2 jaar ziek en dan?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door prinses, 8 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Helaas zit ik al bijna anderhalf jaar in de ziektewet, door een burn out. Ik ben inmiddels begonnen met reintegreren. Ik ben steeds op arbeidstherapeutische basis aan het werk, en sta dus nog voor 100% ziek gemeld. Regelmatig ben ik bang dat ik niet voor de 2 jaar, terug ben in mijn functie. Ik zou graag willen weten, wat er gebeurd als je 2 jaar ziek bent. Word je dan altijd ontslagen? Ook als je al voor een gedeelte teruggekeerd ben?

Stel dat het te zwaar is om terug te keren, wat gebeurd er dan? Heb ik dan recht op een uitkering? Hoe hoog is deze uitkering dan?

Het idee dat ik ontslagen kan worden beangstigd me, en belemmerd mijn beter worden (omdat ik er zo mee bezig ben). Vandaar dat ik graag een plan B achter de hand wil hebben, en daarvoor wil ik graag weten hoe het zit, als ik 2 jaar ziek ben. Kunnen jullie me daar een beeld van geven?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Prinses,

Als je na twee jaar nog (gedeeltelijk) ziek bent zijn er twee mogelijkheden:

* Je vraagt een WIA-uitkering aan of

* de werkgever stemt in met vrijwillige langere loondoorbetaling.

Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan mag de werkgever je na 2 jaar ziekte ontslaan.
    Actuele informatie vind je hier.

Informatie over de voorwaarden voor de WIA-uitkering en de hoogte van de uitkering vind je hier.

Ik wens je sterkte met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl

Deel Deze Pagina