wanneer van de fles af?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nora1983, 11 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!
    Onze dochter is bijna 17 maanden. Haar ontwikkeling gaat volgens het boekje. Eten doet ze goed, ze lust alles, en drinken ook. Melk ben ik al een poosje aan het afbouwen(ze krijgt trouwens halfvolle melk).
    Ze drinkt al enkele maanden overdag uit een tuitbeker(dan bedoel ik gewoon tussendoor).
    Onlangs heb ik ook haar papfles smorgens vervangen voor een tuitbeker met melk. Moet er wel even bij zeggen dat wij ivm ons bedrijf, een boerderij, later op de ochtend uitgebreid ontbijten, ze eet dan met ons mee, brood. Ze krijgt dus bij het wakker worden melk, om even een bodempje in haar maag te hebben(wás dus eerst een papfles).

Nou ja, haar "ochtend-melk" uit een tuitbeker vind mevrouw prima.
    Maar nu mijn "probleem"; tussen de middag krijgt ze brood en fruit en leg ik haar in bed met een fles melk. Ze valt er heerlijk bij in slaap. Komt ze uit bed, drinkt ze met gemak weer uit haar tuitbeker de rest vd middag/avond. En als ik haar in bed leg savonds mag ze ook graag water drinken uit een fles , ze valt er, net als bij de fles melk tussen de middag ook bij in slaap.
    Nu heb ik de fles water savonds vervangen door een tuitbeker, ze drinkt er wel een beetje uit, maar niet zoals met de fles. Ook duurt het soms langer voor ze in slaap valt. Ze mist natuurlijk het sabbelen.

Ik weet niet hoe lang ik nog door mag gaan met die 2 flessen...Ze is bijna anderhalf, is het schadelijk als ze nog een poosje die ene fles melk krijgt tussen de middag?
    Hoe hebben jullie afgebouwd?

Ps; heb trouwens voor overdag een simpele antilek tuitbeker vd hema. Voor de melk smorgens de tuitbeker met zachte tuit vd difrax. Nou heb ik voor savonds een tuitbeker van nuby gekocht, met een silicone(?)tuit, maar die vind ze helemaal niks(terwijl ik dacht; is wel lekker zacht om uit te drinken, niet zo'n groot verschil met de speen), dus die staat weer in de kast en krijgt ze de difrax-tuitbeker.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zolang ze niet alles meer uit de fles drinkt, zou ik het wel best vinden :) Komt vanzelf dan.
    Onze jongste drinkt nog twee keer per dag uit de fles. Als ze gewone melk had gemogen, zou dat allang een gewone beker zijn geweest, maar ze krijgt nutramigen en dat klontert vreselijk en moet dus even flink geschud worden. Nouja, dat maak ik dus klaar in een fles en ga ik daarna echt niet overgieten.... Rest van haar drinken drinkt ze uit rietjesbekers en gewone bekers.

Hoop kinderen krijgen op deze leeftijd ook nog een speen. Zelfde principe. Als dat mag, mag dat flesje ook wel ;)

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Mijn zoon was precies 1 jaar en daarvoor moest ik eigenlijk al van 8 maanden echt vaker pap enz geven.
    Nu drinkt hij geen melk meer (moet er van kokhalzen)
    Maar gelukkig wel yoghurt enz.
    Komt allemaal goed.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Schadelijk is wel een erg groot woord. Maar de beweging die ze maken met uit de fles drinken is niet goed voor de mondmotoriek. Scheelt natuurlijk wel of je de hele dag alles uit de fles geeft of 1 keer.

Zelf vind ik het echt niet nodig en hier waren ze overdag met 10/11 maanden van de fles af en s avonds met 1 jaar.

5. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Dat bedoel ik, die mondmotoriek. Gelukkig lurkt ze niet de hele dag meer uit een fles:D. De tuitbeker vind ze prima zoals ik al beschreef.

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou me niet druk maken om die fles, wel om twee keer in slaap te vallen met melk. Die gewoonte is heel moeilijk af te leren en het is heel slecht voor de tanden.

Ik zou zelf een andere slaapassociatie aanwennen en poetsen na de melk.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Vanaf 1 jaar dronk ze geen flesjes meer.
    Pap in boord met lepel zelf eten en voor slapen gaan melk uit beker.
    Dat melk voor slapen gaan ging weg met 13mmd.

Dochter was verslaafd aan speen. Dat met 1.5 gewoon weggegooid. Ze ging zoeken overaal niets gevonden en vond dat prima.
    Ze slaapt precies hetzelfde als ervoor.

Slecht of goed geen idee maar ik vind dat geen gezicht 1.5 haar met speen of fles. Het spraak ging gelijk grote stappen maken nadat speen weg was. En ze eet met lepel goed voor motoriek en ontwikkeling van spraak ook.

Ik zou dat gewoon afleren ze kan niet tot 10 jaar in slaap meevallen. Slechte gewoontes. Vervang dat door beker en kijk hoe dat zal gaan paar dagen.

8. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ze krijgt alleen tussen de middag een fles melk. Savonds na het tandpoetsen krijgt ze alleen nog een fles met water(nu dus aan het proberen met een tuitbeker).

9. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Een speen heeft ze nooit gehad, gelukkig!:D Ik ben dus ook van mening dat ze op dit moment in ieder geval avonds in slaap moet leren vallen zonder gesabbel aan een fles. Een beetje water drinken is natuurlijk niet verboden, als ze dorst heeft, mag ze van mij ten alle tijden drinken, maar zo min mogelijk nog uit een fles, om slechte gewoontes voor te zijn.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    We hebben hier voor vaste momenten bij eten gewoon glas. En hele dag en nacht staat rietjesbeker met water. Als ze slapen gaan geven we die haar en zetten naast bed zo snachts kan ze ook drinken.
    Ik denk dat je gewoon moet proberen ik denk ook zal dat totaal niets uitmaken voor haar achteraf.
    Ik zou geen tuitbeker geven maar gewoon glas of beker. Bij 17mnd kind hoeft echt geen tuitbeker

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Hier ging de fles weg toen de laatste fles (19.00 uur) verviel, dat was rond 14 mnd, toen kreeg ze dus geen opvolgmelk meer.
    Ander drinken kreeg ze toen al uit rietjesbeker, pap altijd uit een bordje gegeven.
    Rond 1,5/2 jaar over gegaan op open beker.

12. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Ik 'worstel' met hetzelfde probleem.. Mijn zoontje is ook bijna anderhalf en valt in slaap met zijn flesje. Zonder fles is niet te doen, omdat ik hem niet wil laten huilen. Er is een tijd geweest dat hij na 5 minuten mopperen toch ging slapen zonder fles, maar die tijd is helaas voorbij. Op het kdv brengen ze hem wel naar bed zonder fles, hij slaapt daar altijd lang maar krijg wel vaak de opmerking dat hij "zo moeilijk gaat slapen". Neem aan dat hij daar dus wel flink huilt. Zou hem er ook dolgraag vanaf hebben, ik vind net als Piccolina dat een speen of fles op deze leeftijd echt niet meer zou hoeven. Maar hoe? Dus ik lees mee..

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier Zijn we rond 12 maanden gestopt met flesjes overdag (wilde ze ook vaak niet meer) maar hebben nog wel klein flesje voor slapengaan aangeboden. Dat liet ze steeds vaker uit haar mond lopen als een soort spelletje, dus sinds vorige week zijn we helemaal cd fles af! (16 maanden). Als ze had willen sabbelen had ik dat niet erg gevonden, water ofzo. Maar ze heeft die behoefte niet, ook nooit speen gewild.

14. Marbella

Marbella Niet meer actief

Mijn dochter was met 11 maanden helemaal van de fles af. De flesjes waren toen al langzaam afgebouwd door de bijvoeding die voldoende was en dronk ze goed uit een rietjesbeker of een normale beker.

15. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Mijn zoon is 25 maanden en krijgt iedere avond voor het slapen wat melk uit zijn fles. Echt even een rust momentje voor hem.
    Ik kan me niet voorstellen dat dit slecht is.
    Verder ontwikkelt hij zich fantastisch.

16. lieve85

lieve85 Actief lid

21 mei 2009
    137
    0
    0
    Mijn zoontje had dit ook. Begon zelf toen te bedenken dat ik hem hier niet te veel aan wou laten wennen en ben hem toen langzaam een ander slaapritueel aan gaan wennen. Wel flesje op zijn kamer maar daarna samen boekje voorlezen en knuffelen en daarna slapen.
    Uiteindelijk zo gekomen eerst flesje beneden te geven en daarna naar boven en naar bed. Ging prima zo om het af te bouwen

17. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Mijn zoon krijgt ook nog altijd voor het slapengaan een klein flesje melk. Ik weet dat hij het niet meer nódig heeft, maar hij vind het nog zo lekker:)
    Ik zie op zich nog niet zo het probleem ervan in dat hij dit flesje nog drinkt. Het is alleen 's avonds en door de dag heen helemaal niet en maalt hij er ook niet om. Hij drinkt uit een rietjesbeker en ben nu bezig met een open beker.

Ik denk niet dat door die 5/10 minuutjes flesje drinken, de mondmotoriek verstoord wordt :p

18. tuc

tuc Niet meer actief

Bij hem blijven even. Hij zal niet gelijk lief gaan liggen, maar het is niet zo erg als hij even verdrietig is met jou erbij...verdrietig zijn mag. Als hij rustig is blijf je even bij hem met je hand op hem ofzo..iets wat even een veilig gevoel geeft.

19. Manoya

Manoya Niet meer actief

Ik denk niet dat het heel schadelijk is, alleen beter niet.
    Hier ben ik vanaf 1 jaar alles uit een (rietjes)beker gaan geven. Alleen heeft mijn dochter nog behoefte aan de fles voor ze gaat slapen, die krijgt ze wel uit een fles, maar ben ik aan het afbouwen.

20. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier krijgt ze s morgens nog een papfles. Daar geniet ze van en wij ook, want die fles is rond 6 uur, half 7 en daarna slaapt ze nog een uurtje verder.

Deel Deze Pagina