Dag dames, Begin volgend jaar gaan wij beginnen met het IUI traject. Ik weet nu nog niet hoe dit traject eruit zal gaan zien. Of het in mijn eigen cyclus gaat gebeuren of dat ik aan de hormonen moet. Mijn eigen cyclus is onregelmatig, maar verder in orde. De kwaliteit van mijn vriend zijn zaad is de reden van IUI. Ik ben benieuwd hoe het traject van de dames die nu al met IUI bezig zijn eruit ziet. En waarom er IUI wordt gedaan? Alvast bedankt als je hier je verhaal wilt delen
Wij krijgen iui met hormonen- puregon en pregnyl of ovitrelle- vanwege "onbegrepen" verminderde vruchtbaarheid. Dit is een standaardbehandeling voor deze diagnose in ons ZH. Ik heb onbegrepen tussen haakjes gezet, omdat dit de diagnose van ons oude ZH was en wij vervolgens ook nog naar een privékliniek zijn geweest, waar er wel eea uit het bloedonderzoek kwam. Hoe ons iui traject eruit ziet? CD3 starten met puregon, rond CD8 een echo, rond CD pregnyl/ovitrelle, rond CD12 iui.
@nana33 Dank je wel voor je reactie. Fijn dat jullie bij de privékliniek wel wat meer te weten zijn gekomen. "Onbegrepen" lijkt me een hele vervelende diagnose... Zijn jullie al begonnen met IUI? Veel succes en sterkte voor de komende tijd!
Ik heb eigenlijk een goede cyclus, maar in mijn ziekenhuis wilden ze IUI het liefst uitvoeren met 2 of 3 eitjes en een getimede eisprong. Daarom clomid en pregnyl gebruikt. Eerste keer mislukt, had 5 eiblaasjes ontwikkeld met 5 dagen clomid 50 mg. Dus geen inseminatie en niet zelf mogen klussen. Tweede keer 3 dagen clomid, pregnyl spuit kunnen laten zetten, resultaat twee eitjes en een bevruchting.
Hier 12x iui in eigen cyclus gedaan...2x zwanger van geworden. Ik vond het erg prettig om het in eigen cyclus te doen. Mijn cyclus varieerde tussen de 28-37 dagen. Nu ben ik bezig met icsi...maar dat is een ongeduldigheidskwestie van mij. Wij deden iui-d, met donorzaad omdat mijn man onvruchtbaar is. Succes met de iui!!
@sienablaze. Van harte gefeliciteerd. Is er één of zijn er twee eitje bevrucht? @panter: spannend dat je nu met icsi bezig bent. Vind je niet ongeduldig hoor. met 12 keer IUI word je geduld wel op de proef gesteld. Succes met ICSI!
Hoi Jet, Ik ben pas begonnen in het traject. Wij krijgen eerst 3 keer zonder hormonen en na een kijkoperatie 3 x met hormonen. Wij hebben ook de diagnose onbegrepen onvruchtbaarheid. Zaad van man is uitstekend en bij mij ook niets gevonden. Ik vind het ook wel fijn zonder hormonen, je hoeft dan alleen eenmalig pregnyl te spuiten. 1e IUI was een vmk geworden helaas. Succes!
Hoi Jet, Bij ons was het eerst onbegrepen. Bij de eerste IUI bleek er toch wel een zaadfactor te spelen (maar of die DE verklaring is weet ik niet). Ik kreeg zowel voor de onbegrepen als voor de zaadfactor Menopur en pregnyl (ze hebben gewoon niks gewijzigd). Wat ik fijn vind is dat mijn cyclus minder lang is, maar wat ik wel vervelend vind is dat ik mijn lichaam niet meer ken/vertrouw. Ik heb nu veel meer activiteit in mijn eierstokken en heb het idee dat mijn eisprong te vroeg komt voor de IUI (dus dat zou ik een nadeel noemen van de hormonen). Verder heb ik niet veel bijwerkingen van de hormonen, behalve dan dus wat pijn in mijn eierstokken en langere ovu achtige pijn. Plus het geeft me nu wel het gevoel dat er eindelijk echt iets word gedaan! (Zonder hormonen zou ik dat denk ik minder hebben).
Hallo Jet, Of je hormonen krijgt ligt denk ik helemaal aan de diagnose en welk beleid je ziekenhuis heeft. Omdat er bij mij vijandig baarmoederhalsslijm is geconstateerd krijgen wij 9x iui in eigen cyclus(dus ook niet om eisprong te timen) en 3x iui met hormonen. In eigen cyclus valt me erg tegen omdat ik het idee heb dat ik van de 8 pogingen zeker de helft verkeerd getimed is. Te vroeg of te laat, de ovulatietesten vind ik gewoon erg irritant. Wanneer weet je welke behandeling je krijgt?
Er is er 1 bevrucht . Ik heb overigens geen last gehad van bijwerkingen van de hormonen en mijn gyneacoloog bevestigde dat dat meestal zo was bij Clomid.
Is dat zo? Ik hoor juist ontzettend veel mensen klagen over Clomid (en kan zelf ook niet echt zeggen dat ik er fan van ben )! Die opvliegers, man man man! Ik heb een week geleden dus regelmatig zonder shirt in huis gelopen, terwijl het toch echt ijskoud is! Daarnaast word ik er ook ontzettend chagerijnig van.. Ik reageer feller op dingen dan ik normaal gesproken doe. Ik hoor van een hoop vrouwen die overstappen van Clomid naar Puregon dat ze van Puregon helemaal geen last hebben, maar dat Clomid verschrikkelijk was! En dat bevestigen mijn artsen dan weer, haha. Stom he, dat het overal zo anders is? Anyway; Hier dus IUI met Clomid en Pregnyl. De reden van IUI is omdat wij IUI doen met donorzaad. Dat kan ook wel normaal ingebracht worden natuurlijk, maar het is ingevroren geweest, opgewerkt e.d., dus de kansen zijn met IUI gewoon wat groter.
Tja, ik denk dat er heel erg veel vrouwen gebruik maken van clomid (en andere hormonen), maar je zal ze er misschien eerder over horen als er wel bijwerkingen zijn? De arts vroeg aan mij of ik last had gehad van de clomid, ik zei "nee, helemaal niet", en hij zei "we horen er ook eigenlijk bijna nooit klachten over". En ik geloof meteen dat Puregon nog minder bijwerkingen heeft hoor, ken het niet. Ik wil TS meegeven dat je je niet van te voren zorgen moet maken over eventuele bijwerkingen. Want dat kan enorm meevallen. Maar natuurlijk de bijsluiter goed lezen en actie ondernemen als je wel last van de bijwerkingen hebt.
Ik doe iui in eigen cyclus, timing dmv ovulatietesten. Als ik positief test dan heb ik de volgende dag de inseminatie. Ik heb een strakken cyclus, iui is eignelijk altijd op dag 13, Wordt nu ronde 5. Ik ben er inmiddels klaar mee dat ik geen ondersteuning dmv hormonen of prgnyl krijg. Heb telefonisch consult gehad met zkh hierover, dat ik meer wil omdat ik het gevoel heb dat we steeds mis zitten. Zkh wil daar niet aan! Vinden het onzin en willen al helemaal geen folikelmetingen doen oid. Volgens hun is het 6x IUI op deze manier en dan door naar IVF. Ik vind dat nogal heftig. Mijn vorige streekziekenhuis had juist iui met hormonen willen doen, omdat ze daar veel beter resultaat mee zien. Ik ben daar om redenen weggegaan en nu bij een academisch ziekenhuis. Niet gedacht dat die zich zo zouden opstellen. Nu twijfel ik of ik bij een ander zkh niet toch eerst nog een paar keer iui met hormonen zal doen als mijn huidige zkh niet wil meewerken...
Betties, ik deed het ook zo zoals jij. De keren dat ik zwanger werd ben ik niet de dag na de posi ovutest voor inseminatie gegaan, maar de dag dáárna. ( je ei springt immers tussen de 24 en 48 uur NA de start van de lh piek..mss springt jouw ei ook wel pas na 48 uur..) Mss kan je dat de laatste keer eens proberen....en wat betreft iui, dat word onbeperkt vergoed door de zorgverzekering dus je kan best ergens anders nog 6x iui doen. Als het ziekenhuis echt niet nog 6 iui's wil doen met hormonen.
@Jet: dank je! Ja, we zijn net weer begonnen met IUI. Eerste IUI is helaas verkeerd getimed, maar nu hopen we deze maand nog een tweede te mogen hebben (mits het ZH meewerkt en de IUI niet tijdens de kerst zou vallen). Jij ook veel succes!
Ik ben bij het Geertgen onder behandeling. Ik ga IUI doen mét hormonen, Gonal-f heet het, maar dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Ik begin met spuiten op dag 3, dan op dag 9-10 of 11 naar het Geertgen voor een echo om mijn ei te bepalen. Dan op de dag van de eisprong dus terug.
Ik heb niet zo'n fijne ervaring met hormonen. Ik heb 3 maanden Clomid gebruikt zonder IUI. Niks. Toen IUI meteen met Gonal. Niks. Toen weer Gonal, maar ik had overstimulatie, ik moest 2 maanden wachten tot ik weer verder kon. Ik had mn buik vol van die hormonen, dus ik wilde IUI zonder hormonen. Meteen zwanger, maar helaas een leeg vruchtzakje. Toen curretage. Maand gewacht en toen weer IUI zonder hormonen. Die was ook meteen raak en nu ben ik 12 weken zwanger. Maar met mijn cyclus is op zich niet veel mis, ik had alleen een te korte lutaele fase (fase na de eisprong tot aan de menstruatie).
lien, mag ik vrage hoe kort jouw LF was? En heb je daar geen ondersteuning voorgekregen dan (bv utrogestan?) En voor de autoimuun en stolling, is dat nog opgelost door medicatie ofzo?
@Betties: hoi hoi. (ik lees al een tijd mee met het meerdere mk topic en het utrogestan topic ) Mijn lf was ongeveer 9 dagen en dat vond mijn gyn (in Nederland) al te kort. Hij heeft me toen eerst Clomid gegeven, dat hielp voor geen meter, en daarna de utro. Ik sta nu stijf van de medicijnen, ik sta onder behandeling van dr. P in DD en dr. de S. in Gent. Ik gebruik prednisolon en utro (nu allebei aan het afbouwen), aspirine, clexane, en verhoogde vit B doseringen ivm hetero zygote mthfr afwijking. Dr. de S. zei letterlijk: meestal vinden we 1 oorzaak bij iemand, bij jou 4, dat is best uitzonderlijk...ik heb dus meerdere stollings en auto -immuunafwijkingen...heel fijn . Is er bij jou wel eens verder gezocht?
Hi Lien, nee, nederlandse gyneacologen he? Ik heb een tijdje utro gehad omdat ik na mijn eispring flinke spotting had voordat ik daadwerkelijk ongesteld werd. Dat hielp op zich wel, maar het middel was veel heftiger dan de kwaal en de gyn houdt maar vol dat tussentijds bloed en bruinverlies geen bal te maken heeft met je kans op zwangerschap/zwanger blijven. Inmiddels ben ik wel al bijna 3 jaar bezig zo! Ik heb zelf bij de ha een keer mijn schildklier laten testen en vitamine B12. Was allebei goed, TSH 1,65. Dus...?? Nu met IUI bezig en ik weet nog niet wat we gaan na doen na poging 6. Naar een ander zkh voor IUI met hormonen/medicatie of misschien toch ook eens naar Gent... I don't know. Vind het inmiddels allemaal echt ingrijpend worden. Gent vind ik ook zo'n opgave, maar wat je er over leest is wel super. Maar ja de dingen die ik lees en heb geprobeerd werken bij mij ook niet (utro, acupunctuur etc etc).