Sinds twee weken kruipt mn meisje... Ik ben er echt heel blij mee, omdat ik zelf het kruipen heb overgeslagen en ik heel vaak van goedbedoelende familie en het cb heb gehoord dat ze toch echt moet leren kruipen ivm de volgorde van ontwikkeling en bla bla bla... Anywayz... mama blij, maar nu komen ook andere dingen aan de orde! Ik heb in mn woonkamer een vrij groot dvd-rek staan... en die is nu ineens heeeeeel aantrekkelijk geworden! Het is een erg leuk spelletje de onderste 10 eruit te trekken en door de kamer te gooien! Nu vind ik het lastig wat ik ermee moet... het is niet gevaarlijk, ze kan ze ook niet kapot maken en ze vermaakt zich er goed mee. Maar dat stemmetje in mn hoofd... "je moet d'r opvoeden, ze moet leren dat dingen niet mogen". Heeft dat al zin op deze leeftijd?? Tuurlijk zijn er andere dingen in huis waar ze niet aan mag komen (de kattebak, stopcontacten) maar die heb ik eigenlijk allemaal beveiligd of buiten bereik gezet. Hoe denken jullie erover??
Tja er zijn gewoon bepaalde dingen waar ze niet aan mogen komen. Mijn dochter weet dit dondersgoed! Je zult haar misschien er vaak bij weg moeten halen, maar op den duur zal ze snappen dat ze er niet aan mag komen.
Hahahah dit is zooo herkenbaar... Maar wij zijn geswicht in die tijd. Na elke seconde van de dag nee nee nee nee nee te moeten zeggen heb ik hem uiteindelijk weggehaald. Ik had geen zin om de hele dag nee te moeten blijven zeggen. Want ze hebben het echt niet binnen een week door hoor... sterkte met je besluit... lastig he dat opvoeden. hahaha
Als het verder geen kwaad kan, is het misschien juist een ideaal ding, om te 'oefenen' dat niet alles kan en mag . Bij anderen dingen krijgt ze de kans al niet meer, maar ze moet het in principe toch leren . Je weet natuurlijk nooit wat ze gaat doen, maar de kans bestaat natuurlijk dat ze straks het zelfde gaat doen met de spulletjes die op het kleine tafeltje staan...
Bij mijn zoontje was het cd rek enorm in trek toen hij ging kruipen. Ik heb het rek niet weg gehaald maar steeds hem er weg gehaald en steeds nee gezegd En je moet dit even volhouden maar mijn zoon raakt nu nooit meer het cd rek aan zelfs nu niet nu hij loopt
Ik zou ook denken dat dit een mooie gelegenheid is dan om te leren wat 'nee' is. Alles weghalen en/of toestaan is gewoon niet handig, daar leren ze niks van. Het kost even tijd, maar hier gaat het inmiddels hardstikke goed en kruipt ze meestal zelf weer weg als ik 'nee' zeg (Ze gaf er vrijdag op visite nog even een demonstratie van en m'n vrienden zaten hun ogen uit te kijken, hihi. Tja... gewoon consequent en rustig blijven he? ).
Hier liet ze ook JUIST als er visite was, zien hoe goed ze het begreep... en stopte ze met dingen die niet mochten, maar als mama alleen was... werd het nog eens 10x gedaan
Onze meid mag bijna alles, maar toch zijn er een aantal dingen waar ze niet aan mag komen. Onschuldige dingen, waarmee wij haar aan kunnen leren wanneer ze iets niet mag. Ze mag geen spullen van de salontafel pakken en ze mag niet aan planten komen. Na een maand of 3 begon ze het door te krijgen. Maar ze kruipt dan ook al vanaf dat ze 7 maanden is. Jouw kindje is al wat ouder, dus ik denk dat zij het wel sneller door zal hebben. Maar ja, dan blijft aan jullie de keus.. Mag ze wel of niet aan het dvd-rek komen. Bedenk wel dat als ze dadelijk loopt, ze veel meer uit het rek kan trekken. En om iets af te leren wat eerst wel mocht, lijkt mij erg moeilijk!
haha, ik hoefde alleen de titel van je topic te lezen en wist meteen wat je bedoelde! inderdaad veel nee blijven zeggen, wij hebben uiteindelijk de onderste planken maar leeg gehaald. dochter weet heel goed dat het niet mag, en bij nee loopt ze ook weg, tot mama even de kamer uit gaat. want dan verdwijnen mama´s regels ook
Hahaha, lastig lijkt me dit. Gelukkig hebben we geen dvd-rek, maar wel een mooi "bord" met knalgroene kaarsen erop. En hij gaat er in 1 streep naar toe als hij op zijn buik ligt. Maar ik zet het nog aan de kant, denk dat hij nee nu nog niet snapt. Vanaf welke leeftijd snappen ze het een beetje??? Of is het verstandig om er nu al mee te beginnen???
Gewoon laten staan hoor, is niet gevaarlijk en een mooi iets om mee te beginnen met consequent blijven. Is ook voor jezelf alleen maar handig want zo krijgen je het consequent zijn/blijven onder de knie. SweetAmber, ik ben rond 5 maanden ook al begonnen met wat wel mag en niet mag.(ik ben zo'n mama die dochter in een loopstoeltje liet gaan 10 a 15 min per dag maar aldoende leert men en mocht er ooit een 2de komen (eerst dan een man haah) dan geen loopstoeltje meer) Heb zo'n leuk kastje met rietenmandjes waar dochter errrrrg fan van was maar waar wel papierwerk in ligt dus is van mama en niet van dochter. Ook kwam ze bij de salontafel met dat loopstoeltje en kon dan ook overal bij met die grijpgrage handjes. Consequent zijn kun je niet vroeg genoeg mee beginnen denk ik maar zo.
Mmm... ja. Wij hebben geen dvdrek, maar wel gordijnen waar je in kan hangen, of een lamp die je over het mooie dressoir kan schuren (lekker krassen maken!) en lades die je open kan trekken. Mijn zoontje begon te kruipen met zes maanden en begreep toen echt niet dat dingen niet mochten. Ik heb sommige dingen (zoals de lamp) weggehaald en andere dingen gewoon consequent verboden. Het heeft bij sommige dingen erg lang geduurd voordat hij snapte dat het echt niet mocht (vanwege zijn leeftijd denk ik), maar nu weet hij het wel. Zo'n cd-rek zou ik trouwens wel weghalen (maar dat ben ik). Het hangt er ook vanaf wat voor kind je hebt. Ik zie wel van die kinderen die rustig in een hoek zitten te spelen, maar die van mij rent het hele huis door. Dus ja, dan kies ik eieren voor mijn geld.
Wij hebben nooit iets weggezet, zelfs het wijnrek bleef hier gewoon in de huiskamer staan. Ik heb mijn zoontje nooit zonder toezicht in de huiskamer gelaten en verder zijn we consequent gebleven.