KMA dieet

Discussie in 'Voeding' gestart door happynienja, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Mijn zoontje heeft veel last van eczeem en moet nu twee/drie weken een koemelk vrij dieet hebben.
    Dus soja melk maar verder ben ik er een leek in.
    Mag hij wel gewoon brood?
    En koekjes enz?
    pff lastig.. Maar hopelijk verbeterd het wel.

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Veel brood (voornamelijk wit brood) mag niet meer. Het brood van Blueband mag wel, tenzij ze de ingredienten aangepast hebben. Koekjes is ook een 'probleem', in de zin van dat je goed moet zoeken. Ik geloof dat Pim's koemelk vrij zijn.

Een kma-vrij dieet is even wennen, maar vooral heel goed lezen. Het scheelt dat veel supermarkten tegenwoordig een lijst met allergenen op de ingredientenlijst zetten.

Overigens kun je plantaardige boter wel gewoon geven, voorbeelden van merken die wel kunnen zijn Wajang en de plantaardige boter van het huismerk van de AH.

3. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Veel supermarkt brood zit ook geen koemelk in. Goed kijken of er geen melkbestandsdelen inzitten. Wij hebben brood van de c-1000. Becel Light is ook koemelkvrij. Rijstwafels of soepstengels (grissini) van Star Products en Grand'Italia zijn ook vrij van melk.

4. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    En gewoon knip bruin brood? Er staan namelijk geen ingredienten op de sticker.
    Rijstewafels lust hij niet, kan het weer eens proberen want is al een paar maanden geleden dat ik het geprobeerd heb.
    En zouden jullie soja geven?
    Daar lees je verschillende meningen over.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Aldi en Lidl brood zit volgens mij wel melk in. Blueband brood is melkvrij.
    Koekjes, ik eet bastognekoeken, jodekoeken, sommige speculaas, volkoren biscuitjes (Aldi en AH kunnen in elk geval).
    Becel is idd koemelkvrij, wij gebruiken de plantaardige boter van AH. Vloeibare boter is meestal ook koemelkvrij.
    Broodbeleg is goed opletten. Qua vleeswaren is het vrij beperkt. Kalkoenfilet, biologische boterhamworst, salami/snijworst en gelderse gekookte worst van de AH (voorverpakt) kan in elk geval.
    Maar ik weet niet wat jou zoontje allemaal al krijgt.
    Pannenkoeken kun je ook prima bakken met water. Kant en klare sausjes/mixen van Honig e.d. kunnen meestal niet.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als er geen ingredienten opstaan, zou ik het niet doen.
    Soja lukt hier niet maar bij de meeste kindjes na een jaar wel dus ik weet niet of het noodzakelijk is als je soja ook laat staan.
    Soepstengel of biscuitje kan meestal wel.

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Hij is dol op smeerworst, kan dat wel dan? Wat zit er in ander vleeswaren dat niet kan?
    Ik ga straks boodschappen doen dus kan mooi speuren naar ingredienten.
    Zal wel lastig voor hem worden want hij lust bijna alles!
    En is gek op kaas bijvoorbeeld en dat mag dus niet meer..

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier moet ik ook soja laten staan maar in veel vleeswaren zit melk.
    Smeerworst bob de bouwer kan geloof ik.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier zie ik maar weinig brood in de supermarkten zonder melk. Veel brood bevatten melkverbeteraar.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Verkade heeft tarwe koekjes die geen melk bevatten. Veel peperkoek zijn ook melk vrij. Liga's stap 1 is melkvrij en de meeste soepstengels ook. Sowieso de soepstengels van de Hema.

Het is vooral heel goed etiketten lezen. Melk heeft ook nog veel anderen namen. Hier een lijstje ervan:
    melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
    wrongel, wei, weipoeder en melkzout
    melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
    caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
    margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
    lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
    lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
    broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten
    Daarnaast bevatten een aantal E nummers melk. dit zijn: E322, E470 t/m E472, E481 t/m E483 en E92

Vooral E472 komt vaak voor in broodjes.

Ik zie dat je zoontje ouder dan 1 is. Dan kun je wel gewoon soja geven. Dit wordt afgeraden tot 1 jaar.

Het is even lastig en wennen om steeds etiketten te lezen, maar uiteindelijk vind je er wel een weg in.

11. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Antje, nu ik de E nummers zie die jij noemt zit er in ons brood dus wel melk. Ik had een lijst van de diëtiste meegekregen, hetzelfde wat jij hierboven hebt geschreven maar er staan geen E nummers bij. Hmmm moet ik toch maar ander brood kopen. Wel raar want ze zei dat er ruim keuze is in vooraf verpakt vers brood zonder melkproducten. Ik moest het etiket goed lezen. Tja als er geen E nummers op het lijstje staan.......

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier een dochter met kma.
    Wij eten:
    brood c1000
    Boter c1000 eigenmerk light
    Appelstroop
    Leverworst c1000 eigenmerk
    Boterhamworst 1000 eigenmerk of Aldi
    Jam
    Alle fruit en groentes
    Spagettiesaus Bertolli
    Nasikruiden Aldi
    Groentesoep van Knorr
    Het is een kwestie van goed de etiketten lezen en soms creatief zijn. Kerriesaus maak ik bijvoorbeeld zelf met sojamelk, sojasaus, kerriepoeder en aardappelzetmeel (als bindmiddel).
    Bij de Albert Heijn vind ik het trouwens prettig winkelen voor kinderen met allergien. Op eigenmerk producten staan altijd de allergenen aangegeven.
    Succes en hopelijk helpt het voor je zoontje.

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Jewel, die E nummers zijn dus vaak broodverbeteraars. Ze bevatten vaak dierlijke ingrediënten zoals melk en ei. Veel E nummers bevatten geen dierlijke ingrediënten, helaas kun je het aan het E nummer zelf niet zien.
    Ik geef soms ook gewoon wat stokbrood met het E 272 nummer. Dat gaat altijd goed, maar moet het hem natuurlijk niet dagelijks geven.
    Zelf haal ik het brood altijd bij een bakker. Hier ligt gelukkig een bakker waar veel koemelkvrij brood en zelfs broodjes te verkrijgen zijn. Ze maken het brood van spelt en olie.

14. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Dank jullie wel voor de tips.
    Ik heb goed gespeurd en ga straks nog naar de appie voor brood en misschien nog meer dingen.
    We doen altijd boodschappen bij de vomar en die heeft geen koemelkvrij brood. En op geen enkele verpakking staan ingredienten.
    Hij vind rijstewafels gelukkig lekker nu, voorheen niet.
    En heb ook lekkere koekjes gevonden voor hem.
    We komen er wel maar is even goed lezen en uitzoeken en dan krijg je vanzelf een handigheid.

Deel Deze Pagina