hallo, heb even een vraagje, ben aansluitend aan me verlof ziek gemeld.. zit met pnd thuis. nou weet ik dat je 100% wordt betaald door de uwv heb ook al telefonisch gesprek gehad met een medewerker van uwv en hadden afgesproken dat hij weer telefonisch contact zou nemen nadat ik bij de arboarts was geweest.. heb zelfs bevestiging gehad via brief van de uwv.. maar vandaag lag er weer een brief van de uwv voor uitnodiging om bij de uwv bij een arts op gesprek te komen.. nou hier baalde ik enorm van.. loop al bij de arbo arts.. en nu moet ik ook naar de uwv.. is dit normaal???is ergg dubbel en belastend..
De arbo is vanuit je werk. Jouw werkgever kan je verplichten naar de arbo te gaan, omdat dit vaak een goed hulpmiddel is om weer aan het werk te gaan. De arbo kan kijken wat goed is voor zowel werkgever als werknemer. Zij kijken dus ook naar jouw belangen. Het uwv is van de overheid en zij betalen je uitkering. Dus in principe kunnen zij van je verlangen dat je komt. Maar je kunt natuurlijk wel altijd vragen waarom het nu afwijkt van de eerdere afspraak. Veel succes. Heb je al hulp voor je pnd?
Hoi Mirja, Ik ben pas net zwanger, 8,5 week. En sinds 2 weken al ziek thuis ivm rugklachten. Ik had ook geen idee hoe dat dit allemaal in zijn werk ging. Vorige week belde iemand van UWV mij op om navraag te doen over de reden van ziekmelding. Ze gaf aan dat zij dit daarna ging bespreken met de verzekeringsarts en dat ik dan later meer zou horen. na afloop van het gesprek had ik ook wel een aantal vragen, want snap wel dat ze meer willen weten om financiële reden, maar toch ook onduidelijkheid. Gisteren werd ik door haar terug gebeld. Zij had dit idd met de verzekeringsarts besproken en ik krijg binnen een aantal weken een oproep voor een gesprek met een verzekeringsarts. Had toch meer even meer duidelijkheid gevraagd en gaf zij ook netjes. Omdat deze klachten erg vroeg zijn voor de termijn van de zwangerschap willen ze dat ik op gesprek kom. Dit omdat mijn werkgever dan de ziektekosten vergoed kan krijgen door het UWV. Mij maakt het niet uit dat ik bij hun op gesprek moet komen. Ik weet dat ik mij niet aanstel en het serieuze klachten zijn. En ik neem aan dat ik daar niet veel vaker voor uitgenodigd zal worden (maar zal dat dan ook navragen). Tuurlijk is het niet leuk om daar weer je verhaal te moeten doen. Maar het gaat er wel om dat je werkgever niet voor de kosten hoeft te betalen en deze vergoed krijgt. Kan me voorstellen dat, dat wel het laatste is waar je aan denkt. Maar denk dat je er niet onderuit komt. Let wel, ik heb mij nu ziek gemeld voor de bevalling. Ik weet niet of het iets uit maakt als dit na de bevalling is. Lijkt mij dat dit gaat om dezelfde reden, maar als ik jou was zou ik het even navragen voor de zekerheid. heel veel sterkte en succes trouwens met je PND!!
bedankt meiden.. ja gebruik ad voor pnd.. het is gewoon al moeilijk genoeg voor mij om er over te praten.. bij de 1ste gesprek bij de arbo arts kwam ik niet eens uit me woorden en barste in tranen uit... en heb nog steeds problemen om naar de ha te gaan, omdat ik sinds paar weken andere medicijnen heb gekregen moet ik om de 4 weken terug kijken wat het met me doet zeg maar... durf nog steeds niet alleen buiten te komen..en kijk weer altma enorm tegen op afspraken.. en de uwv is half uur rijden van ons.. dus moet me vent alweer vrij voor nemen.. snap idd wel dat de uwv mij betaalt en wil zien.. maar hebben die dan geen contact met de arbo arts? de arbo arts zei gelijk tegen mij we gaan het niet over werk hebben en wil je over 4weken terug zien.. en vind dus het moeillijke dat ik weer me verhaal moet doen bij een ONBEKENDE .. en dan maar afw8 of ze je serieus nemen.. ben tog van plan om maandag even de arbo te bellen of dit wel klopt.. en idd waarom maakt hij een afspraak. en vervolgens krijg ik een brief om daar te komen?? het wordt me gewoon zoveel moet ik nou aan me herstel denken en aan me kids of piekeren voor die rot afspraken.. zit er enorm doorheen vandaag...
Begrijp dat het heel vervelend voor je is! Alsof je al niet genoeg aan je hoofd hebt... Maar helaas leven we in een bureaucratisch land. Ik zou het gewoon even met je arbo bespreken. En duidelijk zeggen dat je er tegenop ziet om je verhaal nogmaals aan een vreemde te moeten vertellen. Misschien kan de arbo bemiddelen. Veel sterkte ermee!
Mirja: dit is een bureaucratische fout van hun waarschijnlijk. Maandag bellen en aangeven dat jij NIET in staat bent om naar hun toe te komen, aangezien je met AD niet zomaar mag autorijden, zeker niet bij nieuwe instelling qua hoeveelheden of medicatie Dan word het omgezet naar waarschijnlij een telefonische afspraak of misschien komt er iemand naar jou toe. Het zal in dit geval inderdaad om de arts van het uwv gaan en niet de arbo arts van je werk.Hier zal je waarschijnlijk niet om heen kunnen om het nogmaals aan hun te verduidelijken. Het geeft niet als je in tranen uitbarst of niet uit je woorden komt.. Daarom ben je thuis en zal het voor hun alleen maar duidelijker zijn dat het nog niet gaat. Gewoon bellen en niet druk over maken. Het is bij hun standaard om een uitnodiging te sturen en niet te kijken naar de klachten die je hebt of je du wel naar hun toe kan komen. Zo kreeg ik eens een oproep dat ik net 1 week eerder geopererd was aan een hernia.. uhhm tuurlijk ik mag alleen liggen en lopen, maar kon vast wel naar hun toe. Heb gebeld en was geen punt. Telefonische afspraak en klaar.
Heb toevallig vandaag de brief binnen gekregen over wat er is afgesproken. Daar zat een bijlage bij waarin ook vermeld stond dat het kan dat er iemand langs komt voor een gesprek. Als ik jou was zou ik bellen en door geven dat het niet mogelijk is om naar hun te komen maar dat zij wel naar toe kunnen komen. O.a. door de medicatie omdat je dan niet mag auto rijden en dat je geen ander vervoer hebt. Maar als je toch belt, misschien is het wel mogelijk dat zij contact op nemen met de arbo arts? zodat jij je verhaal niet meer hoeft te vertellen. weet niet of ze het doen, maar je kan het al licht proberen.
uwv arts mag pas contact opnemen met jouw arbo arts.. als jij daar schriftelijk toestemming voor gegeven hebt. Ook zullen ze waarschijnlijk niet akkoord gaan met feit dat je niet kan autorijden door de medicatie.. je hebt dan kans dat ze tegen je zeggen kom maar met taxi of neem maar de bus. maar ik zou me niet zo druk maken over je uwv arts.. over het algemeen genomen zijn ze heel schappelijk... en als je daar bent geweest en ze zien hoe je er aan toe bent.. is kans heel groot dat ze je de komende maanden met rust laten.. deden ze bij mij ook toen ik met een burnout thuis kwam te zitten.
zal tog eens morgen uwv bellen waarom ze afwijken van de 1ste afspraak.. en idd als het moet moet het..
dat zou een mooie zijn, aan mij hebben ze hier dus een slechte aan . Als het voor mijn herstel bevoordelijk is om geen auto te rijden of zittend vervoerd te worden of het zou mij geestelijk uit belans brengen bij mentale problemen, hebben ze het te accepteren dat hun langs moeten komen of de afspraak telefonisch doen en anders laat ik een arts bellen. Mischien hard maar na tig jaar gezondheidszorg ben je er wel achter dat je het meeste zelf moet regelen.
nou vind knap van je mimi83, sta al nooit zo sterk in me schoenen. heb dus gebeld dan kreeg ik een of andere medewerker die je te woord staat 1ste wat ze gelijk al zei was dt het verplicht is enz enz.. dus ja zal moeten.. moet dus volgende week naat uwv en ook nog eens naar de arboarts.. drukke week.. voel me geen stap verder komen.. maar ben tog bang dat de arbo zal beginnen over het werk mmisch proberen een paar uur ofzo.. en ik kan heel moeljk nee zeggen.. heb het gevoel dat ik nog een lange weg heb te gaan.. zit trouwens in me 1ste zieke maand.. meiden hoe zijn julie ermee omgegaan? hoe lang hebben julie thuis gezeten en eventueel begonnen met proberen.. heb ook elke dag schuld gevoel tegen over me werk.. sinds dat ik er werk is inmiddels 9 jaar ben ik maar misch 3x ziek geweest maar dan had ik ook erge hoge koorts... dus me baan verliezen zou erg een klap zijn.. maar weet gewoon dat ik het egt niet aan kan..
he mirja, Ik heb het ook door schade en schande geleerd hoor , hard te zijn met dit soort dingen. Ik heb 3 jaar geleden een depressie gehad en heb er 3 maanden voor nodig gehad eer ik dorst om 2 uurtjes achter (dus zonder in de winkel staan) te werken. Laat je NIET opjagen, als je nu niet goed herstelt val je zo weer terug. Voel je alsjeblieft niet schuldig tegenover je werk, is niet nodig want jij hebt er niet om gevraagd om ziek te worden het overkomt jou ook maar!! Als je werk je hierom zou ontslaan jammer dan, ze mogen je trouwens niet zomaar ontslaan he als je ziek bent! alleen als je contract afloopt of je langdurig ziek bent (2 jaar ofzo). maar zou het gebeuren dan verliezen hun een goede kracht en is het HUN verlies.Jij vind wel weer wat anders als je er aan toe bent. heb je aan de tel. gevraagd of de afspraak kon worden omgezet in een telefonische? of kreeg je daar de kans niet toe? weet ongeveer heo het werkt..
he meid bedankt voor je grote steun je woorden heben mij egt goed gedaan.. nee kreeg de kans niet eens om het om te zetten naar een tel gesprek.. zit zoals ik al zei erg dubbel door me werk heb een vaste baan en werk er al 9 jaar.. zoals ik al zei ben egt nog aan het begin.. gebruik ad en loop bij een psycholoog alhoewel ik niet denk dat ik daar hoor maar goed.. ik kan heel moeilijk over mijn probleem praten het is zowel lichamelijk als geestelijk, sommige dingen vergeet ik te melden of hou het met opzet voor me eigen.. ben benieuwd hoe het zal gaan volgende week..
Als je net in het begin van het beter worden traject zit. zegt dat je bij een psycholoog met therapie bezig bent en AD gebruikt hoef je misschien niet eens veel meer te verduidelijken. Diep in gaan op de oorzaak e.d. moet je gewoon over zeggen dat dat prive is en dat je daar met je psych over praat. Dat dat te moeilijk voor je is. Volgens mij ben je namelijk niet verplicht om daar dieper op in te gaan. Als je bang bent dat je je laat overompelen dan schrijf je belangrijke dingen op. Zo heb jij wat meer houvast. Heb je er hopelijk meer steun aan. Zeg gewoon dat je het moeilijk vind om er over te praten dan is de arts misschien ook wel wat schappelijk naar jou toe. Over je werk zou ik me nu niet zo druk maken. als je in zo'n lange periode zo weinig hebt ziek gemeld dat is er toch ook geen reden om je druk te maken? Zeg gewoon tegen je leidinggevende dat je in behandeling bent maar dat het tijd nodig heeft. Tenzij de arbo arts heeft gezegd dat je direct weer aan het werk moet heeft je leidinggevende niks te zeggen. En dat heeft je arbo arts toch niet gezegd, dus hij heeft geen poot om op te staan. Ik denk dat het meer je eigen gevoel hierin is. Dat jij je schuldig voelt dan dat je je echt zorgen moet maken hierover. Belangrijkste is dat het met jou beter gaat! dat je kan gaan genieten van je kindje! en die bureaucratie eromheen probeer die niet te zwaar op te nemen. het hoort er bij, maar ook niet meer dan dat. Sterkte!
mirja Graag gedaan hoor, het is gewoon een k*t situatie zo. Als je er niet de kans voor gekregen hebt o te vertellen, dan zou ik iemand anders, die sterk in zijn/haar schoenen staat laten bellen en evt. de tel overnemen of als je je goed voelt zelf doen en gewoon aangeven ik weet dat er bij jullie veel ensen koen die niet heleaal eerlijk zijn, aaar ik redt het nu echt niet en wil ijn afspraak omzetten in tel. en gewoonblijven bellen tot iemand luistert. Daarnaast zou ik mocht je wel heen moeten , aar ook als je je tel. afspraak heb. Iemand die dicht bij staat naast je houden, die van te voren een briefje geven of vertellen wat je wel en niet gaat zeggen en wat je te oeilijk vind o te zeggen. zodat die het gesprek kan voort zetten als het niet gaat. o ja : probeer je echt open te stellen bij psycholoog, het moet eruit en zo iemand kan erg goed luisteren. Daar geeft het niet als je instort of niet meer kan vertellen of wat dan ook. Het heeft mij toen goed gedaan om hulp te hebben met alles op een rijtje krijgen.
Klopt dit? Ik zit in eenzelfde situatie. Ik krijg alleen niet 100% betaald. Krijg zelfs minder als toen ik met verlof was. Misschien toch maar een achteraan gaan anders. ik hoop dat de uwv niet al te moeilijk tegen je gaat doen. Misschien kan je man eens bellen, om te vragen of het een telefonische afspraak kan worden.
nou ben vandaag dus geweest naar de uwv, nou wat was dat een eikel zeg!!!:x ik vond dat hij me helemaal niet serieus nam met me depresie!!!! had gezegd dat de gynocoloog had gezegd dat het wel 6 maanden kon duren dat me baarmoeder was genezen.. ging die gelijk rekenen en zei die nou laat ik je met rust maar begin september zal ik je weer oproepen en meer druk opzette!! liet het overkomen dat die depresie niet door me bevalling kwam zeg maar, met andere woorden wil hij me niet te lang uitbetalen daar kwam het op neer... voel me zo in de zeik genomen.. dat hij me niet serieus nam.. voel me echt kl''te.. hoop egt dat het dan maar beter gaat.. maar met zoveel druk op je gaat egt niet beter omdat ik dan blijf piekeren en beter wil worden zeg maar..en moet donderdag naar de arbo arts.. heen en weer dus.. kijken wat die weer zal zeggen..
Mirja wat een bullebak zeg! Alsof je dit voor je plezier doet. Als je kon kiezen had je ook wel voor iets anders gekozen. Grrr... mannen! Maar hij laat je nu met rust tot september als ik het goed begrijp. Als het eenmaal zo ver is en je bent echt nog niet in staat om te werken, kan je dan niet met je psycholoog bespreken hoe je dit het beste aan kan pakken? Zij (of hij) heeft hier misschien meer ervaring mee. Weet wat je beste kan doen in dat geval. soort van plan van aanpak maken met haar. Maar tot die tijd, goed voor jezelf en je kindje zorgen! Probeer toch jezelf zoveel mogelijk bloot te geven bij de therapie, des te sneller kom je er denk ik vanaf. Maar diegene weet ook wel dat niet iedereen makkelijk praat en kan hier ook wel door heen prikken. Heel veel succes meis!!