Ik ben sinds 5 weken de bv aan het afbouwen, sinds deze week krijgt ze alleen nog 's ochtends bv. Maar ik maak me zorgen omdat ze het flesje nooit opkrijgt. Ik geef haar dus 1 x bv en 4x FV van 200 ml (6schepjes). Ze is nu 12 weken en ze krijgt meestal maar ongeveer 120 ml op. Ze heeft wel genoeg plasluiers en komt niet heel ontevreden over, maar ik heb niet het idee dat ze veel is gegroeid. Wat kan ik doen? Heeft iemand tips?
Ik zou gewoon veel minder in de flesjes doen! 200cc ineens is gewoon zo veel! Zeker voor een meisje van 12 weken. Haar maagje word mi alleen maar heel erg opgerekt als er zoveel ineens in moet. (drink zelf eens 200cc ineens op dan zit je buik toch ook heel vol, laat staan als zo een kleine uk dat op moet drinken). Ik zou dus zeggen vaker over de dag verdeeld kleinere flesjes aanbieden. Gewoon haar zelf laten bepalen wanneer en hoeveel ze drinkt. Hier hebben ze overigens maar heel af en toe zo een grote fles (200cc) gekregen, maar krijgen eigenlijk altijd 150cc+5schepjes of 120cc+4schepjes. Succes! Liefs, Hanneke!
bedankt voor je tip. Ik deed 200ml omdat dat zo op de verpakking stond en ergen anders had ik het ook gelezen dat een baby van 5 kilo zoveel moet krijgen?!?! Ik ga haar vandaar vaker een flesje aanbieden hopelijk drinkt ze het dan wel (bijna) leeg. Helaas spuugt ze dus ook vaak veel uit. Ik ben benieuwd of ze wel een beetje is gegroeid. Volgende week moeten we naar de CB.
Die schema's op die pakken kloppen lang niet altijd. Gewoon naar je kindje luisteren. Die weet wel wanneer hij/zij honger heeft Van nature zijn babymaagjes ook niet zo groot. Daarom drinken ze met BV ook vaker, dan worden ze niet zo geforceerd als met die 200cc flessen. Die 120 is een getal die ik wel vaker heb gehoord. Het is een kwestie van vaker kleine flesjes aanbieden, en eventueel opbouwen naar grotere flessen en dan minder vaak.
Het misverstand met flesvoeding is vaak dat je denkt dat die hoeveelheid op zou moeten. Terwijl het eerder ongeveer het maximale is wat je dan zou moeten geven. Op je borst zat ook geen maatstreepje. Je kunt je kleintje het beste gewoon op verzoek blijven geven en dan kijken wat er op gaat. Proberen er minimaal drie uur tussen te laten zitten. Je kunt , als je je daar zekerder bij voelt, ook eens de hoeveelheden over de dag opschrijven. Dan zul je zien dat het misschien toch nog aardig wat is. En zodra je kindje niet meer hoeft gewoon ook niet aandringen. Zo doe ik het ook. En hoewel ze nog steeds 165 ml drinkt ( 150 ml +5 sch) laat ze daar ook vaak nog 20 van staan. Toch zit ze net boven eht gemiddelde dus doet ze het goed. Elk kindje is gewoon anders. En anders gewoon navragen bij het consultatiebureau ( al moet je daar ook mazzel meehebben want de arts wist dat ik flesvoeding gaf maar vroeg of ik toch nog vitamine D bijgaf, terwijl dat er al inzit. Ze begon te twijfelen en ze moest het even navragen... . Vaak lijken ze tegenwoordig meer georienteerd op oplossen van borstvoedingproblematiek en ondersteunen ervan dan geven van flesvoeding omdat dat blijkbaar dan minder problemen geeft.) gr, Melissa73
Marleen, De kleine is 5 kilo zeg je? Dan zou ik met dat ene rekensommetje dus uitkomen op iets meer dan 100cc per voeding, uitgaande van 7 voedingen per dag, aangezien mij 7 voedingen netjes lijkt voor 12 weken. Rekensommetje is 150cc per kilo lichaamsgewicht en dan het aantal cc delen door het aantal voedingen ! Dus -> 5kilo x 150cc = 750cc. 750cc : 7 voedingen = iets meer dan 100cc per voeding. En die 150cc per kilo is eigenlijk een beetje het max dat ze zouden moeten drinken zit ze daar wat onder is het ook nog geen ramp ! Ik zou het haar dus gewoon zelf laten regelen en flesjes aanbieden van 90cc+3 schepjes of 120cc+4 schepjes. Misschien gaat ze toch vanzelf wat meer per voeding drinken en wat langer tussen de voedingen inzitten ! Juist met borstvoedingsproblemen moet je niet bij de meeste consultatiebureau's zijn! De meeste snappen er geen barst van, jammer genoeg!