Hoi meiden.. Bah.. Wat heb ik toch een hekel aan de woningbouw!!! :x We willen niets liever dan verhuizen.. Omdat we in een krappe 2kamerwoning wonen met ons dochtertje van 3 maanden. (ze is niet gepland.. Anders waren we vanzelfsprekend van te voren verhuisd) Ik voel me hier al een tijdje gewoon..rot om. De ruimte zit me echt gewoon dwars. We zitten elkaar continu op elkaars lip en onze slaapkamer staat eigenlijk nu een soort van in onze woonkamer. :x Naja er komt nog veel meer bij kijken dan alleen dit, maar onder andere door dit lijd ons hier ook een beetje onder.. En dat vind ik echt heel jammer Omdat het heel lang duurd voordat we hier in Leiden een woning kunnen vinden die naar onze wens is en groot genoeg en mijn moeders huis perfect is en zij juist graag kleiner wil wonen, wilden we aan woningruil doen. Oke.. helemaal enthousiast en we hadden een enorm goede oplossing gevonden. Krijgen we een brief binnen van de woningbouw dat vanaf 1 januari 2011 er een nieuwe regeling geld dat je maar tot een bepaald inkomen op bepaalde huizen mag reageren (niet met een huur onder de 650,- ofzo als je teveel verdiend) en NATUURLIJK VALT HET HUIS VAN MN MOEDER DAAR ONDER! Ik vind dit zo verschrikkelijk belachelijk.. Kopen kunnen we ons niet veroorloven, dus alle opties vallen gewoon in het niets en hebben dus gewoon dikke vette pech en moeten blijven waar we zitten.. 650,- is gewoon te veel geld. Ik had ze vanmiddag al opgebeld dat het ten eerste nog helemaal geen 1 januari is en dat we allemaal bereid zijn om direct contracten te tekenen of wat dan ook, maar dat kon ze niks schelen. gewoon dikke vette pech. Na een potje flink gejankt te hebben.. Moest ik echt gewoon ff spuien.. Pff sorry hoor als ik als een zeur overkom.
wij zitten ook met dit probleem. we hebben nu een appartement met 2 slaapkamers dus voorlopig houden we het nog wel uit. maar er zijn erg veel problemen in dit appartement die de woningbouw niet wil oplossen. we zitten onder andere met een kapotte boiler. en als we alle verwarmingen op zijn hoogst zetten word het nog niet warmer dan 14 graden! dit is voor ons nog te doen maar met een kleintje straks niet. ook krijgen we elke 3 maanden een rekening van boven de 500 euro voor de verwarming. vandaar dat wij ook willen verhuizen en staan sinds maart op de wachtlijst. wij vallen ook in de categorie van tussen 33.614 en 37.000. dus het verhuizen word bijna onmogelijk. maar 10% van de woningen gaan ze verhuren aan deze groep. waarbij dan ook nog urgenten en senioren voorrang krijgen kopen gaat voor ons helaas ook niet. daar verdienen we te weinig voor. en particulier huren is veel te duur. en daar vragen ze overigens ook een behoorlijk hoog inkomen voor ik vind het allemaal erg oneerlijk gedaan. we kunnen nu geen kant op. wij hebben dan ook nog is een aangepaste woning nodig en de kans dat zo'n woning in die 10% valt is nihil ik wist alleen niet dat dit ook gelde voor woningruil. ik dacht dat dat nog wel kon. vallen jullie woningen niet in dezelfde huurprijs?
Ja ik zou dat wel willen.. Maargoed het mag niet he.. Ze komen soms controleren volgens mij of de verhuurder daar ook daadwerkelijk woont, als ze merken dat er iets niet klopt kun je er letterlijk uitgeschopt worden.. Net nog ff zitten rekenen dat, als we dus een woning nemen van 650 - 700 per maand (een andere keus hebben we gewoon niet, is toch schandalig?! We zijn gewoon letterlijk verplicht tot zo'n woning!) en mijn man gaat meer verdienen, houden we aan het eind van de maand 200,- over. Nu hebben we alle 3 dingen nodig. Leuk ook als zij straks ouder word en spullen nodig heeft als kleding, make-up, weet ik veel wat meiden van die leeftijd allemaal nodig hebben.. Dat redden we gewoon niet van 200,- en we willen wel nog normaal kunnen leven, dat is toch niet teveel gevraagd?? Ofwel; we zijn genoodzaakt en klem gezet om gewoon voor altijd in deze woning te blijven. Word weer boos als ik er aan denk..grrr
Jij begrijpt precies wat ik bedoel... Bij ons is het exact hetzelfde verhaal!!! De huurprijzen zijn hetzelfde, alleen ze kijken vanaf 1 jan. naar het inkomen en daar komen deze woningen dus niet voor in aanmerking. Ze zien het als een nieuw contract ofzo.. Ze verschuilen zich enorm achter die regels.
Ik zou, als ik jullie was, een brief schrijven naar de woningbouwvereniging met jullie probleem en de oplossing die jullie gevonden hebben door die woningruil. Vraag of ze deze oplossing willen toestaan. Ik denk dat je met alles op papier meer bereikt dan een telefoontje. Succes!
Kl#te is dat he. Al die woningstichtingen zijn hetzelfde. Hier ook zo. Ik ben alleenstaand, heb een flatje op de 1e verdieping, geen lift en maar met 1 slaapkamer. Niet echt babyproof dus. Urgentie aangevraagd maar dat werd afgewezen. Grrr. Ik heb al op zoveel woningen gereageerd maar beland steeds ergens onderaan de lijst.:x En mensen die alleen zijn worden gewoon ff in een eengezinswoning geplaatst!! . De middelmoot is ook altijd de dupe!!
Ben ik ook absoluut van plan!! Het is alleen maar hopen dat ze zo snel mogelijk deze stomme regeling afschaffen.. Anders zullen we gewoon never nooit kunnen verhuizen..
Begrijp dat het enorm balen is en heel moeilijk voor jullie wordt om andere woonruimte te vinden. Anderzijds snap ik ook de woningbouw wel, de nieuwe regels zijn al een tijdje bekend en kan me dan ook voorstellen dat ze het gevoel hebben dat er op deze manier nog snel ff wordt geprobeerd de mazen van de wet te omzeilen.
Niet om flauw te zijn hoor, maar ik vind jouw situatie niet echt een urgentie ´waard´. Iedere ouder wil wel op de begane grond of een lift en een aparte slaapkamer. Zou raar staan te kijken wanener die urgentie was toegezegd. Ik zou zeggen, wees blij dat je 1 hoog woont. Hier tegenover woont een alleenstaande vrouw met 2 kleine kindjes die iedere dag naar 4 hoog moet.
Jeetje, balen zeg Helemaal omdat jullie het onderling zoooo mooi kunnen oplossen. Misschien eens informatie opvragen bij het juridisch loket mbt jullie kwestie? Ik heb geen idee of ze jullie kunnen adviseren, maar ook hier geldt: nooit geschoten.... Ik dacht dat er in Leiden wel het een en ander aan huurwoningen beschikbaar waren (dat begreep ik weer van mijn zwager en zijn vrouw, die zijn op zoek naar een andere woning). Offtopic: ik kom zelf uit de buurt van Leiden, Katwijk.
Wij hebben de brief dus pas afgelopen week ontvangen. (omdat de tnt staakt gaven ze aan) Maar omdat ze die administratie niet zo snel kunnen verwerken is het dus niet meer mogelijk voor 1 januari. Sterker nog; Mijn moeder heeft nog helemaal NIKS hierover gehoord! Als we dit hadden geweten ruim van te voren, hadden we uiteraard veel sneller zoiets gedaan! Ik weet dat hun ook niks aan die staking kunnen doen, maar dit vind ik geen manier van doen.
Nou dat vind ik gewoon onzin. Je hebt ruim voor 1 januari dit opgegeven, ze kunnen toch naar de verzenddatum kijken? edit, zie nu dat jullie die brief hebben ontvangen ipv hun.. sorry! Maar dan alsnog
Klopt, is ook zo! Maar op die woningen hebben we dus geen recht. Zo simpel is het. :x We gingen net zoeken op woonzicht naar beschikbare woningen die wel minstens de huurprijs hebben die wij dan maar moeten nemen, maar daarvan zijn er dus momenteel 0. Er zijn vrij veel goedkopere woningen. Maar dit vind ik dus zo ideaal.. Ik hoef geen heel groot huis. Gewoon een leuk flatje waar alles gelijkvloers is met 2 slaapkamer, woonkamertje, badkamer, keuken, en een kamer om m'n spullen zoals strijkspullen, stofzuiger en dat soort dingen kwijt te kunnen vind ik perfect! Zo'n huis heeft mijn moeder dus. Inclusief een grote zolder waar m'n man lekker uit zn dak kan gaan om z'n hobby ruimte van te maken. Blegh.. Voelt zo rot wanneer je helemaal enthousiast bent over iets en je je ergens op verheugd, het in 1 klap helemaal in duigen ziet vallen. Ben er echt ff zuur van. We hebben nu maar afgesproken om het maar het beste er van te maken.. Ik vind het belangrijker om de financiele middelen er voor te hebben om lekker met mn kleine meid naar de dierentuin te kunnen gaan, efteling, disney, noem maar op.. Om lekker met zn 3en een keer op vakantie te gaan, leuke spulletjes en kleertjes voor haar te kopen dan een grotere woning waar je al je geld in steekt. (desondanks voel ik me er wel zwaar k*t om hoor)
Ja ik was hier ook enorm boos over vanmiddag, ik heb ook gezegd dat als ik dit eerder had geweten wij veel eerder naar een andere woning zouden hebben gezocht. Maar ze bleven zich verschuilen achter die nieuwe regels en dat de administratie nu niet meer kan worden verwerkt. Joh.. Ik heb zelfs nog gezegd dat ik er desnoods een enorme geldsom voor wil neerleggen. Was een beetje impulsief, maar het was onze enige mogelijkheid voor een wat grotere woning. We wilden eerst even wachten namelijk omdat het nu nog wel gaat nu ze zo klein is, maar als we wisten dat dit zou komen zou ons dat niks hebben uitgemaakt!
Ik vind dit ook niet zo'n urgente situatie eigenlijk.... En het is ook een beetje onzin dat mensen die alleen zijn 'gewoon ff in een eengezinswoning geplaatst worden'. Ten eerste staan die mensen waarschijnlijk ook al gewoon jaren op de wachtlijst en ten tweede, waarom zou iemand die alleen woont geen recht hebben op een huis met een tuin, zonder boven- of onderburen?? Alleenstaanden het recht op een eengezinswoning ontzeggen is precies hetzelfde als die inkomensgrens hanteren waar iedereen nu zo boos om is. Begrijp me niet verkeerd; ook wij wonen op een flat met heel veel overlast, waar een heel goede vriend van mij zelfmoord heeft gepleegd en waar we dus heel snel weg willen, maar ook wij verdienen teveel en komen dus voor heel weinig woningen in aanmerking...en wat er is gaat naar urgenties. Dus ik vind het wel goed dat ze zo streng zijn met urgenties, want er blijft gewoon anders helemaal niets meer over! Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat wij in de vrije sector komen en volgend jaar gaan we ons dan ook inschrijven bij een particulier met een wachttijd van 6 maanden voor een mooie eengezinswoning...maar die kost dan wel meteen 750/800 euro.... :x Kunnen we best betalen, maar er blijft wel steeds minder over voor de leuke dingen in het leven!
bij onze woningbouw staat bij de aangeboden huizen altijd voorwaarden. en voor de meeste eensgezinswoningen moet je hier met minimaal 2 a 3 personen zijn. wij zijn nu bezig om een wmo indicatie te krijgen omdat de kou in dit appartement mijn handicap alleen maar erger maakt. dit is voor ons overigens de enige manier om te kunnen verhuizen. in de particulieren sector vragen ze een te hoge inkomensgrens. en bij de woningbouw verdienen we te weinig voor de huizen boven de 650 per maand maar te veel voor de huizen onder de 650 per maand. wij moeten dus geluk hebben met de 10% van de huizen die ze wel aan ons mogen verhuren onder de 650 en dan moet dit huis toevallig ook nog aangepast zijn. kleine kans dus. met een wmo indicatie krijgen we gelukkig wel voorrang op de huizen die aangepast zijn. dus we hopen op een wmo indicatie.
Wij willen ook nog 1 keer verhuizen naar een huurwoning en komen waarschijnlijk dit jaar net niet boven de grens. We hebben dus net geluk. Het jaar daarop schieten we de lucht in qua loon ( en waarschijnlijk het dubbele) en dan gaan we zoeken naar koop. Maar het is inderdaad super lullig. Snap dat je baalt.
Ik snap je helemaal hoor, het is ook zuur. Niet alleen voor jou, maar ook voor vele anderen. De reden die de woningbouw aangeeft vind ik persoonlijk echt onzin. Je geeft het toch aan vóór 1 januari. Maarja, ga maar eens in discussie met zo'n instantie, ga je gewoon niet winnen Aan de andere kant ken ik ook situaties hier in de omgeving, mensen met een achterlijk hoog salaris (dan moet je denken aan een inkomen op bestuursniveau), wonen in een huurwoning en betalen nog minder huur dan ik. Terwijl ik momenteel rond moet komen van een ww'tje. Dus in dat opzichte zou het een positief iets zijn. Alleen wat me opvalt is dat er heel veel mensen op een of andere manier tussen wal en schip vallen door die regeling.