Wanneer van 5 naar 4 voedingen?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Lindinha, 16 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindinha

Lindinha Fanatiek lid

23 okt 2008
    1.686
    0
    0
    Ons zoontje krijgt nog 5 flessen van 180/6 om de 3 uur. Wil nu ook 4 flessen gaan proberen.

Schema nu is:
    8.00/11.00/14.00/17.00/20.00

Maar volgens mij moet ie ook wel al 4 flessen kunnen. Alhoewel hij wel bijna alle flessen leegdrinkt.

Is het dan toch al te vroeg om naar 4 flessen te gaan? Ik doe nog geen papfles, maar wil het wel gaan proberen.

Ben trouwens wel, op advies van de logopediste, aan het proberen om fruithapje en pap met de lepel te geven.

Oh ja... en mijn zoontje is wel veel wakker, slaapt ca. 1 uur na de voeding en dan alweer wakker. Moet ik hem dan 3 uur wakker gaan houden voor de volgende fles?

Hoe doen jullie dat?

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik weet niet meer precies wanner ik van 5 naar 4 flessen ben gegaan. Ik gaf flesvoeding op verzoek en op een gegeven moment kwam hij zelf niet meer voor de 5e fles. volgens mij was dat toen hij al best wel veel bijvoeding kreeg. Wij hebben lang op 6 flessen gezeten ook toen hij eigenlijk al naar 5 moest.

Ik heb hem eerst van de lepel leren eten en daarna naar papfles s'middags of sóchtends. ik heb nooit pap voor de nacht gegeven.

Bij ons vroeg hij de fles als hij wakker werd, daarna nog even samen spelen dan alleen spelen en dan weer naar bed.

Hij is nu 15 maanden en krijgt nog steeds een avondfles om 18-19 uur. qua gewicht en lengte zit hij op -2,5 (gecorrigeerd -1,5)

3. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Hallo,
    ik gaf ook flesvoeding op verzoek, maar zorgde er altijd voor dat Jarne rond 20u ging slapen.
    Dus altijd een fles rond 20u en dan liet ik hem slapen tot wanneer hij wou.
    Dat was precies op 14 weken.
    Misschien kan je eerst proberen een fruithap ertussen te krijgen en dan zien om een fles te laten vallen.

4. Blondje

Blondje Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.640
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook erg benieuwd naar de reacties, mijn dochter is bijna 6 maanden en krijgt bv 5 voedingen per dag. Ze is 7 weken te vroeg geboren. Ik denk dat ik op 5 voedingen blijf tot de fruit en groente hapjes echt wat toevoegen qua hoeveelheid, we starten hier op advies van de kinderarts op 6 maanden ongecorrigeerd mee. Merk wel dat ze vroeger naar bed wil en dan ook doorslaapt tot de volgende ochtend. Laatste voeding om half 9- 9uur terwijl ze rond half 7 ook een voeding heeft.

5. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Zoontje is 6 maand (geboren op 35w zwangerschap) en krijgt een combinatie van afgekolfde bv en fruit- en groentepap. Ik merk dat er tussen zijn flessen ook nog steeds vier uur zit. Hij kan gewoon nog niet langer zonder voeding. Ik merk ook dat hij in tegenstelling tot andere kinderen van zijn leeftijd minder in één keer kan drinken. Vandaar waarschijnlijk de extra fles.

Dit is zijn schema:

6u15: flesje afgekolfde bv (200 à 210cc)
    10u15: klein beetje soep
    11u: groentepap (200 à 250 gram)
    15u: fruitpap (250 gram gemiddeld)
    18u30: flesje afgekolfde bv (180 à 200cc)
    21u30: flesje afgekolfde bv of flesje kv (200cc of 180/6 kv)
    In de namiddag eet hij geregeld nog eens een koekje.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij moet echt niet naar 4 flessen. Als hij ze allemaal nog lekker opdrinkt.. Mijn jochie (vandaag 4 maand) drinkt ook nog lekker 5 flessen, en soms ook wel 6 (laat dan in de andere restjes staan). Als hij daarmee verder vrolijk is, laat ik het lekker gaan.

Dat wakker houden zou hier ook een probleem zijn. Ook zou hij dan te moe zijn om die fles te drinken. Dus doe ik het gewoon niet..

Wat je kunt doen is na het fruit nog melk na te geven, dan kun je misschien met 120/4 of 150/5 toe. En zo dat afbouwen..

7. adi

adi Niet meer actief

Bedoel je echt minder??

200cc is toch een normale hoeveelheid? Mijn kinderen hebben nooit meer in 1x gedronken (zou ik ook heel onnatuurlijk vinden)
    En ik ken echt geen een kind van 6mnd dat 250 gram groente of fruit naar binnen werkt. Dat is hartstikke veel en ik zou me echt geen zorgen maken.
    De meeste kinderen (vooral prematuur) eten dan een paar hapjes per keer.

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier had ik haar eerst al een tijdje op 4 flessen van 210+7, maar omdat dat minder is dan 5 flessen van 200+6 was ik weer teruggegaan naar 5. Nu ben ik begonnen met groentehapjes en geef ik weer 4 flessen van 210+7. Dochter vindt het allemaal wel best..

9. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Vind ik nou toch ook de gewone hoeveelheid melk die hij in 1 keer drinkt. 250 gram is inderdaad veel hoor. Bij Jarne is het echt maximum 200 gram fruit of groenten per keer en dat is dan ook meer een uitzondering.meestal 100 a 150 gram.
    Ook melk is maar 200cc per keer. Grotere flessen vind ik persoonlijk teveel voor zo'n klein mensje en Jarne heeft ook reflux dus dat zou al helemaal niet goed komen ;)
    Jarne kan overdag op 6 maand ook niet langer dan 4 uur tussen laten. Maar dat komt denk ik omdat hij 's nachts meestal wel 12u doorslaapt. Hij vult zichzelf lekker overdag om 's nachts door te komen.

Deel Deze Pagina