Wat moet ik nu?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by rebekka84, Nov 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Ik heb nu 2 tijdelijke contracten gehad bij mijn huidige werkgever waarvan mijn huidige contract 6 december afloopt.
    6 december zal mijn contract niet verlengt worden wegens bezuinigingen (eigenlijk gewoon niet vanwege mijn zwangerschap denk ik).

Nou ben ik afgelopen week de ziektewet ingegaan in overleg met mijn werkgever wegens lichamelijke klachten (bekkenklachten en harde buiken) en een burn out.

Vandaag moest ik weer op gesprek komen en hierbij gaf mijn werkgever aan dat ik tot het einde van mijn contract (aangepast) moet werken en anders moest ik mijn vakantieuren opnemen omdat hij niet kon rechtvaardigen dat ik 100% in de ziektewet zat wegens zwangerschap. Ik heb hierbij gekozen voor het opnemen van vakantieuren omdat ik het echt niet zie zitten om nog te gaan werken.

Zelf had ik het liefst gezien dat hij me niet per morgen weer 100% beter had gemeld aangezien ik van mening ben dat ik niet kan werken en het uwv dan in ieder geval tot na mijn verlof mijn zwangerschapsuitkering zou betalen.

Wat moet ik nu vanaf 6 december? Ik voel me niet in staat om te werken. Moet ik ww aanvragen per 6 dec en me melden bij het cwi? Moet ik dan gaan solliciteren naar banen waarvan ik weet dat ik dat nu lichamelijk en psychisch niet aankan?
    Kan ik via uwv een ziektewet uitkering ten gevolge van zwangerschap aanvragen?

Hoe zit het met kinderopvangtoeslag etc als ik ww uitkering of ziektewetuitkering heb?

Graag advies wat ik nu het beste kan doen (en hoe en bij wie etc).

Groetjes rebekka

2. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het eigenlijk vind hoe alles loopt. Heeft mijn leidinggevende het recht om te beslissen dat ik moet werken en uit de ziektewet moet?? Hij is immers geen arts. Mijn huisarts zegt dat ik zelf moet kijken of ik in staat ben om te werken of niet en dat ik anders het beste in overleg de ziektewet in kon gaan ipv mij gewoon ziek te melden. Dit is dus ook wat ik gedaan had en ik dacht dat mijn werkgever mijn situatie begreep. 24 nov. heb ik ook een afspraak staan bij maatschappelijk werk. Ik heb het idee dat ik genaaid wordt, maar weet niet wat mijn rechten zijn.

3. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Rebekka84,

Ik begrijp dat je een vervelende situatie hebt met je werkgever. Om het overzichtelijk te houden maak ik onderscheid tussen de situatie voor en na 6 december.

Situatie tijdens je dienstverband
    Zolang je nog in dienst bent bij je werkgever, is hij verantwoordelijk voor je re-integratie bij ziekte. Jullie beiden moeten proberen ervoor te zorgen dat je weer aan het werk kunt.
    - Als je je eigen werk niet meer kunt doen vanwege je gezondheid, dan kan je mogelijk nog ander (aangepast) werk doen. Tijdens ziekte moet je werkgever je loon doorbetalen. Je hoeft in deze periode geen vakantie-uren te laten uitbetalen.

- Kun je helemaal niet meer werken? Dan kun je je ziekmelden bij je werkgever. Als je ziekte het gevolg van zwangerschapsklachten is, kan je werkgever je gewoon ziekmelden bij UWV. Je krijgt dan een oproep van onze verzekeringsarts. Hij beoordeelt of je klachten inderdaad het gevolg van zwangerschap zijn. In dat geval betaalt UWV je ziektewet-uitkering (ZW). Meestal betalen we de uitkering aan de werkgever; hij betaalt gewoon je loon door. Als je dat liever wilt, kunnen we ook direct aan jou betalen. Dat moet je werkgever dan op de ziekmelding vermelden.

Zoals je zelf al zegt, je werkgever is geen arts, dus hij kan niet beoordelen of je ziek bent. Als je werkgever vindt dat je niet ziek bent, dan moet hij de arbo-arts inschakelen. Als ook de arbo-arts en jij van mening verschillen over je ziekte, dan kun je een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen. De verzekeringsarts van UWV geeft dan een second opinion over de vraag of je ziek bent.

Gezien de problemen die je hierover hebt gehad met je werkgever, is het misschien verstandig om een vakbond of rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Ben je daar geen lid van? Dan kun je contact opnemen met het Juridisch Loket (0900 – 8020).

Situatie na je dienstverband
    Als je aan het einde van je dienstverband nog ziek bent, moet je werkgever je ziek uit dienst melden. Je krijgt dan een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Tijdens de ziektewet hoef je niet te solliciteren. 8 weken voordat je uitgerekend bent kun je een zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen via UWV Telefoon (0900 – 9294). Als je een ZW krijgt, begint deze 6 weken voordat je bent uitgerekend, en duurt tot 10 weken na de bevalling. De ziektewet stopt automatisch als je WAZO ingaat.

Ben je aan het eind van je dienstverband wel weer aan het werk? Dan wordt je op 6 december werkloos. Je kunt je dan inschrijven als werkzoekende en een WW-uitkering aanvragen, dan kan via de website van het werkbedrijf (het voormalige CWI): www.werk.nl.

8 weken voor de uitgerekende datum kun je de WAZO aanvragen. Als je WW hebt kun je zelf kiezen wanneer die begint: maximaal 6 en minimaal 4 weken voor de dag na je vermoedelijke bevallingsdatum. Afhankelijk van de ingangdatum duurt deze minimaal 10 en maximaal 12 weken na de bevalling.

Op onze website vind je actuele informatie over de ziektewet bij je werkgever en bij UWV, over de WAZO en de WW.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Bedankt voor het antwoord. Ik heb morgen een afspraak staan met de arboarts. Klopt het dat de uitspraak van een arboarts adviserend is en niet bindend??? Mijn leidinggevende geeft al te kennen dat hij wel (onzinnig) aangepast werk voor me zal gaan verzinnen en me de komende 2 weken nog met open armen op het werk zal ontvangen. Omdat hij beslist en niet een arts.

Kan ik me ziekmelden zolang een arboarts nog geen advies gegeven heeft? Mijn huisarts gaf wel aan dat mijn situatie reden is om me ziek te melden.

5. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Rebekka,

Je kunt je inderdaad ziekmelden als jij denkt dat je door je klachten je werk niet kan doen. Als je ziek bent, zijn je werkgever en jij verplicht om aan de re-integratie te werken. Dat wil zeggen dat als je het eigen werk niet kan doen, je misschien wel andere werkzaamheden kunt doen. Wat lichamelijk mogelijk is, dat kan je werkgever niet beoordelen. Daarom moet je werkgever in dat geval de arbo-arts inschakelen.

Vind jij dat je helemaal niet kan werken, maar vindt de werkgever of de arbo-arts van wel? Dan kun je zoals gezegd een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen. De verzekeringsarts van UWV geeft dan een oordeel over je ziekte. Hierbij informeert hij bij jou en bij de arbo-arts. Als je wilt, kan je ook aanvullende informatie van je huisarts meegeven. Dat wordt dan meegenomen in het oordeel.

Van het oordeel van de UWV-arts krijgen je werkgever en jij beiden een schriftelijke bevestiging.

Op onze website vind je actuele informatie over re-integratie bij ziekte en over het deskundigenoordeel.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page