Voedingsschema baby 12 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Sunshine88, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Vandaag was ik bij het cb en ze zeiden dat er een flesje af mag zodat ze voortaan op 2 flesjes zit.
    300 cc per dag zou voldoende zijn nu. Dus 's ochtends papfles en 's middags bij de boterham nog een flesje melk.
    Alleen is het zo dat mijn dochtertje de laatste tijd slecht drinkt en soms zelf alleen de ochtend fles neemt.
    Geven jullie ook nog 's ochtends en 's middags een fles of in de avond?

Ons schema is nu:
    07.00 180 + 6 schepjes en 3 eetlepels pap
    07.20 terug naar bed
    10.00 fruithapje en paar slokjes water of thee
    12.30 boterham en dan probeer ik er 180 + 6 schepjes melk bij te geven maar dit drinkt ze niet altijd.
    13.00 slapen
    15.00 danoontje en paar slokjes water
    17.30 avond eten, ik kookte altijd apart maar nu mag ze met ons mee eten alleen eet ze de laatste tijd heel slecht een paar hapjes maar. Ze moet ook alles fijn geprakt hebben.
    Na het eten nog een schaaltje volle yoghurt.
    19.30 180 + 6 schepjes en 3 eetlepels pap maar die drinkt ze dus ook niet altijd.
    20.00 naar bed

Ik ben benieuwd hoe jullie dagje eruit ziet!

2. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Hoi,

Onze dochter is bijna 12 maanden, en krijgt sochtends een papfles/bordje pap, daarna een fruithap, boterham bij de lunch met thee, Nijntje koekje/rijstwafel tussendoor, groente gevolgd door een beetje yoghurt, en dan voor ze gaat slapen een fles.
    Nu is ze net ziek geweest, en wilde sowieso de boterham niet, dus kreeg ze in plaats daarvan een fles, maar in principe kreeg ze al twee flessen.

3. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dennis at rond die periode als een bouwvakker!! Nu begint het een beetje 'normale' vormen aan te nemen, en laat soms ook wel wat staan.

Met een jaar zag het er ongeveer zo uit:

07.00 - papfles (180/6)
    08.00 - begonnen we met een halve boterham met alleen boter
    09.30 - fruithap (2 st. fruit)
    10.30 - slapen
    12.30 / 13.30 - 2 boterhammen met beleg en een bekertje (± 100 ml) melk of karnemelk of heel soms verdunde yoghi
    15.00 - koekje of fruit en wat water / diksap (± 100 ml)
    17.00 - warme maaltijd (uhh.. véél!) + toetje
    18.30 - naar bed
    20.30 / 21.00 - papfles (150/5)

In de volgorde is sindsdien niets veranderd, alleen 'krijgt ie nu 's ochtends een papfles 120/4, 1 boterham met beleg, en met de lunch ook 1 boterham met beleg. Hij drinkt nu wat meer water etc.
    De papfles 's avonds krijgt ie nu de ene avond wel, de andere niet afhankelijk van hoe hij heeft gegeten en of ie er zelf om wakker wordt. Van de warme maaltijd eet ie nu een stuk minder, meestal gaat z'n bordje nog leeg maar hoeft dan niet nog meer, en soms is het ook maar een 10 hapjes.

Ze leren rond de leeftijd van 1 jaar zoveel nieuwe smaken weer kennen dat het eten niet altijd even makkelijk gaat. Ik ben heel langzaam begonnen met het introduceren van bepaalde smaken. Voor het jaar kookte ik alles persé zoutloos en zo min mogelijk toevoegingen, geleidelijk heb ik ook dat wel (wel met mate natuurlijk!) wat meer gedaan, heel klein beetje zout over de aardappeltjes (echt maar 1 klein snufje of zo) of iets heel mild kruiden. Hij moet het toch allemaal leren eten en net als wij heeft hij echt wel z'n voorkeuren!
    Ik ben wel zo dat als hij een paar dagen wat minder goed heeft gegeten ik hem niet persé met ons laat mee-eten maar ik heb voor hem altijd nog bakjes witlof en worteltjes met appel in de vriezer staan die hij ten alle tijden opeet. Waarschijnlijk meer voor mijn eigen gemoedsrust maar dan wil ik ook wel weer even dat ie goed eet. :p

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij zijn rond een jaar overgegaan naar:
    8 uur: Papfles 150+3+3 eetlepels pap en boterhammetje.
    10 uur: Thee en fruit of kook
    11.30 2 boterhammen, thee of sap.
    12.30 - 15.00 slapen ( Nu nog maar 1,5 uur slapen, toen zoveel ze wou )
    15.00: Sap, fruit of koekje ( Afh van ochtend )
    18.00 warm eten
    19.30 papfles + naar bed.

Wij geven dus 's ochtends en 's avonds een fles, ipv bij de boterham. Overdag eet ze goed maar 't warm eten eet ze vaak maar een muizenhapje van dus vandaar de papfles 's avonds anders word ze echt waker van de honger.

5. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hier krijgt Elise al heel lang veel minder zuivel

Bordje pap ongeveer 160 cc gaat op als ontbijt, 100 cc volle melk tussen de middag, 75 cc yogurt na het eten en thee met een scheut melk voor het slapen. Nu ze 1 is zouden we iets omlaag moeten dus ik denk dat we het bordje pap iets kleiner maken en er een broodje bij geven

6. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    Ons schema is.

ontbijt brood met beleg en thee/100 ml melk
    tussendoor fruit met water
    middag brood met beleg en 100 ml melk
    tussendoor rozijntjes/soepstengel/komkommer etc met water of diksap
    avond warm eten/toetje met water
    voor het slapen gaan 100 ml warme melk.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier was het rond 1 jaar:
    ontbijt: 1 a 2 boterhammen met beker koemelk 150cc of 8 granenpap
    tussendoor: fruit
    lunch: 1 a 2 boterhammen met water
    tussendoor: koekje/fruit oid
    avondeten: met de pot mee, soms wat yoghurt/kwark
    voor het slapen: fles koemelk 150cc

Heel de dag door drinkt ze nog water uit de tuitbeker/ rietjesbeker. Inmiddels is die laatste fles er al lang vanaf en vervangen eigenlijk door standaard een toetje (volle franse kwark/griekse yoghurt oid).
    Eigenlijk is het schema niet meer zo 'strak' vanaf 1 jaar. Hier draaide ze gewoon mee met onze eetmomenten en dan wel nog 's morgens en 's middags een tussendoortje!

Wat betreft slecht avondeten: eet je kindje zelf of voer je nog? Hier was het de oplossing om haar zelf te laten rommelen, dan werd er tenminste wel goed gegeten! Welkom dreumes, dag baby!

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Speel gewoon met die 300cc het hoeft niet perse in 2 grote hoeveelheden je kan dat alsnog verdelen over de dag. Dat moet ik straks ook zo doen. Het komt nooit voor dat ze hier een fles leegdrinkt. Als je het als laatste flesje voor het slapen wilt geven ook goed...!

9. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je zou ook 's avonds melk ipv pap kunnen geven, misschien zit ze te snel vol van de pap en drinkt ze daarom haar fles niet leeg.
    Voorzover ik weet mag je de yoghurt ook meetellen voor zuivel trouwens.

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter krijgt nu:

7:00 - bordje pap of een boterham met een klein flesje koemelk
    10:30 - 1 stuk fruit
    12:00 - 1 boterham met flesje melk of bekertje water/diksap
    15:00 - soepstengel/rijstwafel/berenkoekje
    18:00 - meestal met ons mee, maar vaak maar een paar hapjes. Toetje is een schaaltje yoghurt of heel af en toe een danoontje.
    19:00 fles 180/6, die ze de laatste dagen niet wil want daar heeft ze het echt véél te druk voor ;)

11. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds een paar dagen drinkt ze veel beter maar het eten is hier drama, ze wil gewoon niet meer eten!
    Eerst voedde ik haar en sinds een paar dagen laat k haar zelf eten maar nee, niks.
    Vandaag ga ik weer apart voor haar koken en fijn pureren misschien dat dat het is en vind ze ons eten niet lekker, even experimenteren.

12. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het cb raad aan om nog maar 300 cc melk/pap per dag te geven maar mijn dochter geef ik nog steeds 600 cc per dag.
    Is dit erg?

13. zustertje

zustertje Niet meer actief

Onze dochter is al een tijd van de melkflessen af.

ontbijt:
    1 boterham en een halve tuitbeker melk
    tussendoor
    fruit+beker verdunde ijsthee/diksap
    lunch
    1 boterham
    soms kom soep
    of iets van fruit
    drinken
    tussendoor
    bambix rijstwafeltjes/goodies koekjes
    kan ook wat kwark zijn of stukje kaas
    drinken
    avondeten
    met de pot mee-eten Nina lust eigenlijk alles)
    soms een toetje of een beker karnemelk
    voor het slapen gaan een paar slokken drinken

14. adi

adi Niet meer actief

Het kan best zijn dat zij te vol zit van melk en daardoor slechter het ander eten eet.
    Een dreumes heeft voldoende aan 300cc zuivel (dus incl yoghurt/ toetjes enz!), en moet ook ruimte overhouden om alle andere benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Daarnaast zou ik na 1 jaar echt niet meer gaan fijnpureren hoor, ze is geen kleine baby meer. Als je die melk halveert zal ze vanzelf wel honger hebben en gaan eten.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    300cc zuivel is echt gegoeg!
    Zeker als je al merkt dat je kind het andere eten niet wil...
    En pureren zou ik ook echt niet meer doen op deze leeftijd, je kindje kan best stukken eten.
    Hier gaat het al een jaar zo:

- boterham met beker melk (150cc)
    - fruit
    - boterham (1 a 2) met beker melk (150cc)
    - koekje/fruit oid
    - met de pot mee eten en toetje volle yoghurt/kwark oid

Tussendoor drinkt ze water en 1 of 2 bekertjes (slappe) diksap.

Denk dat het al heel veel scheelt als je de hoeveelheid zuivel halveert!

16. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb t vandaag dus anders aangepakt.
    's Ochtends wel gewoon papfles van 200 cc.
    Wat later in de ochtend heeft ze 2 kuipjes appelmoes op.
    Boterham wou ze niet dus later in de middag alleen een nijntje koekje en beetje water.
    Omdat ik zag dat ze in de middag niet veel at heb ik een flesje melk voor dr gemaakt maar hier heeft ze geen slok van genomen.
    Avond eten met de pot mee, macaroni, ze heeft geproefd maar spuugde alles gelijk weer uit, ik had het niet gepureerd. Toen heb ik t maar wel weer gepureerd en toen at ze 2 lepeltjes en dat was t. Later 1 danoontje terwijl ze normaal toch wel 2 eet of een bakje yoghurt maar vandaag dus niet.

Omdat ik zag dat ze zo slecht heeft gegeten heb ik maar weer een papfles gemaakt voordat ze naar bed ging en deze had ze wel helemaal op van 200 cc.

Ik pureer haar eten nog steeds omdat ze gewoon echt geen stukjes wilt. Brood, banaan en nijntje koekje eet ze wel gewoon zo maar bij iets anders begint ze gelijk te kokhalzen en over te geven dan denk ik ja dan maar pureren want dan krijgt ze tenminste nog iets binnen.

17. adi

adi Niet meer actief

Per saldo heeft ze dus alleen melk gehad vandaag? (Pap en danootje zijn ook zuivel)
    Ik snap dat je iets geeft als ze een hele dag niks eet, maar probeer te beseffen dat melk geen vervanger meer is voor het eten. Dat is alleen bij babys. Melk is drinken, geen eten, en al helemaal geen maaltijd.

Als ze geen avondeten wil had ik haar een boterham of een banaan of een bakje fruit oid gegeven.

En ze moet gewoon wennen aan al die structuren in het avondeten, dat heeft even tijd nodig.

18. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik moet doen nu..?:(

19. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is nog steeds hetzelfde, als ze in de avond niks eet probeer ik nog een boterham of fruit te geven maar daar eet ze haast ook niks van hooguit een hap of twee.
    Heb nu wel de melk gehalveerd alleen denk ik wel van wat is er mis mee als ik haar in de avond nog een papfles geef als ik ze toch niks eet?

20. Mamarinde

Mamarinde Lid

3 okt 2011
    50
    0
    0
    Mijn dochter is van dezelfde leeftijd en ik geef haar ook nog een papfles 's avonds, omdat ze vaak heel slecht eet.
    Ben al weken aan het proberen om haar met ons mee te laten eten, maar ze spuugt alles gewoon weer uit.
    Nu laat ik haar een paar dagen met ons mee-eten, klein gesneden maar niet gepureerd, hier eet ze nagenoeg niks van. Na een paar dagen geef ik dan een grof gepureerd hapje, dit eet ze meestal wel.
    Het geeft mij een prettig gevoel dat ze dan na 2 dagen bijna niks eten de 3e dag toch wel weer iets binnen krijgt.

Brood, cracotte, koekje etc eet ze wel zo. Brood heeft ook heel lang geduurd, maar ze eet nu tussen de middag een hele boterham.

Er zijn denk ik legio kinderen die ouder zijn en 's avonds ook nog een papfles voor het slapen krijgen.. Ik zie er niet zo heel veel kwaad in..

Deel Deze Pagina