Wat is jullie ervaring met sprongetjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleinesara, 15 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Omdat ik wel eens hoor en lees dat mensen niet geloven in sprongetjes ben ik benieuwd wat jullie ervaring hiermee is? Ik ervaar namelijk wel heel duidelijk sprongetjes. Als voorbeeld toen ze 4 maanden was, toen werd ze ineens een aantal nachten 's nachts wakker en leek ze overdag wel uitgehongerd. Heel veel huilen en echt ontroostbaar en ieder half uur willen drinken, maar dan ook weer snel afgeleid zijn. Toen ik ging googlen bleek dat heel veel baby's precies dezelfde fase doormaken op deze leeftijd. Nu merk ik het weer dat onze dochter in een bepaalde fase zit. Ze slaapt slecht (met als toppunt twee avonden geleden toen ze pas om 23:15 in slaap viel), overdag plakt ze de hele dag aan me en ze is heel huilerig en zeurderig. Het valt me op dat dit gedrag ook bij heel veel baby's van deze leeftijd voorkomt. Dat overtuigd mij er wel een beetje van dat er toch iets als sprongetjes bestaat. Hoe hebben jullie dat ervaren? Heeft jullie baby duidelijk sprongetjes doorgemaakt of geloof je ook dat ze niet bestaan? En indien je er niet in gelooft, waarom dan niet?

2. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Ik geloofde er ook nooit in, maar weet nu wel beter!
    Nu zit ze in de laatste sprong (volgens de oei ik groei app) en ook dat ik weer te merken, zo ineens begint ze weer van alles doen, maar ook is ze dan weer dwars....

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier heb ik alleen iets van de 12 weken sprong gemerkt.

Verder heeft hij wel mindere dagen en kan hij ineens nieuwe dingen maar hij volgt niet het bekende schema. En die mindere dagen komen ook stilaan, het is niet zo dat hij vandaag vrolijk is en dan ineens 3 dagen niet in zijn velletje.
    Maar soms kan hij ook in de voormiddag jengelig zijn en na zijn middagslaapje kan hij weer vrolijk zijn en iets nieuws doen

4. kleinesara

Hier is het dus echt opvallend. Eerst is ze altijd vrolijk. Dan ineens word ze 's ochtends chagrijnig en met een kort lontje wakker, gedraagt ze zich niet als zichzelf en dat duurt dan een week tot 2 weken en dan is het weer over. En steeds op het moment dat er inderdaad een sprongetje hoort te zijn. Ik vraag me af hoe ik dat dan moet verklaren als sprongetjes niet bestaan.

5. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Jaa alle sprongen waren duidelijk..
    Gaf ook wel rust als ik het daar op af kon schuiven haha.

6. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier zelfde, in een sprongetje veel drinken, weer vaker 's nachts wakker. Huilerig en zeurderig, veel minder lachen. Hier dus wel overduidelijk sprongetjes, nieuwe ontwikkelingen hoe je het wil noemen!

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Ik geloof er ook niet zo in, maar ik heb er volgens de app ook nog niet zoveel gehad (hij is nu ruim 3,5 maand). Ik had eerst wel het idee dat hij veel sliep rond de leeftijd dat hij een sprongetje zou hebben, maar dat kan ook gewoon toeval zijn.
    De ene dag is hij gezelliger dan een andere, maar kan dat niet linken aan de sprongetjestijd. Ook de ontwikkelingen komen wanneer hij er zin in heeft lijkt het.

8. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik weet het niet zo goed, hadden rond de 4 maanden inderdaad even een lastige periode, maar dat kan ook te maken hebben met dip in voeding (borstvoeding), gelukkig verder nog niet veel last gehad :) We zullen zien of dit zo blijft!

9. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hier weinig erover te melden, maar ik denk dat het ook te maken heeft met de persoonlijkheid van je kindje.
    Hier een (over het algemeen!) rustig en gemakkelijk meisje. Sprongetjes beperken zich hier tot een enkele onrustige avond, 's nachts slaapt ze altijd. Ik zit bv ook nog steeds te wachten op die beruchte verlatingsangst, nog niks van gemerkt. Denk dat een pittiger kindje er meer last van kan hebben...
    Zelfs met het doorkomen van tandjes heb ik niks gemerkt, maar dit is natuurlijk mazzel hebben.
    * en nu maar flink afkloppen haha*

10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    KleineSara, die periode rond 4 maanden, waren dat niet gewoon regeldagen? ( ivm borstvoeding)

11. kleinesara

Kan hoor. Volgens mijn ex zijn de meeste sprongen gewoon regeldagen maar ik weet het niet. Ik vind het in ieder geval opvallend dat veel baby's rond dezelfde leeftijd hetzelfde gedrag vertonen.

12. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Ik geloof wel in de sprongetjes, maar merk er bij onze meid niet véél van. Ze heeft wel eens mindere dagen (vooral als ze ziek is, logisch:p), maar dit kan ik niet echt linken aan een sprongetje. Nu is ze ziek en dus chagrijnig en niet altijd te genieten, dus denk niet onmiddellijk aan een sprongetje. Kan de combinatie misschien zijn :D. Ik merk meestal dat er een sprongetje voorbij is als ze weer veel nieuwe dingen kan ;).

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter is 17 maand, en ik heb nooit iets van sprongetjes gemerkt. Ze is altijd al een karaktertje geweest, dus ze heeft altijd al goeie dagen gehad en slechte dagen. Maar dat zijn het voor mij ook gewoon: goeie dagen en slechte. Ik heb zelf ook soms mijn dagje niet, net zoals zij.

14. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Voor dat ik bevallen was vond ik het echt onzin. Maar weet nu wel beter. Hij ging elke sprong precies op het aangegeven moment in. Kon de klok er gelijk op zetten. Ondanks dat ze daarna vaak wat nieuws kunnen, wat heel leuk is, vond ik het zo af en toe ook echt wel zwaar. 100x wakker s nachts, overdag alleen maar huilen. Gelukkig heb ik een draagdoek dat maakte alles wel wat beter te handelen.. Maar ik kok bij voorbaat al enorm opzien tegen de volgende sprong.

Van de vorige sprong hebben we niks gemerkt en ook nu zou hij er officieel in moeten zitten maar we merken nog niks. Heeft de afgelopen week wel van alles geleerd.. Kan zelf vanuit lig naar zit, trekt zichzelf op tot staan, loopt aan de hand en achter de loopkar en zwaait en doet neusje neusje. Allemaal in 1 week, ik hou het zelf amper bij haha! Dus stiekem hoop ik dat we van deze sprong net zo weinig merken als de vorige.

Kleine correctie.. Ik merk wel wat van deze sprong en dat is dat hij s ochtend om 7 uur z'n dag begint terwijl dat normaal pas tegen 9 uur is. Maar als dat het enige is.. ;)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof enorm in sprongetjes... vooral in de commerciele kracht. Wat een kul zeg... leuk slechte (!) boeken verkopen.

16. kleinesara

Maar mag ik dan vragen waarom je er niet in gelooft? Wat is er niet waar aan sprongetjes? Op wat voor manier zou je kunnen bewijzen dat ze er niet zijn? Want ik maak ze toch erg duidelijk mee en zou het niet anders kunnen verklaren dan sprongetjes. Overigens heb ik geen enkel boek in huis en gebruik ik geen app dus ik doe niet mee aan het commerciele rondom sprongetjes ;).

17. kleinesara

Kan nog komen ;). Bij onze dochter merk ik het nu sinds een paar dagen en ze is over een week 10 maanden. Mijn oudere dochter had het met precies 10 maanden en mijn zoon volgens mij ook (maar die heb ik zelf niet meegemaakt want hij woont bij mijn ex, dus van horen zeggen..).

18. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Wat ik wel herken: "ander" gedrag in combinatie met ineens veel kunnen, ontwikkeling gaat inderdaad niet geleidelijk maar met sprongetjes. Dat gaat wel eens gepaard met slecht in slaap komen, veel wakker, etc. maar dat gedrag zie ik ook bij tandjes, ziek, etc.
    Wat ik echt kul vind is de manier hoe oei ik groei het benadert, de eerste ontwikkelingen vallen ongetwijfeld ongeveer rond dezelfde leeftijd maar hoe ouder hoe verder dat uiteen loopt.
    Ze spelen lekker in op de onzekerheid die elke jonge moeder wel kent, er zal ongetwijfeld een hoop van waar zijn maar het verklaart lang niet alles.

19. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63

Ik vind het boek ook onzin! Die was bij mij weer heel snel de deur uit.. Als je dat boek leest lijkt het wel alsof je een wonderkind hebt na elke sprong. En de manier van schrijven.. Nee dat boek was mijn ding dan ook weer niet.

Ik vind dat schema dan wel weer fijn omdat ik dan eventueel kan kijken of er iets aan zit te komen maar die kan je prima vinden met Google, daar hoef je het boek niet voor aan te schaffen.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Oh ik vond dat boek juist wel leuk. Heb het moeten lezen voor school en vond sommige verhalen van ouders erg grappig haha.

maar ik geloof ook niet in sprongen. Althans ik heb ze nooit opgemerkt anders heeft ze ruim 1,5 jaar in een sprong gezeten ;)
    Slecht inslapen - check
    Veel wakker - check
    Veel hangen en jengelig kunnen zijn - elke dag weer als ze moe is of iets niet lukt of als ze dr zin niet krijgt.

Ik heb dus het boek moeten lezen en mijn dochter kon genoeg dingen nog niet op die leeftijd die ze volgens t boek moest kunnen maar ook genoeg dingen deed ze eerder. Vooral die 15 mnd sprong geloof ik. Het meeste deed ze al ver ervoor.

Deel Deze Pagina