draagzak of draagdoek tijdens wandelen met honden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pandora, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

draagzak of draagdoek tijdens uitlaten honden

1. draagzak

2. draagdoek

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    omdat mijn honden nogal trekken en niet langs een kinderwagen kunnen lopen ben ik aan het bekijken wat het makkelijkste en fijnste is voor ons aanstaande kindje....meenemen in een draagzak, of draagdoek
    wat zijn jullie ervaringen?????
    het is de bedoeling dat hij/zij er vanaf de geboorte in moet kunnen

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bijna zeker weet ik dat er nu weer een BB vs doeken/SSC komt, maargoed.

Ik raad je zeker een draagdoek aan! Met een geweven draagdoek kan je vanaf de geboorte buikdragen en als je dat onder de knie hebt kan je ook rugdragen. Zo kan je dus ook een groter kindje moeiteloos op je rug meedragen. Een ergonomische drager ( bv een bondolino of een boba of een manduca ) is ook zeker geschikt maar ik vond zelf de bondolino, ookal zou hij vanaf de geboorte geschikt zijn, echt pas vanaf een week of 6 fijn, voor die tijd was ze er echt te klein voor! Met de bovengenoemde dragers kan je ook buik en rugdragen en dat is wellicht voor je man ook toegankelijker als een lange knoopdoek. Wat ik wel gelijk wil benadrukken, knap niet meteen af op de prijs! Een draagdoek heb je vanaf 50 euro tot wat je maar uit wilt geven en een SSC heb je voor zo'n 90-150 euro. Dit is vrij prijzig maar je kan ze vanaf de geboorte tot een jaar of 3 gebruiken. De BB bungels zijn ook duur en niet zo lang te gebruiken. Deze zijn wel vaker op marktplaats goedkoop over te nemen, maar dat komt ook mede omdat mensen hun SSC niet zo snel verkopen omdat je die jaren kan gebruiken en een BB meestal toch maar een paar maanden.

3. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Ik heb voor mijn dochtertje in eerste instantie de Bondolino gekocht. Deze zou vanaf de geboorte geschikt zijn, maar ik vind hem nog niet zo fijn. Mijn meisje is nu 12 weken oud en ze zit er nog niet zo fijn in.
    Ik heb daarom sinds 2 weken een draagdoek, de combit cotti. en die is echt super! Ik baal dat ik die niet meteen gekocht heb, want mijn dochter huilt veel behalve als ze daar in zit.
    Ik zou je daarom een draagdoek adviseren maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring.

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Goh, ze hebben allebei voor- en nadelen. Een draagzak is vaak net iets sneller aan te doen en het is laagdrempeliger. Iedereen kan het gebruiken zonder er even moeite voor te moeten doen. Ik weet niet of het de bedoeling is dat je man of iemand van de grootouders ook eens zou willen dragen?
    Een draagdoek verdeelt het gewicht het beste over je lichaam OP voorwaarde dat je GOED knoopt! Anders is het vaak nog zwaarder dan een draagzak. Ik raad daarom iedereen een draagconsult aan of tenminste grondig een filmpje op youtube bekijken van webkim. Zij is draagconsulente en legt de knopen goed uit. Zij heeft ook een webwinkel met draagdoeken en draagzakken en ze organiseert eens per maand een 'thee met doekjes'. Als je in de buurt woont, zou je er eens een kijkje kunnen nemen en wat dingen passen en je laten adviseren. (www.babybij.nl)

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Een geweven draagdoek! Knopen leer je snel, zit fijner, beter voor de heupjes en langer te gebruiken. Ik zie geen nadelen! Ik gebruik mijn doek nog steeds en knoop echt heel snel. Daar kan geen draagzak tegenop.

Voor het begin is een draagzak misschien fijner, maar na een half jaar wil je ook een wat zwaarder kindje nog steeds lekker kunnen dragen, en dat kan bij een draagdoek beter.

6. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik heb voor een draagzak gekozen. Had een maand lang een draagdoek gehuurd, en ik vond het niks. Een draagzak gaat een stuk sneller.

Het lijkt mij nogal eng om een baby in draagdoek te hebben en je honden opeens zo hard trekken dat je een paar stappen wordt meegesleurd, stel dat je baby (gedeeltelijk) eruit floept.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bammetjebam, dan heb je wss niet helemaal goed geknoopt, want bij mijn doek kan je baby er echt niet zomaar uitfloepen! Ik kan er bijna een ratslag mee maken, denk ik ;) Maar met een kleine baby ben je toch voorzichtiger, dus dan zal het lopen met honden toch altijd wat voorzichtiger gaan dan normaal gesproken. Goed opletten enzo.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Misschien een goede hondenschool zoeken, dat trekken afleren en ze aanleren normaal naast je te lopen. Vroeg of laat gaat je kind toch lopen en dan zul je dat ook af moeten leren wil je voorkomen dat jullie over straat vliegen en je geen handje vrij hebt voor je kind.
    Maar goed, ik zou kiezen voor een draagzak als het is om de hond uit te laten. Lekker makkelijk, klik en klaar en je trekt hem gewoon over je jas aan. In beide gevallen zitten ze trouwens wel stevig hoor, als je een draagdoek goed knoopt vliegt je kind echt die doek niet uit.
    Een draagdoek kun je vanaf de geboorte gebruiken, mits je kind dat leuk vindt, die van vond een draagdoek vreselijk, vond het pas vanaf een maand of 5 a 6 fijn, die gevallen heb je ook ;).

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    ?? Baby kan er echt niet uitfloepen hoor!

Voor de eerste weken een draagdoek, daarna voor het gemak geen SSC.

10. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    helaas zijn alle methodes al gebruikt om het trekken af te leren.... met een nog niet zo heel lang lopend kindje wandelen gaat prima...ze zijn genoeg met mij en het jongste dochtertje van mijn zus gaan wandelen
    o.h.a. gaat het nu redelijk....alleen met zn 2e netjes naast een kinderwagen lopen zie ik niet gebeuren, ik heb dan ook niet genoeg handen en kracht over om ze te kunnen corrigeren...en die correctie's hebben ze zo af en toe wel nodig ;) zolang ze niet teveel afleiding door andere honden o.i.d. krijgen luisteren ze goed, maar zodra er andere honden in beeld zijn dan word er uit enthousiasme wel te hard getrokken

overigens is het ook de bedoeling dat mijn vriend eventueel de draagzak kan gaan gebruiken, ook hij zal wel eens met honden en kindje gaan wandelen ;)

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.212
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben pro-draagdoek. Volgens mij is het namelijk beter voor je kindje, met name de heupjes. Anders bengelen de beentjes zo. Het is voor je eigen lichaam ook niet al te belastend. Ik heb laatst bijna een uur gelopen met een kind van 10 kg in de draagdoek. Ik ging het uiteindelijk wel voelen hoor, maar het was goed vol te houden.

Houd er wel rekening met dat je bij het dragen je eigen voeten niet goed ziet. (Net als tijdens de zwangerschap). Dit vergroot de kans op misstappen natuurlijk wel als je op ongelijk terrein wandelt (in het bos ofzo). Als er dan ook nog honden aan het trekken zijn... Ik zou het dus eerst een paar keer met iemand erbij uitproberen hoe het bevalt. Anders zou ik toch voor een wagen gaan, hoe lastig ook. Je wilt niet het risico nemen dat je bovenop je kindje valt.

Je kindje kan er trouwens echt niet uitvallen, als je goed knoopt! Daar zou ik me geen moment zorgen om maken.

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij is dat ook wel bewezen hoor, dat het idd voor de heupjes beter is. In de draagdoek zitten de beentjes wijd en dan de knietjes helemaal naar boven. In de draagzak hangen ze min of meer in het kruis. Klinkt raar, maar je snapt wat ik bedoel. Beentjes hangen dan naar beneden.

@Tupp, het is ook een kwestie van oefenen inderdaad! In het begin is het niet zo belastend, en als je het dan gewoon blijft doen, dan train je je lichaam wel en valt het mee. Ik heb Julia er laatst nog een uur of 2 in gehad, toen was ze in slaap gevallen. Ik ben op een gegeven moment maar gaan zitten, beetje achterover, want idd dan voel je het wel. Maar geen drukplekken ofzo!

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dan kan je ook al vrij snel gaan proberen rug te dragen! Ik doe het in huis al wel, buiten durft DL het nog niet, dan ziet ze misschien teveel ofzo en gaat ze huilen maar binnen vind ze het prachtig op de rug!

14. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Ik heb een grote hond die erg hard kan trekken, maar naast de kinderwagen loopt hij keurig, hij trekt niet meer. Toch wil ik een beco draagzak gaan bestellen om het een beetje af te wisselen. Ik heb liever een draagzak omdat ik niet zo'n doekerig type ben.

15. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Vanaf de geboorte kan je beter een geweven draagdoek gebruiken. Wel even oefenen van tevoren met een pop. Daarna als je kindje tevreden is. Het is even oefenen, maar als je het onder de knie hebt is het super comfortabel voor mama en baby!

16. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik heb een tweeling van 13 en een halve maand en een hond. Ik heb zowel een draagdoek, als ergonomische draagzak (beco butterfly, aanrader).

Hoewel ik een draagdoek mooi en fijn vind, merk ik dat met twee baby's en nu ongeduldige dreumesen, de ergonomische draagzak toch echt een stuk gebruiksvriendelijker is. De deur uit gaan met drie drukke wezentjes werkt voor mij beter als ik de draagzak in enkele seconden om kan doen. De hond zit tenslotte al te wachten, en de dreumes in de wagen ook, dus dan ga ik ze niet nog eens laten wachten op mama's knopen.
    (Het is bij tweelingen sowieso een veel gehoord probleem bij draagdoeken, dat je simpelweg de tijd en energie niet krijgt van je kinderen om de draagdoek optimaal te (leren) gebruiken)

Ik denk dat bij de hond uitlaten het afhangt van wat je zelf het fijnst vind. Heb je zin om te investeren in de draagdoek en het leren, of ken je jezelf als iemand die graag gebruiksgemak heeft? Voor het met de hond wandelen zijn ze beide geschikt.

Oh, het gebruikscomfort van de beco butterfly is erg hoog, voor moeder en kind. Het heeft ook een zitvlak wat het kind ondersteunt van knie tot knie, niet alleen in het kruis (dat is de babybjorn).
    Mijn oudste van de twee is verslaafd aan gedragen worden door mij, en was met 11 maanden al 80 cm en dus ook bovengemiddeld zwaar. Ik weet niet hoe zwaar hij nu 2,5 maanden later is, maar ik loop nog gerust een hele dag met hem in de draagzak (een week terug in Artis nog ;) ). Zonder rugpijn de volgende dag.

Veel succes met kiezen, en het enige wat ik je met zekerheid kan meegeven is dat het dragen van je kindje echt heerlijk is, draagzak of doek :D

Deel Deze Pagina