Wanneer van ledikant naar groter bed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Franka83, 21 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Decaan op middelbare school
    Arnhem
    Even een praktische vraag:

Wanneer kun je nu eigenlijk over naar een groter bedje ipv een ledikantje. Op dit moment heb ik een zoon van 11 maanden en ben ik bijna 4 maanden zwanger. Ik ben rond aan het kijken voor een 2de kinderkamer, met ledikant. Nu zit ik me alleen ineens af te vragen: tegen de tijd dat beeb 2 er is, is zoonlief bijna 17 maanden. Geen idee of hij dan al in bijv. peuterbed kan; dan is het natuurlijk niet nodig om een 2de ledikant aanschaffen...

Wie heeft hier ervaring mee?

2. Natas85

Natas85 Actief lid

23 mrt 2009
    156
    0
    0
    kapster
    Rotterdam
    Hier is zoonlief met 14 maanden in een 1 persoonsbed gegaan.
    En dat ging gelijk super!
    Als jij denkt dat je kindje er klaar voor zou kunnen zijn, waarom niet?!

3. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Arnhem
    @natas: jullie hebben dus gelijk een 1 persoonsbed gedaan en geen peuterbed begrijp ik...wat was jullie afweging daarin?

En of hij daar klaar voor is??Geen idee? vind hem nog zo klein lijken nu...Kon jullie zoon bijvoorbeeld al zelf bed uit met 14 maanden?

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Onze dochter is 19 maanden als nummer 2 komt, maar wij hebben voor haar toch een ledikant geleend voor de komende maanden. Ze ligt nog heerlijk in het ledikantje, en ik vind het wel makkelijk dat ze nog niet uit bed kan komen. Het CB raadde ook aan, pas rond het 3de jaar over te gaan op een groter bed.

5. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Mijn zoon ligt met zijn 20 maanden nog steeds in een ledikant en vind dat prima. Ik wil hem zelf zo lang mogelijk daar in houden, want hij klimt zijn ledikant niet uit, ik denk dat hij wel steeds uit bed zou sneaken en ik daar dus heel druk mee zou zijn. Zolang het goed gaat, ledikant! Ik heb voor mijn dochter dus wel een ledikantje moeten kopen maar dat heb ik graag voor een beetje rust over.

6. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. Onze meiden verschillen 20 en 17 maanden. Ik heb gelijk een groot bed gekocht voor hen. Onze oudste lag daar met 18 maanden in. Onze middelste met ongeveer 20 maanden; bij de 3e hebben we namelijk bij prenatal een klein wiegje gekocht waarin ze 4 maanden op onze kamer heeft gelegen (alle 3 trouwens) Ging van het begin af aan goed in grote bed; wel beschermingrekje gekocht (ook weer bij prenatal). Maar alles hang natuurlijk wel af van jouw kindje!

7. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Arnhem
    Nogal wat verschil dus...Wat ik lees uit jullie reacties is dat het ieder geval niet heel vreemd zou zijn voor mijn zoon om met 17 maanden in een groter bed te gaan...Is dus alleen even een afweging voor mezelf of ik hem er klaar voor vindt...Vind dat dat weer lastig te bepalen: hoe hebben jullie dat gedaan?

8. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje heeft een nieuw ledikant gekregen. Ik zag het nog niet zitten om hem in een groter bed te leggen (al dan niet peuter of 1 persoons). Ik had en heb nog steeds niet het idee dat hij daar in blijft liggen. Volgens mij is hij het hekwerk nog gewoon nodig om de rust te kunnen pakken. En hoewel het een gigantische klauterkont is, is hij nog nooit uit bed geklommen. Ja, bij mijn ouders een keer uit het ledikantje, maar die zijkant was een stuk lager als die van zijn eigen bed.

Het ligt maar net aan je kindje en ook vooral aan wat je zelf wilt denk ik. Wij hebben wel het bedje waar je een zijkant uit kunt halen op den duur. Zodat het wel een soort van peuterbed wordt.
    Mijn zoontje zal 20 maanden zijn als de tweede komt. Duurt nog ong. 10 weken, maar hij slaapt al wel een tijdje in zijn nieuwe kamer.
    En misschien zou hij het best kunnen hoor, slapen in een gewoon bed, maar ik zie het zelf nog niet zitten (en mijn man al helemaal niet :p).

9. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Arnhem
    Ik heb nu ook een lediantje waar ik ter zijner tijd de zijkant uit kan halen zodat hij zelf in en uit kan stappen...dat is wat je bedoelt storm toch?

10. Storm

Storm Niet meer actief

ja, dat bedoel ik. Zijkant eruit, plank ervoor en het is een 'normaal' bed.

11. Natas85

Natas85 Actief lid

23 mrt 2009
    156
    0
    0
    kapster
    Rotterdam
    Ons mannetje begon uit z'n ledikant te klimmen en het risico dat dat tot een val zou leiden, vond ik veel te groot en vandaar dat wij een groot bed gehaald hebben.
    We hebben voor hem een ikea Mammut bed, zit dus eigenlijk een beetje tussen een peuterbedje en 1persoonsbed in.
    We vonden dat bed erg leuk en passend in z'n kamer, vandaar dus die keus.
    En het ging gelijk goed.
    Heel soms komt hij er zelf uit (alleen overdag, 's avonds slaapt hij perfect door) maar gaat dan ook zelf weer terug in z'n bed liggen.
    Hij slaapt er zelfs rustiger in dan in z'n ledikant.

Je hebt nog even en kijk het anders nog eventjes aan!
    Een extra bedje is snel genoeg gehaald.
    Ik zelf ga af op m'n eigen gevoel, niet op cb richtlijnen, je kent je eigen kindje het beste.

12. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Arnhem
    Ik denk dat ik hem dan daar voorlopig nog maar in laat liggen en dan ik voor de nieuwe beeb gewoon toch een nieuw ledikantje koop :D Ze worden al zo snel groot!

13. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    denk dat je dan naar je kind moet kijken. en anders kan er op een gewoon kinderbed toch altijd een zijkant worden geplaatst (trompet uitschuifding van ikea)
    en anders gewoon een goedkoop ledikantje kopen bij ikea ofzo en de rest van de kamer al inrichten op "grote" kamer

14. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Arnhem
    @escal: de rest van de kamer wordt inderdaad gewoon 'groot'...Ik ga voor hem geen commode meer kopen bijvoorbeeld..Gewoon een kast met daarbij met een plekje om te zitten en spelen...Zat dus alleen te twijfelen over het bed...

15. misa

misa Niet meer actief

Ik zou gewoon een groot bed proberen straks (zo'n 1 a 2 maandjes voor je moet bevallen). Wie weet lukt het al wel. Zo niet: ikea heeft voor iets als 35 euro ledikantjes. of misschien een wieg voor de jongste.
    Succes!

16. misa

misa Niet meer actief

Oja, en er kan vaak wel zo'n zijsteun ofzoiets aan een groot bed. Kunnen ze er niet zomaar meer uit rollen!

17. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Arnhem
    Ja, wiegje heb ik inderdaad ook voor de baby, dus tegen die tijd is zoonlief al wat maandjes ouder...Misschien nog maar even niets kopen dan :D Wordt wel een leeg kamertje dan :(

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou idd kijken of hij in de eerste maanden dat je baby er is al over wil naar een groot bed. Zo niet, dan koop je op MP even een ledikantje van een paar tientjes en dan overbrug je het op die manier. Groot bed heeft hij uiteindelijk toch nodig, dus dan kun je net zo goed nu al eentje kopen en kijken hoe het gaat.

Met Julia wacht ik ook zo lang het kan. Nu nog geen sprake van een no. 2, dus tegen de tijd dat het nodig zou kunnen zijn is ze minstens 2,5 ofzo. Dan gaan we lekker voor een gewoon bed (of misschien zo'n uitschuifbedje van IKEA).

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Onze dochter ging met 17 maanden zonder problemen over

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ons zoontje is met 2 jaar overgestapt naar een 1-persoonsbed (90x200). Dit ging uitstekend. Hij kon er zelf uit, dat vonden we ook goed, zijn kamer (en verdieping, hij slaapt een verdieping hoger dan wij) waren goed peuter-proof. Wel een trombonehekje voor z'n bedje, dat hij er niet per ongeluk uit kon rollen.

Na zijn overstap heeft zijn ledikantje nog een paar weken 'leeg' gestaan, daarna verhuisde onze dochter uit de wieg daarnaartoe. Zo was het niet alsof hij eruit moest om plaats te maken voor haar, maar kon zij erin liggen omdat hij daar toch niet meer sliep.

Deel Deze Pagina