Ben ik er eindelijk uit wat ik wil... zit ik hier weer mee Wanneer, dus hoe laat, geef je zoiets nou? Ik weet dat het vooral in het begin muizenhapjes voor de grap zijn, maar wil ze daarna de fles nog wel? MiniNooNoo is nog niet zo heel lang wakker na de fles, we geven vanaf 7:00 om de 4 uur en meestal houdt ze het per keer een uur en een kwartier (hooguit) vol, soms zelfs korter. Tussendoor is ze weleens wakker in bed hoor, dan kraait/lacht/kletst ze wat en gaat ze weer slapen. Voor mijn gevoel 'hoort' een groentehapje aan het einde van de middag, echt als een soort avondmaaltijdidee. Het fruithapje kan wel in de loop van de ochtend denk ik? Geef je dat eerst, en daarna de fles, of andersom? Ik zit ook met het kinderdagverblijf straks, die kunnen maar tot 16:30 een groentehapje geven. Ik vind het echt heel erg lastig (en spannend!) om hier mee te beginnen straks...
Nou, je keuze om met 4 maanden te beginnen heb je gemaakt begrijp ik. Maar wil je ook gelijk beginnen met groenten en fruit, of vind je het ook prima om bijvoorbeeld een maand groenten te geven en vanaf 5 maanden ook fruit? Dat maakt het allemaal wat makkelijker! Anders moeten die darmpjes nog meer wennen in eens, 2x per dag bijvoeding, en je komt ook wat makkelijker uit qua tijd. Dan begin je bijvoorbeeld rond de middag met een hapje groenten. De eerste hapjes zou ik nog niet gelijk om 18.00 geven want als je kindje buikpijn krijgt, hebben jullie een wakkere nacht. Maar langzaam aan kies je een tijd uit om een hapje te geven. Slaapt je kindje, dan doe je het een andere keer.
Ohja, aan het begin eerst melk, dan bijvoeding, is liever voor de darmpjes. En van die paar hapjes de eerste dagen/weken raken ze nog niet vol. Het is zowizo tot 6 maanden niet de bedoeling dat ze zoveel bijvoeding eten dat ze hun fles niet meer willen. Later ga je de hapjes tussen de voedingen in geven.
Nou... met 4 maanden al hoeft voor ons niet perse, ik wilde er ergens tussenin gaan zitten, maar begin graag goed voorbereid aan dingen, vandaar dat ik het nu al vraag Ik ben dan ook blij dat je zegt dat het beter is om eerst groente te geven, dat vóór de fles, en na een maand pas wat fruit. Eerst maar eens een ding proberen. Het zijn inderdaad maar muizenhapjes, en ik had begrepen dat het beter is om eerst een dag of 3 het zelfde te proberen om te kijken hoe ze reageert en dan het liefst milde groente zoals bloemkool of worteltjes, klopt toch? Dankjewel in elk geval!
Wij zijn bij Nina met 4 maanden met fruit begonnen en met 5 maanden met groenten. Haar schema was/is: 8.00 uur fles 10.30 fruit 11.30 fles 15.00 fles 17.30 groenten 19.00 fles succes!
idd milde groenten is het beste, op internet kan je best veel info erover vinden. ik deed ook eerst een maand groenten ( ja ik ben met 3 maanden begonnen) en ben nu langzaam aan het opbouwen naar groenten en fruit. ik heb wel eerst een paar keer geoefend met rijstebloem van een lepel maar mijn zoontje vond dat heel vies. ik gaf in het begin gewoon wanneer uitkwam maar nooit later dan 16.00uur en deed ook voor de fles maar merkte hier dat het juist een stress moment werd omdat hij dan heel veel hanger had en ben toen tussen de voedingen gaan geven en dat gaat goed. ik geef om 9.30/10.00 fruithap denk ongeveer 30/40gr soms meer en om 17.00 uur groenten ook 30/40 gr. dat is nog geen half potje. ik geef wel alles vers en dan maak ik het voor een paar dagen klaar en vries ik het in.
Ik ben begonnen met fruit toen hij 4 mnd oud was. Ik probeerde het meestal rond 10.30 uur te geven. En dan rond 11.30 weer een flesje. Kwam het die tijd niet uit, dan gaf ik het smiddags tussen 2 flessen in. Als hij veel sliep die dag, dan gaf ik helemaal geen fruit. Toen hij 5 mnd oud was kreeg hij er ook groente bij. Soms was het wel lastig qua drink en slaaptijden. En dan sloeg ik een keertje groente of fruit over. Soms wilde hij ook zn fles niet door de groente en fruit en kwamen we soms maar op 3 flessen uit! Nu zitten we in een goed ritme, en lukt t helemaal en gaat t vanzelf. Ons schema ( hij is nu 6 mnd) 07.30 -fles met rijstebloem 10.30 -fruit 12.30 -fles 16.15-groente 17.00 -fles 20.30 -fles
Als ze de eerste fles om 07.00 uur krijgt en om de 4 uur drinkt zou ik het ongeveer zo doen: 07.00 fles 11.00 fles 15.00 fles 17.00/17.30 groente 19.00 fles 23.00 fles (als ze die nog krijgt natuurlijk) En als je dan fruit ook gaat introduceren dat tussen de flessen van 07.00 en 11.00 geven. Ik moet wel zeggen dat ik met 6 maanden pas begonnen ben met bijvoeden en toen was Ayla al veel meer wakker en kon ik bovenstaand schema prima aanhouden. En ik ben idd eerst begonnen met groente. Heb 3 dagen dezelfde groente aangeboden en toen ze 3 groentes goed at ben ik ook begonnen met fruit. Groentes die het hier goed deden: worteltjes, erwten, broccoli en bieten. Bloemkool en sperziebonen was ze niet gek op, terwijl ze sperziebonen nu juist erg lekker vindt.
Hoi, toen wij met bijvoeding begonnen ben ik begonnen met 2 flessen met rijstbloem. Na een paar weken groente, en 3 weken later fruit. Aan het schema heb ik niets veranderd, alleen steeds iets toegevoegd. 7.00 fles 9.00 fruit 11.00 fles met rijstebloem 15.00 fles met rijstebloem 16.30 groente 19.00 laatste fles met rijstebloem. Succes!
Kijk even op borstvoeding.com Daar staat een heel leesbaar artikel, met voedingsoverzicht, over voedselintroductie, dat ook heel goed bruikbaar is als je geen borstvoeding geeft. Ik vind het leuke van het overzicht dat er zoveel soorten en groente en fruit op staan dat we zelf ook nieuwe dingen gingen proberen!
Hier is het 07.00u a 07.30u fles 10.00u fruit (half potje) 11.00u a 11.30u fles 15.00 a 15.30u fles 17.30u groente (half potje) 19.30u fles + rijstebloem Vanaf 3,5 maand zijn we begonnen met fruit (op advies van cb) en sinds een week krijgt hij ook groente er bij.
Bedankt allemaal! Hier heb ik zeker wat aan, ik ga het topic opslaan in m'n favorieten en over een tijdje pak ik 'm er weer bij. We wilden in eerste instantie wachten tot een maandje of 5, maar misschien wordt dat wel 6 maand. Ze is nog niet zo lang wakker, ik vind haar nog zo 'klein en baby', maar het belangrijkste: ze heeft nog best vaak (3 á 4 keer per week) last van haar darmpjes met de grootste drekluiers en huilbuien tot gevolg. Beter dus nog maar even wachten denken we...
Wij zijn bij de baby begonnen met ongeveer 6 maanden (een weekje eerder geloof ik), eerst een beetje fruit in de ochtend. Ik heb niet echt een vaste tijd daarvoor ofzo, maar geef het wanneer het uitkomt tussen de eerste en tweede fles. Dat is vaak rond 10.30 uur maar gisteren bijvoorbeeld pas om 12 uur door omstandigheden. Haar groente krijgt ze als wij eten, dus rond 18 uur. Bij de oudste zijn we met 4 maanden begonnen met bijvoeding omdat ze haar flessen echt slecht dronk en ik me wel een beetje zorgen maakte of ze wel voldoende binnen kreeg (ze is ook nog eens nooit heel dik geweest ). Maar ik vind het met 6 maanden beginnen een heeeeel stuk relaxter! De baby heeft dan al wat meer regelmaat en ritme zelf ontwikkeld, ze slaapt veel minder inderdaad dus het is echt minder puzzelen en het is ook handig dat ze in de kinderstoel al rechtop kan zitten en soms ook zelf met haar handjes kan eten. Misschien ook omdat het de tweede is en ik daarom zelf wat makkelijker ben, maar als je denkt dat je kindje het nog niet nodig heeft zou ik er gewoon nog eventjes mee wachten aangezien je nog twijfelt (het blijft uiteraard jouw keuze verder hoor, maar dit is mijn ervaring met het verschil tussen 4 en 6 maanden ) Daarbij moet ik opmerken dat mijn beide kinderen geen last hebben gehad van krampjes op die leeftijd en dat Mini2 juist heel goed haar flessen dronk en er ook door verzadigd bleef tot 6 maanden.
Dat is het inderdaad Miepie, ik denk gewoon dat ze het nog niet nodig heeft. Ze is met 11 weken over gegaan op 4 flessen van 200ml (i.o.m. CB) en nu 7 weken later doet ze het er nog altijd helemaal prima op! Vraagt niet om meer, is hartstikke tevreden, meestal supervrolijk... waarom zou ik dan als het niet perse nodig is. Bovendien kunnen we haar flessen eventueel nog ophogen als ze meer zou willen. Voorlopig laten we het zo, de voorpret vind ik al minstens zo leuk
Hier begonnen met 6 maanden... daarvoor volledig BV gegeven. Sluit met aan bij bovenstaande adviezen/ tips. Wat hier erg lekker gevonden werd (en wordt trouwens) is courgette! Ook zacht van smaak...
Fruit s morgens als ie (voor de 2e keer) wakker is, meestal zo rond 11.00u en de groente rond 16.30u. Eerst kreeg ie om 16.30u de fles, om 18.30u groente (steeds wat meer) en om 20.30u de fles (met rijstebloem) maar dat vond ik (en hij ook) een beetje teveel worden in 4 uur tijd, dus we zijn gaan schuiven en dat lijkt prima te gaan En ipv s avonds een papfles, krijgt hij die nu s morgens