Hey! Onze tweeling is 6,5 maanden nu. We hebben het volgende schema: - 8.00 uur fles 180/6 - 11.15 uur fruithap (ongeveer 175 gram) - 12.30 uur fles 180/6 - 16.00 uur fles 180/6 OF groentehap (ongeveer 125 gr) en een kleine fles van 90/3 OF groentehap (ongeveer 125 gr) en een beetje yoghurt ( max 100 ml) - 19.30 uur fles 210/7 met drie lepels rijstebloem. Mijn vragen: 1 De fles van 16.00 uur komt dus op sommige dagen te vervallen, maar op andere dagen geef ik hem wel gewoon, afhankelijk van hun slaapje enzo. Is het goed om zo een beetje af te bouwen naar 3 flessen op een dag? Krijgen ze dan voldoende vocht binnen? 2. Omdat de dames niet heel gemakkelijk poepen, wil ik eigenlijk proberen wat extra granen te geven en misschien de rijstebloem af te bouwen. Ben echter wel bang dat ze dan niet meer doorslapen. Heeft iemand hier ervaring mee? 3. Mag ik ook 's morgens de eerste fles vervangen door een bord pap (opvolgmelk met bambix) en dan 's avonds nog rijstebloem aan de fles toevoegen? Of krijgen ze dan teveel pap binnen? 4. Het brood introduceren lukt nog niet echt goed. Ze gaan nog snel kokhalzen enzo. Kan ik evt ook brood weken inde opvolgmelk ipv bambixpap? Dan krijgen ze wel gewoon brood binnen nl... Ik krijg heel graag reactie! Groet, Rianne
Ik zal eens meedenken.. Je kunt in de ochtend prima pap geven, kan door de fles maar mag ook uit een bordje (je kan ook 50/50 doen). Ik geef het in de fles, dan 180/6 met 3 ruime scheppen granen pap. Ik gaf voorheen ook pap in de avond. Ben sinds 3weken om naar de ochtend (hij moet toch ooit van die pap af in de avond). Hij sliep de eerste 2nachten erna wat korter (uurtje eerder wakker) maar daarna weer zoals gewoon, dus of dat nou toeval was.. Kwestie van proberen.. Rijstebloem kan denk ik geen kwaad voor de nacht, zit kwa calorieën niet zo veel in. Brood zou ik niet gaan soppen, zo leren ze het niet eten. Ik ben begonnen met hem ergens op de dag gewoon een korstje te geven en hem daar op te laten sabbelen. Dit ging na een paar weken zo goed dat ik hem een halve boterham ben gaan heven met boter. Dit van lieverlee uitgebreid naar een hele en toen ook de middagfles verkleind. Jou kleintjes nu naar 3voedingen lijkt me nog wat vroeg aangezien ze alleen nog groente ernaast krijgen. Als ze een volledig maaltijd potje of vers mee gaan eten lijkt me dit verstandiger. Zou het anders hier aan de voedingsdeskundige even vragen. Ps brood zo eten is ook goed voor de mondmotoriek vandaar dat soppen afgeraden wordt! Succes!!
Hier rond die leeftijd nog 4 flessen van 180/6, zijn rond 7,5/8 mnd naar 3 flessen gegaan toen ze een 'volwaardige' avondmaaltijd kreeg (groenten+aardappel/rijst/pasta). Wat betreft brood zou ik gewoon doorgaan. Geef ze een korstje in de hand en laat ze lekker voelen en proeven. Zeker niet gaan weken in de melk oid, dan wordt het een grote kleverige bal in de mond van je kindje en is het gevaar van 'erin stikken' veel groter. Zorg in ieder geval dat ze goed rechtop zitten als ze brood krijgen (ook bij ander eten trouwens), dan kunnen ze het ook kwijt door te kokhalzen als het te groot is of zo. Kokhalzen is namelijk een heel normaal fenomeen bij kleine kindjes, dit heeft gewoon oefening en tijd nodig! Pap: je kunt de rijstebloem eens gewoon weg laten in de laatste fles, vaak slapen kindjes net zo goed door zonder als met die rijstebloem! Qua voedingsstoffen ed voegt het ook helemaal niks toe... In de ochtend kun je wel al rustig aan beginnen met fijne granen pap. Is ook een goed ontbijt...
Hey Bedankt voor de reacties! De meiden slapen nog zoveel overdag dat het lastig is om er 4 flessen in te stoppen... En zeker als je dat ook nog moet aanvullen met fruit en groentehap. Het beste voor nu werkt om een groentehap en een halve fles te geven. Deze drinken ze ook niet eens altijd helemaal leeg, dus dan neem ik aan dat ze genoeg krijgen toch? Sinds een week doe ik ook aardappel en vlees door het groentehapje, alleen veel meer dan 125 gr krijgen ze nog niet op... Brood gaan we inderdaad gewoon doorproberen... Bedankt!
Zolang ze goed groeien is het prima hoor! En krijgen ze honger worden ze vanzelf eerder wakker.. Ieder kindje zijn eigen tempo hoor!