ZW en omzet eigen nieuwe bedrijf

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door april2012mama, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Hallo,

Ik heb sinds 1,5 jaar een ZW uitkering door problemen na de zwangerschap en bevalling. Ik wordt begeleid door een reintegratiebureau die is aangesteld door UWV. Met hun begeleiding heb ik net een eigen klein bedrijf gestart. Nu heb ik een vraag. Ik moet uiteraard mijn verdiensten doorgeven aan UWV zodat ze worden gekort op mijn ZW uitkering. Maar vervolgens moet ik wel omzetbelasting betalen aan de belastingdienst. Hierdoor ga ik er toch op achteruit?! Met andere woorden, kun je beter geen klanten hebben?
    En binnenkort heb ik een WIA keuring, mocht ik hiervoor in aanmerking komen, hoe zit het dan?
    Alvast bedankt!

Groetjes!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste april2012mama,

Je wilt weten hoe UWV je inkomsten uit je eigen bedrijf kort op je Ziektewet-uitkering en eventuele WIA-uitkering.

Als je winst gaat maken, kijkt UWV of de Ziektewet-uitkering aangepast moet worden.
    Zo wordt voorkomen dat je ineens veel geld moet terugbetalen.
    Zodra de jaarcijfers van je bedrijf bekend zijn bij de belastingdienst zal UWV deze gegevens gebruiken om een definitieve berekening te maken.

Hieruit blijkt dan of je te veel of weinig uitkering hebt ontvangen.

Je moet de uren (én inkomsten) bijhouden voor de Belastingdienst.

Op basis van deze uren die je besteed aan het eigen bedrijf berekent de Belastingdienst of je zelfstandigenaftrek kunt krijgen.
    Het gaat dan om álle uren die je hebt besteed aan je bedrijf.

Wij kijken bij de verrekening met uw Ziektewet-uitkering naar uw inkomsten.
    Belangrijk is dat de gegevens die je aan UWV en de Belastingdienst geeft wel hetzelfde zijn.

</SPAN>Je beoordeling voor een WIA-uitkering gewoon plaats.
    De regels/manier van korten vind ook tijdens deze uitkering plaats op basis van de gegevens van de belastingdienst.

Actuele informatie over een eigen bedrijf starten en het verdere proces vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je eigen onderneming.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina