Ik had even een vraagje over het opnemen van het ouderschapsverlof. Ik heb op het moment ouderschapsverlof opgenomen. Een jaar lang 3 dagen werken. Uiteindelijk is mijn doel om gewoon "echt" 3 dagen te gaan werken. Nu heb ik een vraag. Ik ben 6 feb 2012 uitgerekend van mijn 2e kindje. Mijn ouderschapsverlof zal dus onderbroken worden door 16 weken zwangerschapsverlof. Die 16 weken ga ik dus geen gebruik maken van mijn 2 dagen per week ouderschapsverlof. In totaal dus 32 dagen oudersschapsverlof opgespaard. Mijn vraag is: mag ik na de bevalling deze 32 dagen achter elkaar opnemen? Of moet ik, zoals ik nu doe, weer gewoon 3 dagen per week werken? Ik zit er namelijk over te denken om mijn zwangerschapsverlof te verlengen met een maand onbetaald verlof. Maar als ik natuurlijk mijn opgespaarde dagen van het ouderschapsverlof achter elkaar mag opnemen, dan is dat natuurlijk ook prima. Ben benieuwd wie me kan helpen! Thanks, groetjesss
nee. je hebt een onderbreking om ze later alsnog op te kunnen nemen en niet die 32 dagen als vrij opnemen na je verlof, zo werkt helaas niet. Als je tijdens een periode van ouderschapsverlof ook recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan kun je in overleg met je werkgever het ouderschapsverlof onderbreken. Je kunt het restant van het ouderschapsverlof dan later alsnog opnemen, omdat deze uren niet vervallen. Je krijgt doorgaans tijdens ouderschapsverlof je loon niet doorbetaald
Het ligt er een beetje aan hoe je je OV (ouderschaps) oorspronkelijk hebt aangevraagd. Heb je aangegeven dat je je verlof in 1 deel wilt opnemen, dus steeds 2 dagen p/w OV.... dan blijft die regeling bestaan. Dus je schort tijdens je bevallingsverlof het OV op en daarna heb je gewoon 16 weken "langer" OV. Heb je aangegeven dat je bijv je verlof in 3 of 6 delen wilt opnemen. Dus steeds periodes van x-maanden waarin je wisseldne aantallen dagen OV opneemt. Dan mag je je nog niet genoten delen alsnog wijzigen. Wat je ook zou kunnen doen.... je laat gewoon het verlof voor je eerste kindje doorlopen, dus 2 dagen p/w. En je spreekt nu vast voor een bepaalde periode het verlof voor je 2 kindje aan.... waarmee je dan dus in totaal een maand thuis kunt zijn. Je mag nl je OV ook in delen opnemen. Dus dan zou je nu bijvoorbeeld moeten zeggen: ik neem voor kindje 2 van 1 mei 2012 tot 31 mei 2012 3 dagen p/w verlof op. dat is dan deel 1, het resterende verlof wil ik in overleg later nog opnemen.
Dank voor jullie reacties! Ik weet er nu in ieder geval iets meer over. Ik ontdekte van de week ook nog dat ik nog heel veel vrije dagen heb staan, dus ik zal zeker een eind komen met het verlengen van mijn verlof! Dank! Groetjes Monalisa
Hoi, Ik heb en ga nu ook weer mijn ouderschapsverlof onderbreken vanwege zwangerschaps en bevallingsverlof. ip mag je als je aan hebt gegeven dat je je volledige ouderschapsverlof opneemt, of wat voor manier dan ook, niet onderbreken. Behalve vanwege zwangerschap. Let vooral goed op hoe het besluit omschreven wordt. Bij mij stond er de eerste keer dat het gestopt werd per die en die datum. Maar daar was ik het niet meeeens. Het werd onderbroken, anders staat het er net als of je afziet van je verlof. Het voordeel van het onderbreken van je ouderschapsverlof is dat je tijdens je zwangerschap en bevallingsverlof, jou oude salaris krijgt En die 16 weken die je niet opneemt, worden er gewoon weer achteraan geplakt. Gr Pip
pipeline weet je toevallig hoe het zit met de ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst? heb per 1 jan 2010 ouderschapsverlof voor dochter per 8 dec laat ik mijn ouderschapsverlof stopzetten ivm nummer 2 en per 1 april 2012 neem ik weer ouderschapsverlof op maar hoe zit het dan met de korting? zeggen ze is aansluitend?
In de tijd dat je geen ouderschapsverlof opneemt ontvang je niets. Maar dat snapte je vast ook wel. ik heb geen Ervaring met het terug vragen per maand. Wij doen alles per jaar, dus dan geven we gewoon de uren op die we hebben opgenomen. Als je het per maand terug vraagt. Lijkt het me verstandig om dit ook stop te zetten en anders ff de belasting telefoon bellen. Die kunnen je vast ook gelijk de juiste formulieren of link geven op het internet.
Nee dat wordt berekend adhv de opgave die je van je werkgever krijgt. Je krijgt aan het een soort van jaaropgave mbt je opgenomen uren OV, dit geef je door aan de BD... en zij berekenen dan of je teveel of teweinig of precies genoeg hebt gehad.
i kdoe het per jaar maar ene zegt omdat ik al ouderschapsverlof op neem dat ik naar 2009 moet kijken (inkomensverlies 2010 met 2009) maar andere zeggen omdat ik het stop dat ze dan 2012 met 2011 vergelijken
toen mijn verlof begon is mijn ouderschapsverlof dus beeindigd. Toen heb ik eerst 3 maanden fulltime ouderschapsverlof opgenomen (na mijn zwangerschapsverlof) en daarna weer gewoon 10 uur per week zoals ik altijd al deed... heerlijk was dat die extra 3 maanden.