te weinig gegroeid met bv, bijvoeden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Emma21, 2 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Mijn zoontje heeft 6 maanden uitsluitend borstvoeding gekregen en sinds kort ben ik begonnen met groentenhapjes, dit gaat goed.
    Hij lijkt altijd erg tevreden, maar nu kwam ik gisteren bij het cb en toen bleek dat hij maar 100 gram was gegroeid in anderhalve maand.

Is dit normaal met bv?
    Hij drinkt om de 4 uren en dan drinkt hij uit 1 borst.
    Ik heb het advies gekregen om smiddags met wat fv bij te voeden maar het hoefde niet per se omdat hij er verder heel goed uitzag.(is ruim 8 kilo).

Nu zit ik heel erg in dubio wat ik zal doen.
    Of inderdaad bijvoeden en dan uiteindelijk 1 voeding (smiddags) vervangen door fv, ook zodat ik dan wat meer 'vrijheid' en rust heb.

Of gewoon fulltime blijven voeden en dan wat vaker.
    Blijft je productie wel goed op peil als je bv gaat combineren met fv?
    Ik ben namelijk bang dat als ik 1 voeding afbouw dat de rest dan ook niet meer goed zal lopen!

alvast bedankt voor de reacties!

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik zou gewoon zo doorgaan, evt wat vaker aanleggen. Hier zeiden ze op het cb dat borstvoedingskinderen rond deze leeftijd wat minder gaan groeien. Juist door de overgang naar vast voedsel. Je zou nu evt beide borsten aan kunnen bieden ipv één?

Liefs
    Wup

3. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    bedankt voor je reactie!
    Ik ben nu inderdaad begonnen met twee borsten per voeding, hij geeft dan wel wat terug maar dan krijgt hij in elk geval genoeg binnen.

4. MG2009

MG2009 Niet meer actief

KV geven is echt niet nodig hoor. Gewoon 2 borsten aanbieden idd.

Je productie kan er zeker onder gaan lijden als je KV erbij gaat geven.
    Je doet t hartstikke goed zo!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vind het nogal bijzonder dat het CB op basis van 1 keertje minder groeien dat al adviseert.
    Ik zou idd ook zeggen: twee borsten aanbieden, dikke kans dat ie dat wel pakt en dan meer gaat drinken, en verder lekker nog even aanzien.
    Wij zijn op een gegeven moment door het CB doorgestuurd naar de dietist omdat Thirza te weinig groeide. De dietist zei toen: kids gaan ergens in het eerste jaar hun eigen groeilijntje zoeken. Dat kan al gelijk in de eerste maanden gebeuren, dat ze gewoon gestaag verder groeien, maar kan ook dat ze in het begin hard groeien en dan een dipje krijgen. Zolang ze groeien, zei ze, is er echt niets aan de hand. Als ze niet meer groeien zelfs nog niet perse, (maar dan wel in de gaten houden). Enkel als je kindje, zonder ziek te zijn geweest, afvalt, dan zou je bij moeten gaan voeden. En dan nog is het maar de vraag of dat moet met KV, want dan zijn er nog zat andere manieren, (blokvoeden bijvoorbeeld, zodat je kleintje zoveel mogelijk vette achtermelk binnenkrijgt).
    Ik zou het dus gewoon lekker nog even aanzien en evt over een maandje eens even gaan wegen op het CB...

6. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Emma naast al het bovenstaande wil ik ook nog even zeggen dat dat weegmoment natuurlijk een momentopname is. Misschien had je zoontje bij het vorige weegmoment een volle buik en een volle blaas en bij het afgelopen weegmoment niet.

Heb vertrouwen in je eigen lichaam en in je eigen vermogen om je kindje in te schatten. Zolang het met het aantal luiers goed zit, je kindje levendig en actief is, en jij je geen zorgen maakt is het vaak allemaal in orde. En samen met de bovenstaande tips moet het echt wel goed komen.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    zit precies met dezelfde vraag, alleen is mijn kindje jonger. Ga dus even een eigen topic openen. succes ermee.

8. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    zoals al gezegd:

2 borsten aanbieden per keer.

Als je kindje groeit dan is het goed, zeker als het binnen de curve valt.

Op de meeste cb's hebben ze helaas weinig verstand van borstvoeding. Als een kindje maar even iets minder groeit beginnen ze al over flessen.

Ik weet niet of je het al doet, maar op borstvoeding.com kun je ook een groeicurve invullen. Die loopt anders dat die bij het cb en is speciaal voor bv-kindjes.
    Ons meisje valt bij het cb nu buiten de curve en op deze curve wel erbinnen.

9. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    bedankt voor de reacties!

Ik ga hem nu idd vaker aanleggen en twee borsten per keer.
    Die curve is ook handig! Ik zal hem even invullen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bijvoeden met kv is een afbouwadvies, en ik geloof niet dat dat je bedoeling is toch?
    Zoals je nu al bent begonnen: 2 borsten per keer, moet al verschil uitmaken.
    Daarnaast: voor je groente geeft eerst een borst geven en na de groente weer een. Jouw moedermelk bevat enzymen die helpen bij het verteren en verdragen van vast voedsel. Je kind heeft er op die manier meer aan, haalt er meer voeding uit (groei!) en heeft minder kans er last mee te krijgen.

11. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Ik ben wel gaan bijvoeden een paar wk geleden en geloof me..je bv gaat zeker teruglopen...als dat neit de bedoeling is danook niet doen....natuurlijk zit ik nog in de onstabiele fase van productie, maar toch.. ik zou t risico niet lopen. en een keer 100 gram aankomen is helemaal niet erg hoor.. tis idd zo'n moment opname...

Anna groeide structureel te weinig en ook iedere wk minder.. tot ze niet meer aankwam.. dus bij mij was dat anders.. ik zou t echt nog ff aankijken en eerst andere dingen proberen idd.. kv kan altijd nog.. zolang hij t goed doet zou ik geen bijvoeding met kv doen....

12. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    @dirksmama, nee dat is niet de bedoeling idd, hoewel ik wel een hele tijd getwijfeld heb.

@ichtus, ik heb het idee dat mijn productie ook niet echt stabiel is, ik neem het risico dus ook maar niet nee.

Hij is alleen ook niet gegroeid in lengte in die anderhalve maand, is dat niet vreemd?

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik vind het nogal stuitend dat het cb een ervaren bv-moeder adviseert fv bij te voeden, terwijl je maar 1 borst per keer gaf (terwijl zij toch een heel duidelijke bv-vriendelijke oplossing kunnen adviseren en dat zijn dd 2 borsten, daar hoef je geen lk voor te zijn). Het is dat jij door ervaring meer vertrouwen in je lijf hebt, maar kan je nagaan wat dit met jonge moeders doet die niet zo sterk in hun schoenen staan. Onbegrijpelijk...

14. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    @Appeltje, je ze deed er ook heel ernstig bij zodat je er bijna bang van werd.
    Je kunt er idd flink onzeker van worden, zeker als je net bent begonnen met voeden.
    Ik ben blij dat ik me er toch eerst even in heb verdiept ;)

Zij vertelde mij bijvoorbeeld ook niet dat je productie wel eens helemaal kan stoppen wanneer je een voeding (of meerdere) vervangt door kv.

15. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    emma, mijn ervaring is dat het cb tot 6 maanden pro-bv is en vanaf 7 maanden pro-kv. ik moest zelfs mijn dochter die volgens haar curve gegroeid was met 7 maanden pap van kv gaan geven ipv bv. bv voldoet dan niet meer volgens ons cb ;).

maakt je zoontje een gezonde, tevreden indruk? slaapt hij 's nachts goed (of wordt hij veel wakker van de honger?) heeft hij altijd gewoon goed gegeten en is hij altijd goed gegroeid? dan zou ik gewoon doorgaan zoals je bezig bent. ik zou er ook geen extra bv 'inproppen'. wel natuurlijk voldoende aanbieden.

en als je je toch een beetje zorgen maakt, dan zou ik over een paar weken nog een keer gaan wegen. maar dat het een tevreden mannetje is, lijkt mij de beste graadmeter van hoe het met hem gaat!

succes!

Deel Deze Pagina