze van de echo bij 8 weken ivm de 10 die jij graag wil?

14. daantjenvt

daantjenvt Actief lid

Nov 19, 2009
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    De secretaresse van de andere praktijk snapte het allemaal wel, ze zou het gaan overleggen of ik dan toch bij hun praktijk terecht kon, ze zou vanmiddag terug gebeld hebben maar dat is niet gebeurd. Ga morgen zelf maar bellen en anders ga ik toch aan de huisarts vragen of ik niet bij de gyn terecht kan.

15. Berthine

Berthine Lid

Dec 30, 2013
    29
    0
    0
    Ik had ook een slecht gevoel bij mijn verloskundige en ging er echt met tegenzin heen. Alles moest zoals zij het wilde, liefst zonder dat ik vragen zou stellen en een eigen mening van mijn kant werd niet gewaardeerd. Als het aan haar lag, lag de keuze voor een thuisbevalling of poliklinisch in het ziekenhuis niet bij mij, maar bij haar bijvoorbeeld (ziekenhuis is volgens mij dichter bij haar huis dus handiger). Hoe ik zou bevallen (houding, pijnstilling, enz.) ook. Borstvoeding vroeg ze, ik zei ja, kwam er een negatief gemompel uit. Alles wat extra werk was wilde ze eigenlijk niet, dus werden we ook eigenlijk niet ingelicht over eigenlijk alles, ze had immers een wand met folders en daar zocht je het dan zelf maar uit.

Ik zag ook al enorm op tegen een bevalling met haar en hoopte dat ze toevallig op vakantie zou zijn o.i.d. en er een vervanger zou komen. Ook maar 1 praktijk in onze plaats en dacht dus geen keus te hebben.

Nu heb ik via iemand op de zwangerschapscursus toch een andere verloskundige gevonden. Mijn nieuwe verloskundige gaat met ons in gesprek, legt alles uit en vraagt hoe wij tegen zaken aankijken. Ze komt bij ons thuis voor afspraken (ze woont 1 dorp verder) en neemt echt de tijd voor ons. Ik ben dus heel blij dat ik overgestapt ben en dat ik een nieuwe verloskundige gevonden heb. Ik voelde me ook enorm opgelucht toen de beslissing gevallen was over te stappen en had het achteraf veel eerder willen doen. Ik zou dus zeker mijn best doen om een ander te vinden waar je je wel prettig voelt. Je gaat er vaak heen en als dat nu aan het begin al met tegenzin is, wordt het denk ik alleen maar erger (in mijn geval in ieder geval wel). Ik hoop dat je bij die andere praktijk terecht kunt en anders inderdaad eens met de huisarts overleggen of er andere opties zijn, want dit komt denk ik de zorg ook niet ten goede.
    Succes!

16. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

Jun 30, 2014
    845
    85
    28
    Laat het er niet bij zitten. Je gaat hele intieme momenten beleven, dat wil je liever met iemand die je mag. Je hebt de keuze vrijheid, dus laat je niets opdringen.

wij hebben ons bewust pas bij 9 wk aangemeld en moesten toen in wk 10 met spoed voor intake komen :p de echo hebben we toen pas in wk 12 gehad. Ik moet zeggen; bevalt me aardig goed. VL zei al: volgende keer melden we ons nog later aan :p

17. firstone

firstone Bekend lid

Apr 27, 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Ik zou eerst bellen om de afspraak 2 weken te verzetten. Daarna zou ik duidelijk maken dat ik het niet zie zitten om 9 mnd lang niet gehoord te worden. Mocht dit niet helpen kun je altijd overwegen om met de ha te praten over een doorverwijzing naar de gyn!

18. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik had ook een slechte ervaring en ben ook geswitcht. Mal zeg, dat dat niet mag, of woon je er te ver vandaan?
    Zou wel blijven aandringen, want bevallen met een slecht gevoel over je verloskundige is niet fijn!

19. daantjenvt

daantjenvt Actief lid

Nov 19, 2009
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi, nou de vk van de nieuwe praktijk heeft gisteren nog laat gebeld en het verhaal aangehoord. op zich mocht ik wel bij hun praktijk maar om de onderlinge verhoudingen niet te verstoren wil ze eerst toestemming hebben van haar collega's in het dorp waar ik woon.Nou raad je het dus al, die hebben me de hele dag proberen te bellen ;-(
    terwijl ik n het werk ben, schiet allemaal niet op dus

20. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Morgen even terugbellen, het gesprek aan gaan, aangeven waarom je kiest voor een andere VK en lekker naar de andere VK. Dan houden ze je heus niet tegen hoor!! Succes!

Share This Page