Wanneer mag je nou echt fietsen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FutureMama81, 26 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Als je kindje rechtop kan zitten of is t sowieso beter te wachten tot 8 mnd. Hoorde laatst over een stel die met 6 maanden gingen fietsen waardoor t nekje van de baby is gebroken??? Een vriendin van mij is nml met 5,5 maand al gaan fietsen. Dit leek mij erg snel. Vooral ook omdat ze nog maar net een beetje zelfstandig kan zitten. Nog niet eens heel goed. Had er dus een 'discussie' met haar over.

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mij lijkt het dat je kan gaan fietsen als de kleine goed rechtop kan zitten zonder dat het nekje tussendoor "valt" (dus of naar achter of naar voren valt) en dus ook helemaal geen ondersteuning meer nodig heeft bij het zitten en hij/zij dit toch wel eventjes vol kan houden!

3. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Volgens mij als het kindje zelfstandig kan GAAN zitten...zelfstandig zitten (als je hem/haar neerzet) telde ik niet mee.

Hier trouwens ook gewacht tot 9 maanden, en toen begonnen met kleine stukjes naar de supermarkt ipv hele routes.

4. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik ga helemaal met het antwoord van Heart mee...

Je kindje MOET zelfstandig gaan zitten uit zichzelf! dus heel goed zitten als jij hem neer zet telt niet!

Bij mijn dochter was dit al met 6 maanden, bij mn zoontje nog lang niet... gewoon wachten tot je kindje het zelf doet.

5. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik ben het er ook mee eens en het is ook het advies wat ik kreeg van het CB. Zodra ze zelf kan gaan zitten, dus bijvoorbeeld tijdens het kruipen zelf gaat zitten mag het. Dat je je kindje neerzet op de grond en blijft zitten telt niet.
    Ik ben met 10 maanden gaan fietsen

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Jep, ga ik helemaal in mee. Bij mijn dochter was dit ook met 7 maanden al, maar zelfs toen heb ik nog even gewacht (ze was nog erg wiebelig). Gewoon pas doen wanneer ze zelf gaan zitten en dan wanneer je het zelf vertrouwd vindt. En inderdaad met kleine stukjes beginnen!

7. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Zelfstandig kunnen gaan zitten is het criterium net als dat ze zeker een halfuur/uur moeten kunnen blijven zitten...

8. LovelyDK

Gemiddeld is dit 9 mnd overigens

9. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Ja haar kindje is dus nog geen 5,5 maand. Ze is net 5 maanden en 1 week. Vond t wel erg snel en wilde gewoon uit goedheid haar waarschuwen. Wat ze daar verder mee doet moet ze natuurlijk zelf weten. Ze zit nog maar net en nog niet zo stevig. Laat staan dat ze al uit zichzelf gaat zitten. Bedankt iig. Ik ga sowieso wachten tot 8/9 maanden denk ik. Mits ze dan zelf kan gaan zitten ;)

10. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Mijn zoontje is nu 8maanden oud. 't is een erg actief ventje die de hele dag door aan het tijgeren is en overal op wil klimmen. Hij gaat wel steeds even zelf zitten maar zit dan helemaal schuin. Ook in de kinderstoel gaat hij veel schuin zitten doordat hij zo beweeglijk is. Z'n nekje kan hij wel lang rechtophouden (tijdens het tijgeren etc).
    HOe weet ik of mijn zoontje eraan toe is om op de fiets te gaan? Hoe moet hij dan zelfstandig zitten, behoord dit rechtop te zijn?

11. LovelyDK

Dit behoort zeker rechtop te zijn zonnestraaltje... plus dat hij niet alleen goed rechtop moet kunnen zitten maar ook tegen een klein duwtje moet kunnen en lange tijd moet kunnen blijven zitten..

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Met M zijn we eind augustus gaan fietsen, hele kleine endjes. Ze was toen ruim 8 maanden en kon net zelf in zitstand komen. Ze zat echter wel al een hele tijd heel stevig en we konden haar al ruim een maand 30-60 min laten zitten.

Ik zou daar echt niet te vroeg mee beginnen, soms zie je wel van die kinderen in een halve breuk als een zoutzak heen en weer te hobbelen ... Ik denk niet dat een nekje kan breken (lijkt me een broodje aap verhaal), maar goed lijkt het me niet: nek en rug krijgen een geweldige optater!

13. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Volgens mij wordt aangeraden tot ongeveer 9 mnd te wachten. Hebben wij destijds ook gedaan; zou niet willen dat er iets misgaat...

14. LovelyDK

9 maanden is een richtlijn omdat dat de gemiddelde leeftijd is dat kids goed genoeg zelfstandig kunnen gaan zitten en blijven zitten...

Deel Deze Pagina