erg gulzig, krampen en overeten

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door tessa321, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.052
    178
    63
    Gelderland
    Hallo,

Onze dochter is nu 4 weken oud, ze heeft al al die tijd krampjes. Met een week kon ze al 2,5 uur achter elkaar schreeuwen van de krampjes. Sinds vorige week merkte ik ook dat ze regelmatig gedurende de dag een reflux heeft, de voeding slikt ze over het algemeen wel weer in. Sinds het weekend geeft ze ook melk terug en drinkt daarna weer vrolijk verder.
    Als ze even los laat van de borst spuit bij mij de voeding een eind weg. Dus ik vermoed dat mijn productie (iets te) goed is. Ze kon met gemak een half uur aan de borst eten en daarna een schone luier krijgen en vervolgens weer een half uur aan de borst eten. Vanwege mijn vermoeden op veel melk kreeg ze wel elke voeding maar 1 borst aangeboden.

Omdat ze zoveel krampjes heeft en melk terug gaf heb ik dinsdag overlegt met het consultatiebureau. Deze hebben geadviseerd de voedingstijd in te korten en daarna een speentje te geven voor de zuigbehoefte. Ze blijft plas en poep luiers houden dus naar mijn mening krijgt ze voldoende voeding binnen.

Het grote probleem lijkt nu nog het ontzettend gulzig drinken. Ze drinkt alsof haar leven er vanaf hangt met verslikken als gevolg. Als ze dreigt te verslikken gaat ze alleen maar harder en sneller drinken. Ook krijgt ze volgens mij zoveel tegelijk binnen dat haar darmen het wel moeilijk moeten krijgen. Door het verslikken, niet lang genoeg (naar haar mening) voeding krijgen en de daarop volgende krampjes zorgen voor erg veel en hard huilen. Waardoor ze weer lucht hapt en dat dus weer krampjes veroorzaakt.

Sinds gister heb ik een borstkolf gehuurd. Ik had gehoopt dat ze met de fles beter en minder gehaast zou drinken, niets is minder waar. Ze drinkt er goed uit maar net zo gulzig als uit de borst helaas. Na 110cc geeft ze ook aan dat ze niet genoeg heeft gehad. Na getroost te zijn en de speen gehad te hebben (en dat duurt wel even) duurt het zeker 3 uur voordat ze weer komt voor voeding.
    Ik merk wel dat ze erg veel gedronken heeft want mijn borsten zaten de afgelopen dagen heel erg vol, dat is nu wel wat afgenomen.

Wat zou ik kunnen doen om het gulzige drinken te verminderen?
    Hebben jullie nog tips om de krampjes te verminderen?
    Zijn er nog tips om haar een meer verzadigd gevoel te geven?

Nog even kort wat wij allemaal al doen:
    - voor iedere voeding Infacol (sab simplex ook geprobeerd maar geeft niet een beter resultaat)
    - zoveel mogelijk rechtop voeden
    - speentje na de voeding
    - zo'n 2 x 8 minuten voeden, tussentijds even loshalen als ze niet voldoende ademt tussendoor.
    - boertje proberen te laten na de voeding
    - eerste 30cc afkolven en weggooien
    - we proberen haar bij de eerste tekenen van honger te laten eten, dus laten haar niet onnodig huilen en overstuur raken.

Ik hoor graag een goede tip!

Alvast bedankt,
    Tessa.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer je je kindje aanlegt, en de melk schiet toe haal je haar dan van de borst? Dan kun je de melk die sproeit weg laten lopen, daarna de borst en kinnetje goed droog maken en opnieuw aanleggen. Vaak helpt dat.

Een paar keer kun je voor de eerste voeding zoveel mogelijk afkolven, en dan helemaal leeg, tot er niets meer komt en dan pas aanleggen. Dit doe je maximaal 2-3 dagen.

Verder zou ik eens kijken bij borstvoeding.nl en bij de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. Zij hebben folders over overproductie met heel veel tips. Vaak kun je ze bestellen of na betaling dowloaden.
    Doe er je voordeel mee!

Succes!
    Heidi

3. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.052
    178
    63
    Gelderland
    Bedankt! Ga ik doen.

Deel Deze Pagina