Hoeveel overbieden (huis)

Discussie in 'De lounge' gestart door Nijntje01, 9 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Hoi!

Wij hebben een huis op het oog en zijn benieuwd hoeveel er nu daadwerkelijk wordt overboden om kans te maken op de woning.

Het gaat om een hogere prijsklasse, dus hoop dat die ook niet onwijs worden overboden :confused:

2. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Tja, hangt er van af waar dat huis staat.

In Apeldoornwordt nu al gauw 50.000 Euro overboden...

Nijntje01 vindt dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Buren van mijn ouders hadden hun huis te koop staan voor 650k en deze is verkocht voor 720k dorpje dichtbij Amsterdam.

4. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Ons huis is voor 50.000 boven vraagprijs weggegaan (huis rond de 400.000, Oosten vh land)

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hier in de straat ook allemaal rond de 50.000 euro boven de vraagprijs (nabij Rotterdam) vraagprijs tussen de 5 en 6 ton.

Nijntje01 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. LSL

LSL Bekend lid

6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Bij ons in het complex, Amsterdam, is er laatst 1 voor 90k overboden. Meerderen die tegen elkaar opgingen. Vraagprijs was al 655k.

Dus ja ik denk echt dat je ook heel erg moet kijken over welke gemeente/dorp/stad je praat

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat een makelaar je daar het best bij kan helpen :)

Paardenbloem, Nijntje01, Nellie4 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik denk ook dat een aankoopmakelaar handig is, die kent de markt. En wat is een hogere prijsklasse? Ik merkte hier dat er bij de huizen van rond het miljoen niet altijd overboden hoeft te worden, maar als de vraagprijs iets daaronder zat, lag het aan de staat van het huis en de locatie. We hebben bij een huis van rond de 8 ton op inschrijving te laag geboden bijvoorbeeld, ik geloof dat daar toen wel zo’n 100.000 euro overboden is. Het huis moest heel veel aan gebeuren, maar de locatie was heel bijzonder.
    Wij hebben uiteindelijk (een jaar geleden, dus in de overspannen markt) een huis kunnen kopen voor onder de vraagprijs. In eerste instantie werd ons bod niet geaccepteerd trouwens en wij wilden niet hoger. Maar later (maand of 4 later) hebben we hetzelfde bod nogmaals gedaan en werd het wel geaccepteerd, kopers haakten telkens af omdat het echt helemaal gerenoveerd moest.

9. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Afgelopen winter vraagprijs 845 en verkocht voor 918 hiernaast.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Hier in de buurt (dorp randstad) wordt in onze zeer gewilde wijk met zo'n 75-120k overboden. Zijn huizen van €500.000-1.000.000.

Nijntje01, GossipGirlxoxo en Mapje vinden dit leuk.
  11. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Het huis is bijna 8 ton, in de Randstad, en er hoeft niets aan gedaan te worden. Een gewild huis dus ben ik bang.

12. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Bij ons was 5000 genoeg, maar was wel een gok...

Ons eigen huis werd verkocht voor 12500 boven vraagprijs, was best gek omdat ze achteraf gezien de enige bieder was.
    Tsja dat was dus meteen verkocht :)

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Niet zelf ervaren, maar er stond een huis te koop voor 850.000 en deze is verkocht voor 920.000 ook instapklaar.

14. Mapje

Mapje Niet meer actief

Die zijn hier (ook randstad) zo 50.000-70.000 meer..

15. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

16. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Denk dat het heel erg aan de regio ligt. Hier in midden van het land (in dit dorp) gaat alles voor 50.000-100.000 boven de vraagprijs weg, ongeacht de prijsklasse. Al moet ik zeggen dat er hier geen huizen onder de 300.000 meer zijn. Maar een stad hier vlakbij zijn er wel goedkopere woningen en daar wordt minder op overboden (rond de 20k).

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Laatst op tv gehoord dat 10% bovenop de vraagprijs heel normaal is momenteel.

18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, dat denk ik ook. Heb je een aankoopmakelaar? En gaat het huis op inschrijving of niet? Als het niet op inschrijving gaat, hoef je natuurlijk niet direct te overbieden. Er zijn ook wel huizen waarvan de vraagprijs al aan de hoge kant is, zeker bij de minder standaard huizen is dat lastig in te schatten. Als er bijna dezelfde huizen recent verkocht zijn, zou je kunnen kijken wat daarvoor betaald is.
    Wij hadden wel een aankoopmakelaar, die kan dit soort dingen gewoon beter inschatten. We hadden een jaar eerder bijna een huis gekocht (wij zijn zelf afgehaakt, omdat we twijfelden). De vraagprijs was 995.000, maar dat vond onze aankoopmakelaar te hoog. En toen hadden we wel echt een stuk lager geboden, terwijl dat huis wel instapklaar was. We hadden dat kunnen kopen voor 50.000 onder de vraagprijs.
    Het huis dat we uiteindelijk hebben gekocht, hebben we gekocht voor 70.000 onder de vraagprijs, maar dat was dus een opknapper van een eeuw oud. Het is ook onmogelijk om dat zelf in te schatten wat het waard is, omdat het een redelijk uniek huis is. Je kunt natuurlijk wel vergelijken met andere huizen in de wijk, maar dat is ook geen doen met de staat waarin het verkeerde en daarnaast is het wel een heel bijzonder huis, nu het opgeknapt is, supermooi :).

Ik zie ook afentoe vraagprijzen, die echt veel te hoog zijn, daar zou ik zelf niet op overbieden. Daarom zou ik toch zeker een aankoopmakelaar adviseren.

Maar lastig in deze markt, sinds vorig jaar (toen wij hebben gekocht) is het aantal beschikbare woningen op funda nog heel veel gedaald. In mijn woonplaats (stadje met zo’n 35.000 inwoners) zijn er nu 7 bestaande woonhuizen beschikbaar, variërend van 350.000 - 1.395.000. Wij moeten ons huidige huis nog verkopen, dus ik houd het nog in de gaten ;). Maar 7 huizen, dat is toch niet normaal zo weinig.
    @zeilbootje , dat is geen stad, maar een dorp (groot dorp weliswaar). De dichtsbijzijnde stad(je) woon ik en hier zijn geen goedkope woningen :roflmao:.

19. Lm2

Lm2 Niet meer actief

En dan heb je nog geluk. In de regio waar wij willen kopen en in de regio waar we daarna hopelijk gaan verkopen (2 verschillende regio’s dus) moet je eerder denken aan 15% aldus onze aankoop en verkoop makelaars.

Nijntje01 en Lief of Stoer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina