Wanneer uitleggen....?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gul, 19 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Hallo,

Ik heb een zoontje van bijna 2 jaar. Hij kan nog niet echt praten en ik heb het idee dat hij ook niet veel begrijpt wat wij allemaal vertellen.
    Nu ben ik zwanger van ons 2'de kindje en vind het moeilijk wanneer ik het hem moet uitleggen wat er gebeurt in het buikje van mama.
    Ze zeggen dat wanneer je het te vroeg vertelt (en hij begrijpt het) dat ie dan ongeduldig kan worden omdat hij dan nog zoooo... lang moet wachten totdat het kleintje er is.
    Ik vind het ook moeilijk omdat ik niet weet hoe ik het duidelijk moet maken.
    Hij weet (wist) trouwens wat een buikje is en wat een baby is. En nu doet hij mijn buikje wijzen en baby zeggen, maar nu wijst hij ook naar zijn eigen buikje en zegt..... baby :( . Maar ik denk niet dat hij echt denkt dat er een baby in mijn buik zit.

Wie heeft hier ervaring mee? En wat denken jullie? Hebben jullie ideeen?

2. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Mijn zoontje is anderhalf en hij weet al dat er ene baby in mijn buik zit. Nou ja weten en beseffen is wat anders natuurlijk.

Als ik vraag wat zit er in mama's buik, dan zegt hij "baby" ook als ik vraag waar de baby is dan trekt hij mijn trui omhoog en wijst naar de baby.
    Hij smeert mijn buik in, geeft de buik kusjes en aait mijn buik.

We lezen hem ook iedere avond voor uit "kleine pluis". Hij zal het niet allemaal snappen maar hij is er toch mee bezig en op een leuke manier. Ik zou niet gana uitleggen wat er in je buik gebeurd. Het feit dat er een broertje of zusje aan komt is al duidelijk genoeg.

3. zorra

zorra Fanatiek lid

16 jun 2006
    3.353
    0
    0
    Mn neefje is 2,5 en als je die vraagt wat er in de buik van zn mama zit zegt hij ook:baby. Maar voor de rest is hij er niet echt mee bezig en beseft hij het misschien ook allemaal niet. Helemaal uitleggen hoe of wat heeft dus denk ik geen zin, ik zou het gewoon zo laten. En dat ze zelf zeggen dat er een baby in hun buik zit is heel normaal hoor, veel kinderen doen dat.

4. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ik bedoel met uitleggen meer dat we dadelijk niet meer met zijn 3'en thuis zijn maar met zijn 4'en. En dat hij dan een broertje/zusje krijgt. En dat de kamer met het bureau dadelijk kamer van de baby wordt dat soort dingen.
    Maar omdat hij dus nadat hij al 2 a 3 maanden had geleerd wat een buikje was en nadat we hadden gezegd dat er een baby in het buik van mama zit. Hij alle buikjes baby noemt, begon ik te twijfelen of hij wel begrijpt wat we allemaal bedoelen en hoe moet je dan zo'n kleintje dit uitleggen.
    Inky: We zaten ook net te kijken naar voorleesboeken. Ik heb meteen naar "kleine pluis" gekeken, mischien is dit precies wat we nodig hebben. Op een speelse manier uitleggen.

5. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Bij de bibliotheek hebben ze ook leuke boekjes voor kleine kinderen die een broertje/zusje krijgen.

6. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Mijn dochter heeft ook al vanaf het begin geroepen dat zij en papa ook een baby in buik hadden. Zij is 2 jaar en8 maanden, maar inmiddels is er al wat tijd verstreken en heeft ze het vanaf het begin meegekregen en zegt ze tegen iedereen dat mama een baby in de buik heeft en dat ie slaapt en schopt en hikt. Ze is altijd supervoorzichtig voor mij buik en als ze me per ongeluk zachtjes stoot geeft ze een kus en zegt ze sorry broertje sorry zusje.

Nu beseft ze het dus heel goed en weet ze dat zij geen baby in de buik heeft en papa ook niet want zij hebben er eten in zitten zegt ze nu.

Maar ongeduldig is ze nooit geweest. Terwijl ze alles heel goed snapt. Ze zag de wieg laatst en voor ik wat kon zeggen zei ze: oo,bedje voor de baby toch mama?

Ik denk dat het aan jou is of je het nu al wilt zeggen of dat je bijv. wacht tot ie 2 maandjes verder is. Ik vind dat ze per maand zich erg snel en goed ontwikkelen.

7. Suske

Suske Actief lid

6 sep 2006
    386
    0
    0
    Onze zoon is 25 maanden. Voor de grap hebben wij hem geleerd mamma baby in de buik. Hij frikandel in de buik. Hij snapt er toch nog niks van. Vandaag op het bureau gevraagd, wanneer ik hem daar aan moest laten wennen. Daar zeiden ze nog lang niet. Peuters hebben nog geen besef van tijd en je kunt ze misschien het beste zo kort mogelij kvan tevoren aan ze duidelijk maken. Vrienden van ons hebben het met een pop gedaan.

Deel Deze Pagina