En weeral een topic over mijn kleine grote man. Ik zit namelijk een beetje in tweestrijd. Gister is hij gewogen en hij is precies 8 kilo bij 4 maanden, een lengte van 65 cm en zijn hoofdomtrek is 45 cm. Geboren met 3035 gram en 50 cm. Een flinke jongen geworden dus. Hij krijgt 5x 165 cc per dag (een enkeling een 6e fles s'nachts, 140 cc met 4 scheppen, iets verdund dus) Maar van het CB mag ik hem geen nachtvoeding meer geven omdat hij prima kan doorslapen s'nachts. Ik moest het zien als een zakje snoep die hij dan kreeg s'nachts. Hij heeft het inderdaad niet nodig, en daardoor krijgt hij eigenlijk te veel op een dag. Gelukkig slaapt hij 7 van de 10 keer wel gewoon tot 07.00 s'ochtends. Ze raadden ons aan om hem sowieso s'nachts alleen maar water te geven of venkelthee. Ook willen ze dat we elke fles gaan indikken met johannesbroodpitmeel. Eerlijk gezegd ben ik daar nogal sceptisch over. Hij geeft wel duidelijk aan behoefte te hebben aan iets anders dan alleen melk. Maar toch wilden ze nog niet dat we daar aan begonnen. Heb hem wel een paar dagen in de laatste fles wat rijstebloem gegeven maar had het idee dat dat voor alleen maar meer onrust zorgde dus ben daar mee gestopt. Helaas is het wel te zien aan hem dat hij te hard gaat en heeft hij erge droge wangetjes (die vuurrood worden zodra hij moe is) en wat eczeem achtige plekjes op zijn armen en benen. Ik smeer ze al een hele poos dagelijks in met een mengseltje van amandelolie en wolvet. Hoe moet ik dit nu gaan aanpakken? Proberen om s'nachts alleen maar water te geven? En elke fles gaan indikken met Johannesbroodpitmeel? Ik begrijp sowieso niet waarom hij zo gigantisch is geworden. Wij zijn namelijk allebei vrij dun, dus van wie hij dit heeft??
Ze heten niet voor niets consternatiebureau. Zo groot zijn die flessen van je kind nou ook weer niet, met 5x5 scheppen kunstvoeding zit je ook nog niet op het maximum, en om een nachtvoeding met een zak snoep te gaan vergelijken...jeetje als ik dat hier zou doen zou ik het hele forum over me heen krijgen! Elk kind is anders, en op zich is met 4 maanden een nachtvoeding nog vrij normaal. Hoe ziet zijn curve er uit? Hoe ontwikkelt hij zich? Als jullie allebei blij zijn met hoe het nu gaat, verander dan alsjeblieft niets, tot je kind aangeeft dat het daar tijd voor is!
Oh meis toch wat herkenbaar dit wat kan je je dan onzeker voelen he.. Niet nodig je doet het echt goed!!! Hier ook een stevig kindje en gelukkig dat hij is!! En dat is toch het belangrijkste Ons mannetje is 9 maanden en 12,5 kg. Hij was bij de geboorte al ruim 8 pond dus wel een bink al Ook bij ons vond het CB de nachtfles niet nodig. Maar ja dat konden hun wel vinden maar ons mannetje dacht daar toch echt anders over.. Toen hij eenmaal een paar nachten door sliep (met 7 maanden pas) heb ik hem ook niet meer voeding gegeven snachts ik dacht als hij het eenmaal doet het slapen moeten we dit proberen door te zetten. Weet je meid je moet je kindje volgen dat is belangrijk. Misschien kan je proberen een kleiner flesje te geven snachts of meer water met minder scheppen. Ik vind 4 maanden echt niet raar hoor met nog 1 nachtvoeding!! Dat is heeeel normaal!! Het CB vind wel meer maar soms hebben ze zulke rare adviezen... Net als snoep wie verzint dat nou echt een rare opmerking vind ik. Die Johannesbroodpitmeel heb ik geen ervaring mee. Maar waarom zou je dat geven?? Dat is alleen als ze veel spugen of veel melk opgeven... Wat geef je nu voor voeding? Je zou natuurlijk nog forte kunnen geven voor hongerige kindjes.. ? Ons mannetje heeft ook KMA dus heb geen ervaring met de forte verder hij krijgt pepti voeding. Wij zijn wel met 4 maanden begonnen met groente hapje smiddags paar lepeltjes. Waarom wil het CB dat je hier nog mee wacht? En van wie hij het heeft?? Echt meid straks gaan ze kruipen en lopen en dan kan het een heel ander kindje worden. Genoeg vrienddinnen die een grote baby hadden en nu de kindjes 2 zijn echt van die magere mannetjes.. Dus het zegt helemaal niks!! Je stopt er toch geen snoep en koek in dus het heeft niks met overgewicht te maken!!! Lieve meid je mag me altijd pben hoor ik zat/zit in hetzelfde schuitje met een heerlijke gezonde grote jongen Liefs
Even snel een reactie, mijn zoontje woog met 4 maanden 7900 gram bij 63 cm, bij 6 maanden bijna 9 kilo en 67 cm, nu is hij net 3. 15 kilo en 99,5 cm. Ik moest hem toentertijd op dieet doen van het consultatiebureau... Niet gedaan en zie het resultaat!
Haha! Het is een CB gebaseerd op de antroposofische visie. Dus op zich laten ze me wel mijn gang gaan en zijn ze vrij relaxt. Dus vandaar dat ik dan nu toch wel schrik dat ze hem nu wel te dik vinden. Hij stijgt nu natuurlijk ruim boven het gemiddelde uit (zeker met zijn gewicht, maar lengte en hoofdomtrek ook) maar volgt nu wel al een hele poos zijn eigen lijn. We zijn hartstikke tevreden over hem en hij ontwikkelt zich prima. Momenteel dus in een fase waarin hij opeens van alles tegelijk wilt en leert. Die opmerking over een zak snoep vond ik ook wel apart en qua flessen vind ik het ook nog wel meevallen, maar hij is wel in een maand tijd dus weer 1 kilo aangekomen, wat wel veel is... Mijn gevoel zegt ook dat ik het zo moet laten, en niet moet gaan rommelen met dat johannesbroodpitmeel... maar wat is wijsheid... Ik wil natuurlijk ook niet dat hij straks écht te dik wordt...
Niet naar luisteren. Sommige babies groeien de eerste maanden gewoon heel snel. Meestal zie je dat het na 6 mnd rustiger gaat. En nachtvoeding mag ook gewoon. Je mag beginnen met hapjes groente/fruit. Maar het mag nog niet eens een fles vervangen en bij veel babies is het niet meer dan hapjes proeven/wennen (uitzonderingen daar gelaten zoals mijn dochter). Wees blij dat je knulletje reserve heeft hoor . Een vriendin van me mocht ook geen flessen van 180/6 geven omdat haar dochtee toen op +1 zat. Ondertussen zat ze elke keer met een jankend kind dat honger had en maar 4x150/5 mocht. Gelukkig zijn onze dochters even oud en zag ze dat ik wel 180/6 gaf en vroeg ze of ik het wel mocht geven etc etc. Uit eindelijk is zij het ook gegeven en was haar kind weer tevreden. Bah bah
Als hij meestal doorslaapt, moet je hem dan perse een flesje geven als die wakker word? Kun je em niet proberen gewoon te troosten? Want wakker worden betekent niet altijd honger, kan ook zijn dat het hem ff niet lukt om weer zelf inslaap te vallen. Toen mijn dochtertje doorsliep en daarna af en toe 's nachts wakker werd heb ik nooit meer een fles aangeboden, maar gewoon getroost. Op zich krijgt hij niet echt veel toch? Als je die nachtfles weg laat. Ik ben met 4mnd wel begonnen met groente en na een week ook met fruit, ze waser aantoe en dat merkte ik ook toen ik het ging geven, ze hapte meteen goed van de lepel en kon al vrij snel een flinke portie op. Ze ging toen ook over naar 4 flessen ipv 5. Als jij denkt dat hij er aantoe is kun je het toch proberen met wat groente of fruit. Succes in ieder geval! En mss dat het dadelijk als hij wat meer gaat bewegen, rollen eno dat het zich weer allemaal wel recht trekt. Is eczeem een teken dat hij te hard groeit? Wist ik niet..
Hij is 4 maanden, dus in principe zou hij zijn eerste fruit/groentehapje al wel mogen. Als je echt merkt dat jou kindje daaraan toe is, zou ik het eerlijk gezegd wel doen. Zij kenen de boekjes, maar van jou kindje weten ze vrij weinig. Jij als moeder bent het meeste bij hem dus jij kent je kindje het beste. Ik vind het erg ver gaan om een nachtvoeding met snoep te vergelijken. Hoe komen ze daarbij? Net of flesvoeding ongezond zou zijn. Ik ben zelf helemaal geen fan van het consultatiebureau en juist om deze reden. Over het algemeen maken ze je alleen maar erg onzeker over dingen waar je je misschien juist wel goed bij voelde. Misschien dat hij juist wat langer verzadigd blijft van een fruit/groentehapje waardoor hij juist minder vaak om de fles komt? Het is het proberen waard toch? Succes ermee, ik hoop dat hij iets minder hard gaat groeien zodat zijn uitslag vermindert
Ik wil alleen zeggen: Volg je eigen gevoel! Sommige kindjes hebben mee voeding nodig dan de ander! Als hij straks gaat kruipen/lopen dan loopt hij het extra er echt wel weer af hoor!
Oww en die jhbpm zou ik niet gaan geven, wat voegt dat toe? Mijn dochtertje kreeg het omdat ze reflux had, maar het vulde niet meer ofzo had ik het idee. Het verdikt de voeding zodat ze niet zoveel hoefde te spugen. Ze drinken de flessen dan ook iets langzamer, waardoor ze na de fles een verzadigder gevoel hebben, maar als hij de fles niet te snel leegdrinkt dan maakt dat toch niks. Sowieso van de nutriton kreeg mijn dochtertje flinke krampen en diarree (lees ik geregeld dat dat gebeurt) bij de jbpm van de natuurwinkel was dat wat minder, maar nog niet over dus als het niet nodig is zou ik dat niet gaan geven. Oww en als je rijstebloem toe wil voegen aan de fles dan zou ik dat 's ochtends doen en niet 's avonds. Of beginnen met een beetje pap maken van de rijstebloem en dat in de ochtend met een lepeltje geven kan die daar al aan wennen.
@Hip Ik hoor hem wakker worden, en na een half uur begint hij te huilen, en stopt niet. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit echt heb geprobeerd heb hem te troosten zonder fles eigenlijk. Immers heeft hij dan al een ruk gemaakt van +/- 8 uur, dus dan denk ik dat honger niet zo gek is Qua groenten heb ik hem 2x wat wortel gegeven, en hij hapte het prima van de lepel af en at het goed op. Maar je leest zoveel andere dingen dat het met 4 maanden niet goed zou zijn. Ik weet wel dat je zelf goed naar je kindje moet kijken, maar zal een groente hapje er niet extra in hakken bij hem? Aangezien het dus nog geen melk fles mag vervangen... En over zijn eczeem: Dat waren de woorden van de kinderarts. Dat het harde groeien idd op zijn huid sloeg... Wist ik ook niet @Ikdus Ja dat is ook wel zo. Ben alleen bang dat hij dus niet stopt met hard groeien zeg maar haha. Ik was al dolblij dat hij de nacht door sliep zodat de 6e fles er af kon en ik eindelijk 5x165 kon gaan geven ipv 6x 135. Aan 135 had hij namelijk écht niet genoeg. @Mamabram Dat is inderdaad een mooi gewicht! Ik vind een baby op dieet doen ook nogal wat... kan toch niet zomaar? @Icnurse Dankje voor je lieve berichtje! De bedoeling van Johannesbroodpitmeel is dat de flesjes dus wat dikker worden, en voor wat meer verzadiging kunnen zorgen. Ongeveer hetzelfde als Forte maar dit is dan de pure variant zeg maar. Heel fijn iniedergeval dat je mijn verhaal begrijpt!
Mijn dochter was met 5 maanden 7,7 kilo en 72 cm. Nog nooit gehoord dat ze te dik is, dat is ze ook niet. Ze is flink ja, een gezonde baby. Hoezo kun je uit orde wangetjes opmaken dat ze te snel gaan? Die link heb ik nog nooit gelegd. Mijn dochter heeft ook weleens rode wangen, ik wijt het aan tandjes! Maar goed, ik denk dat je het cb even met een korrel zout moet nemen. Mijn dochter was weliswaar al lang van de nachtvoeding af op deze leeftijd, maar daarentegen zijn we een tijdje over de liter flesvoeding gegaan en zijn we met 4 maanden gestart met bijvoeding. Als jouw kindje het hier goed op doet dan zou ik er weinig aan veranderen omdat het cb dat zegt. Kijk naar je kind! En als hij meer gaat bewegen dan zul je zien dat z'n postuur ook snel veranderd
Ze had het over cellen, die te snel aangemaakt worden, dat dat dus op de huid sloeg. Het is niet rood, alleen als hij moe is, dan worden ze echt knal rood. Maar of dat door zijn droge wangetjes komt weet ik niet. In iedergeval fijn om te lezen dat niemand JBPM aanraad. Ik wilde dat zelf namelijk ook niet gaan doen. Hij doet namelijk gemiddeld 15 a 18 minuten over een fles, dus op zich is dat prima. Na 165 cc heeft hij ook wel genoeg gehad. Alhoewel, al zou ik hem meer geven, hij zal het toch wel op drinken... Dus, gewoon zo laten en kijken of ik eventueel s'nachts minder kan gaan geven. Hij gaat meestal rond 7 a 8 uur in de avond al de nacht in, en meld zich soms rond 5 uur. Dus dat is al flink doorslapen maar wel 2 uur te vroeg eigenlijk. Dus vandaar dat 6e flesje... Als ik dat flesje als de 1e tel kom ik de rest van de dag namelijk niet meer uit en merkt hij dat hij een fles mist. En hoe veel zullen ze aankomen van een groentehapje? Valt dat nog te overzien?
Ik vind het wel bijZonder dat je kind nog 6 flessen echt nodig heeft. Mijn dochter was vanaf het begin erg groot, groeide heel hard en was een vreetzak. Met 4 maanden gingen we toch al naar 4 flessen, 19.00 de laatste en sliep ze tot 6.30. Als jouw kindje ' snachts honger heeft dan moet hij overdag dus meer krijgen zodat hij het ' snachts niet nodig heeft. Ik vraag me af of het echt honger is 's nachts, kan het geen gewenning zijn? En anders zou ik echt bijvoeding gaan geven want ik kan me niet voorstellen dat hij die 6e fles echt nodig heeft als hij overdag voldoende voeding krijgt
Zal uiteraard ook wel een deel gewenning zijn. Het is namelijk niet elke nacht zo. Zo rond 19.00 a 19.30 krijgt hij de laatste (5e) fles en slaapt meestal door tot 07.00 de volgende dag. Soms komt hij dus al om 05.00 zoals afgelopen nacht. Wat betreft voeding volg ik hem volledig. Tenzij hij dus al na 2 uur sinds de vorige fles komt. Dan probeer ik het te rekken tot minimaal 3 uurtjes. Zijn 5 flesjes dan echt nog veel voor een baby van 4 maanden?
Nee hoor Pas met 6 mnd is de max 4×180/6(of 800cc) Is heel normaal alhoewel je steeds vaker leest dat ze met 3/4 mnd nog maar 4x voeding krijgen
Schone "boekjeswijsheid" dat ze daar hebben bij het CB, maar ik zou je kind op deze leeftijd toch echt nooit van mijn leven "op dieet" gaan zetten. Hij is pas 4 maanden oud, mag hij alsjeblief groeien aan zijn eigen tempo en niet aan dat van hun boekjes? Het is kennelijk ook niet elke nacht dat hij nachtvoeding vraagt, dus als hij echt honger heeft, zou ik hem die fles wel geven. Of een iets kleiner flesje dan tijdens de dag. Het is ook niet dat bijvoeding van in begin een fles gaat vervangen, hé. Zelfs als je nu start, eet hij misschien in begin maar 100 gram en moet je alsnog een fles erna geven (eventueel dan wel kleiner). Maar in groenten en fruit zit een pak "minder" in dan in melk.
Maak je niet druk heeft hij het nodig gewoon geven. Als hij zijn lijntje volgt super toch. Dadelijk gaat ie tijgeren,kruipen,lopen en in de lengte groeien en dan is ie dadelijk te licht haha. Komt allemaal goed.