Zevenenhalve week geleden ben ik bevallen en kreeg vandaag de oproep voor een uitstrijkje (bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker). Is het nog te vroeg om dat te laten doen, of zou het al kunnen? Bel ma. sowieso even naar huisarts om te vragen, maar misschien weet iemand dit al? Ben zomaar benieuwd.
Ik had hetzelfde, t schijnt ergens op t formulier te staan dat t pas na zes mnd mag maar ik had dit niet gezien. Dus netjes na tien wkn een afspraak gemaakt maar mocht weer omdraaien omdat t dan niet betrouwbaar genoeg is!
wat een verschil dan in opvattingen tussen nederland en buurland Duitsland..... In NL mag je niet zwanger zijn bij het uitstrijkje en klaarblijkelijk moet je dus ook nog eens 6 maanden wachten na de bevalling??? in Duitsland wordt er direct bij de eerste zwangerschapscontrole (meestal bij 6-7 weken) een uitstrijkje gemaakt en bij de nacontrole na de bevalling wordt er weer eentje genomen... dat is dus in principe 6 weken na de bevalling. maar ja.... in Duitsland beginnen ze al met deze controles vanaf het 20ste levensjaar en doen ze het uitstrijkje jaarlijks.
Ik heb uitstrijkje laten maken ongeveer 14-15 wkn na de bevalling, terwijl ik nog BV gaf. Niemand ooit gezegd dat het niet kon, moest alleen genoteerd worden. Na aantal weken netjes een brief dat alles goed was. Ik heb begrepen dat het lastiger beoordelen kan zijn kort na bevalling en dat men voor het gemak liever dan even wacht?
Nee hoor, helemaal geen 6 maanden na de bevalling. Ik ben 2 maanden na de bevalling geweest (in NL). Was geen enkel probleem. Tijdens de zwangerschap een uitstrijkje maken is vrij nutteloos, omdat je cellen anders reageren. Dan krijg je dus altijd een vreemde uitslag.
Ik had vorig jaar een afwijkend uitstrijkje en moest na 6 mnd terug voor een nieuw uitstrijkje maar was inmiddels zwanger. Mij is toen verteld dat ik 3 maanden na mn bevalling weer terug moest komen. Eerder kan ook geen kwaad, maar dan zou de uitslag misschien nog niet duidelijk zijn ofzo... Dan is het minder betrouwbaar