Misschien verkeerd schema?

Discussie in 'Voeding' gestart door Seheira, 30 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Seheira

    Seheira Actief lid

    30 mrt 2011
    216
    0
    0
    Hoi allemaal,

    Mijn dochter is inmiddels 6.5 maand. Met het 6 maanden gesprek op het consultatiebureau kreeg ik uitleg over bijvoedingen etc. Ik heb daarna gelijk een nieuw voedingsschema gemaakt dat er als volgt uitziet:

    07.30 Flesvoeding opvolgmelk 180/6
    11.00 6 maanden potje fruit
    13.00 Flesvoeding opvolgmelk 180/6
    15.00 Bruine boterham en wat lauwe thee
    17.00 6 maanden potje groenten
    20.00 Flesvoeding opvolgmelk 180/6

    In principe gaat dit wel prima alleen begint ze rond 18.30 een beetje te 'zeuren' wat vervolgens overgaat naar huilen. Dit vindt ik vreemd aangezien mijn dochter altijd tevreden is en alleen huilt als ze honger of pijn heeft ik besluit in zo'n situatie dan ook om haar de fles te geven. Als ik haar dan vervolgens de fles geef grijpt ze die direct uit mijn handen alsof ze nooit eten heeft gezien en drinkt hem helemaal leeg waarna ze direct gaat slapen voor de hele nacht.

    Doe ik misschien iets verkeerd waardoor mijn dochter te weinig voeding krijgt, of moet ik het een en ander aanpassen?

    Groetjes Seheira
     
  2. Snowtje

    Snowtje Fanatiek lid

    6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Veel kindjes krijgen die laatste fles om 19 uur ipv 20 uur en gaan dan ook de nacht in.
    Als je dochtertje om 18.30 haar fles wil en daar de hele nacht op kan slapen tot de volgende ochtend is er toch niets aan de hand?

    Maar met 6,5 maand zitten veel kindjes trouwens nog op 4 flessen. Dus wellicht zijn 3 flessen nog iets te weinig voor haar? Je zou het evt zo kunnen doen:
    07.30 Flesvoeding opvolgmelk 180/6
    11.00 6 maanden potje fruit
    13.00 boterham + Flesvoeding opvolgmelk 180/6 (hoeveelheid wel verminderen, kijken wat je kindje wil)
    15.00 Flesvoeding 180/6
    17.00 6 maanden potje groenten
    20.00 Flesvoeding opvolgmelk 180/6 Of deze eerder doen als ze dat graag wil.
    En dan als ze wat ouder is de fles van 15 uur vervangen voor een liga/extra fruit/soepstengel met thee/water.
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik zou persoonlijk naar een schema gaan wat een beetje meer overeenkomst met wat je zelf doet:
    7:30 ontbijt (180/6 + bambix)
    11:00 fruit
    13:00 bruine boterham + 120/4
    15:00 180/6 (als de boterham lekker gaat, verkleinen)
    18:00 warme maaltijd
    19:30 fles 180/6
     
  4. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.959
    128
    63
    Mijn zoontje is nu bijna 8 maanden en krijgt nog steeds 4 flessen. Hij valt ze nog steeds allemaal aan alsof hij verder niets krijgt! Wel doe ik de hoeveelheid bij zn boterham nu 150+5, maar de rest is nog steeds 180+6.
    Vind wel dat je een prima schema hebt hoor! Maar misschien wil je al te snel naar 3 flessen. Hoewel als je kindje ook prima de nacht doorkomt met dit schema, ook prima toch?
     
  5. eefje85

    eefje85 Bekend lid

    28 dec 2009
    592
    4
    18
    Is er een reden voor dat je de boterham pas om 15.00 geeft? Misschien kun je die beter eerder geven, om 13.00, zodat het op den duur echt de lunch van je dochter wordt. En bij die boterham mag nog een flesje, als ze daar behoefte aan heeft.
    De laatste fles zou ik ook wat eerder geven, vooral als ze 's nachts gewoon goed slaapt. Dan hoeft ze geen honger te lijden.

    Julian zijn schema ziet er als volgt uit en hij doet het er prima op:

    7.00 180/6 met bambix fijne granen
    10.00 fruithap
    11.30 boterham + 120/4
    15.00 180/6
    17.30 avondmaaltijd
    19.00 180/6

    (De fles van 15.00 gaat meestal niet leeg, dus ik denk dat ik deze binnenkort wel kan vervangen door thee met een liga oid.)
     
  6. adi

    adi Niet meer actief

    Misschien heb je de vierde fles inderdaad te snel afgeschaft? En zoals meerdere adviseren zou ik brood tussen de middag geven, met nog wat melk erachteraan, en dan om 15uur nog een fles.
     
  7. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Als je terug wil naar 4 flessen dan zou ik het volgende doen:

    07.30 uur: fles 180+6
    10.30 uur: fruit
    12.30 uur: 1 boterham + fles 180+6
    15.00 uur: fles 120+4
    17.00 uur: avondeten
    20.00 uur: fles 180+6

    Als je het bij 3 flessen zou dan zou ik het volgende doen:
    07.30 uur: fles 180+6
    10.30 uur: fruit
    12.30 uur: 1 boterham + fles 180+6
    15.00 uur: water/ thee met 2 rijstewafeltjes
    17.00 uur: avondeten met toetje
    19.30 uur: fles 180+6
    (Dit is het schema wat wij volgen sinds zij bijvoeding krijgt. In de ochtend krijgt mn dochter ook al een boterhammetje maar vaak wordt daar nog even mee gewacht. Je zou ipv fles in de ochtend ook pap kunnen proberen?)
     
  8. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ons schema:

    7/8 uur fles 180/6 met bambix fijne granen
    9/10 uur fruit
    12 uur fles 180/6
    15 uur water met een beetje diksap en rijstwafeltje of fles 120/4
    17/18 uur groenten
    20/21 uur pyamapapje

    soms wil ze om drie uur een fles en soms dus niet..
     
  9. Seheira

    Seheira Actief lid

    30 mrt 2011
    216
    0
    0
    Hoi Hoi,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik zat zelf ook al te twijfelen of 3 flessen misschien niet te weinig is. Ik heb dit schema aangehouden aangezien ze mij dit adviseerde op het consultatiebureau, hier ben ik dan ook gelijk mee begonnen. Ik denk dat ik het toch ga proberen om het brood wat te vervroegen en dan nog een kleinere fles erbij.

    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb dit schema aangehouden aangezien ze mij dit adviseerden op het consultatiebureau. Nu moet ik wel zeggen dat ik gisteren precies hetzelfde schema heb aangehouden als iedere dag, alleen het avond eten om 16.30 heb gegeven in plaats van 17.00 en daarna heeft ze nog even geslapen waarna ze vervolgens vrolijk de avond heeft doorgebracht en om 19.45 de laatste fles op heeft en is gaan slapen voor de hele nacht. Ik zit nu dus in dubio omdat het gister wel goed ging. Ik heb dus besloten het vandaag nog 1 keer zo te doen om te kijken of het weer zo goed gaat en anders ga ik het eens proberen om het brood te vervroegen en dan een kleine fles erbij.

    Ik zat zelf ook te twijfelen of het brood niet te laat is en of ik niet misschien 4 flessen moest gaan geven. Ik kijk vandaag nog even aan en anders wordt het morgen tijd voor een nieuw schema.

    Groetjes :)
     
  10. adi

    adi Niet meer actief

    Ik zou eerlijk gezegd ook even kijken naar jullie eigen eettijden. Je geeft je dochter nu een lunch om 15uur en om 16.30 avondeten. Wanneer lunchen en eten jullie zelf? Het is natuurlijk de bedoeling dat ze uiteindelijk met jullie samen gaat eten, en je kunt nu al die tijden gaan gebruiken.
    Gewoon als jij tussen de middag brood eet, haar ook brood geven. Dan worden haar eetmomenten echte maaltijden, en je zult merken dat kindjes beter en prettiger eten als ze met ouders samen eten.
     
  11. Seheira

    Seheira Actief lid

    30 mrt 2011
    216
    0
    0

    Ja dat is idd waar ik ook even aan heb zitten denken. Ik merk namelijk dat mijn dochter ons steeds aan kijkt als wij gaan eten, zij heeft dan al gegeten.. maar dit vindt ik dan toch zielig aangezien zij er bewust van is dat wij aan het eten zijn. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik het tot nu toe toch steeds puzzelen vindt met dit nieuwe schema.. het is natuurlijk mijn eerste kind dus doe dit voor het eerst en zit dus nog constant met die vaste tijden in mijn hoofd.. terwijl moeders om me heen met meerdere kinderen dit gewoon 'relaxed' op gevoel doen. Ik denk dat ik het ook meer op mijn gevoel moet laten afkomen en niet zo bezig zijn met het leven van een 'schema'. Vindt het heel leuk dat ze nu dingen erbij mag eten, maar betrap mezelf er steeds op dat ik nog gewend ben aan het ritme van 0-6 maanden.

    Maar oefening baart kunst ;)
     
  12. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik herken dat wel, ik heb ook tot 7 maanden vastgehouden aan de fase 'ze is nog zo klein dit kan ze vast nog niet', misschien mede doordat de eerste 'hulpeloze' fase zo lang duurde bij ons ivm vroeggeboorte. Maar toen ze 7 maanden was ging bij mij de knop om (zomaar ineens) en besefte ik dat ze al best veel kon en nu denk ik vaker 'ze is al xxx maanden, dit kunnen we best proberen' ipv 'is ze hier niet veel te klein voor?' :)

    Schema's hebben wij losgelaten sinds we op verzoek mochten gaan voeden. Als het even kan eet Simone met ons mee, het is namelijk supergezellig om met je kindje samen aan tafel te eten en voor haar werkt het ook het beste want dan geef je meteen het goede voorbeeld. Als dat een keer niet lukt is het ook niet erg, vooral in het weekend zijn we wat rommeliger omdat we ook niet op een vaste tijd opstaan, en als Simone iets anders eet dan wij geven we haar soms apart en eten we lekker rustig met zijn 2en als ze op bed ligt.
     
  13. Seheira

    Seheira Actief lid

    30 mrt 2011
    216
    0
    0
    Wat fijn dat mensen het herkennen. Idd Mama van Simone.. je denkt al snel; wat zijn ze nog klein etc. Ik moet me gewoon een beetje ontspannen en niet constant bezig zijn met de eet tijden. Ik ben al snel geneigd om te denken dat ze niet op tijd te eten heeft of dat ze niet genoeg heeft, terwijl ik zelf weet dat dit wel zo is. Maar ik leer van elke dag en ook van de meningen op dit forum en natuurlijk mijn (schoon)moeder.
     
  14. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    wij hadden met 6 maanden dit schema:

    7uur fles 180+6
    9:30 fruit
    11uur fles 180+6
    15uur beetje roosvicee
    17uur groente
    19uur fles 180+6

    Met 7maanden heb ik gekeken hoe laat we konden wachten met de fles van 11uur zodat we op die tijd brood konden geven. Dat was 12uur, dus om 12uur een boterham en het fruit een half uurtje later zodat daar weer niet teveel tijd tussenkwam.

    Nu is het schema:
    7uur bordje pap
    10uur fruit
    12uur 2boterhammen+ fles 120+4
    15-16uur flesje roosvicee
    17uur groente
    19uur fles 180+6

    xxx
     

Deel Deze Pagina