wanneer vast voedsel naast bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bunchy, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Hoi, mijn zoontje is bijna 4 maanden.. dat zou betekenen dat hij af e ntoe geloof ik een fruithapje mag of pap of iets dergelijks?
    Zelf voel ik nog niet echt de behoefte.. maar wanneer begin je ermee en waarmee? en hoe doe je dat dan, ipv een voeding?
    Ik denk soms wel dat het misschien helpt om bij de laatste voeding er iets door heen te doen zodat hij langer slaapt?

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    hai Bunchy, mijn zoontje is bijna net zo oud als die van jou. Ik ga toch wel wachten tot 6 maanden. Als je borstvoeding geeft is het toch het beste om niets anders te geven de eerste 6 maanden. (Hoewel ik juist amper kan wachten om 'm zn eerste hapje te geven!)

Maar ik moet bekennen dat nu ik bijna moet gaan werken ook graag een lekkere zware laatste voeding erin zou willen stoppen, tegenwoordig zitten we weer op 2 nachtvoedingen en ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan doen met een lange werkdag voor de boeg :(

Ik heb van de AH het kookboek "Opperdepop" met allemaal receptjes voor babys en dreumesen. Er staan veel receptjes in van groente/fruit die je dan pureert met moedermelk. (ik vraag me af in hoeverre dat nu slim is of niet; aan de ene kant is het een bekende smaak, aan de andere kant heb ik liever dat hij melk uit de borst moet drinken!)
    Verder ben ik benieuwd naar de rest van de reacties dus ik lees mee!

3. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Ja, leuk idee he, je kindje een hapje geven. Maar ik zou echt nog wachten tot zes maanden. Ten eerste zijn de dampjes van je kindje er met vier maanden nog niet klaar voor. Dit wil zeggen dat ze wat betreft voedingsstoffen weinig opnemen. Maar aan de andere kant wel hun buikje vol hebben, zodat ze minder zullen drinken. Het kan dan zijn dat je kindje minder gaat groeien. Ook zie je vaak rond de vier maanden dat je kindje steeds meer geinteresseerd is in de omgeving. Borstvoedingkindjes gaan meestal rond deze tijd ook minder snel groeien. Allemaal heel normaal, maar ik zou hierom nog even wachten tot zes maanden. En uit ervaring weet ik dat het dan nog net zo leuk is hoor. Als je dan eenmaal begint, dan zou ik eerst borstvoeding geven en daarna een hapje. In ieder geval als je nog borstvoeding wil blijven geven. Als je het andersom doet, zal je sneller de borstvoeding afbouwen. Ik ben zelf mijn zoontje gaan bijvoeden volgens de "Rapleymethode". Op borstvoeding.com kan je hier meer over vinden. Ik vond dit een heel fijne methode.
    In ieder geval heel veel succes.

Groetjes Mariska

4. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    inderdaad het advies is vanaf 6 maanden. maar je moet het natuurlijk zelf weten.
    mijn zoontje is bijna 6 maanden en dan gaan we beginnen met een fruithapje, weet alleen nog niet precies wanneer het beste is enzo, maar ik probeer er zoveel mogelijk over te lezen en informatie te verzamelen en dan uiteindelijk kan ik zelf beslissen wat ik het beste vind.
    suc-6

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook begonnen met 6 maanden. Eerder is gewoon af te raden.
    Hier overigens ook ala Rapley, helemaal geweldig!

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Idem hier!

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Ik ga wel oefenen nu met 5+ maanden met wat pap. Van een lepel.

Met 6 maanden pas echt groente of fruit.

Maar ook wel rapley erbij. Maar ik vind het ook belangrijk dat hij het leert met een lepel. Dus een combinatie.

Ik persoonlijk vind 4 maanden te vroeg.

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    #8 jingels, 30 dec 2010
    Laatst bewerkt: 30 dec 2010
    6 maanden en geen dag eerder.
    De *darmgaten* zijn pas redelijk dicht met 6 maanden d.w.z. dat het verteringsproces daadwerkelijk in de darmen plaats vindt, en de darmen dat ook aankunnen.
    Het is nog geen dag in mijn hoofd opgekomen om eerder te beginnen, waarom zou je? Kindje heeft het echt niet nodig.
    Langer doorslapen heeft dan ook niets met voedsel te maken ,maar met slaapontwikkeling, dat overigens ook pas rond 1½ ( soms nog wel later) uit ontwikkeld is.

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hier ook met 6 maanden. Wij gaan het net als bij Louise als volgt doen: eerst beginnen met groente (1 soort), dat 3 dagen achter elkaar geven en dan 1 dagje niks. Dan kun je zien of je kindje er misschien op reageert en op welke soort groente.

Als hij 3 groentes goed eet, dan op dezelfde manier starten met fruit erbij, beginnen met 1 soort en dan 3 dagen wel, 1 dag niet. Zo kun je het steeds verder uitbreiden en combi's maken.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.338
    36.198
    113
    Hier ook met 6 maanden begonnen via de rapley methode. Enne, mijn dochertje eet soms als een bootwerker, maar doorslapen doet ze nooit hoor.

11. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Mijn zoontje heeft ookde 1ste 6 maanden volledige bv gehad. Hij is nu bijna 7 maanden en krijgt sinds 3wk groente en sinds 1 weekfruit. Morgen voor het eerst een boterham proberen. Mijn zoontje slaapt ,sindshij bijvoeding krijgt , wel de hele nacht door. Zelfs van 19.00-6.00, dus bij ons maakte dat zeker wel verschil!

12. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Bt the way; hij krijgt nu ook nog wel gewoon bv hoor..Zo'n 4 voedingen per dag.

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    wij zijn met 5 maanden voorzichtig begonnen...onze kleine is een maand te vroeg geboren maar toch keek hij ons eten al van het bord haha! het gaat heel goed.

begonnen met banaantje en daarna wortel 9veruit favoriet) nu eet hij ook al abrikoos en appel maar ik doe er een klein beetje verse moedermelk doorheen om het was gladder te maken. het is echt bijvoeding. daarvoor geef ik een borst, dan even later het hapje en half uurtje later nog wat bv als hij wil. gaat prima zo!

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik durf die nog niet aan...kunnen de kleintjes echt met 6 maandsen hele stukjes eten?? vind ik best eng!! hij heeft echt nog geen tand hoor! 10 januari is de kleine uk 6 maanden...

15. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Ja, het kan echt! Mijn zoontje kreeg zijn tantje pas met negen maanden. En toch kon hij behoorlijk wat eten. Maar je zou ook bijvoorbeeld kunnen beginnen met stukken banaan of peer. Bij groente is bijvoorbeeld broccoli heel erg handig. Als je meer info wilt, kan je dit o.a. vinden op borstvoeding.com. En het boek van Stefand Kleintjes "Eten voor de kleintjes". Ik heb het eerst eens van de bieb geleend om te kijken of ik het wat vond. En ik moet zeggen dat het mij persoonlijk erg aansprak en zo heeft mijn zoontje ook leren eten. Hij heeft nooit een potje gehad en hij eet nu eigenlijk alles wat we hem voorzetten. Maar het ik denk ik het belangrijkste dat je je er wel zelf prettig bij voelt. Dus misschien is een combinatie meer iets voor jou? In ieder geval veel succes.

Groetjes Mariska

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook nog een tandloos bekkie, maar ze kauwt alles zo weg hoor! Ze eet op t moment echt geweldig en inderdaad álles wat je haar voorschotelt. Ze geniet er ook vreselijk van.
    In het begin vond ik het ook wel eng hoor, maar ben nu zó blij dat we het zo gedaan hebben!

17. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    jaaa heb het boek net in huis gehaald! ik ga er nog even goed in lezen en idd is een combi misschien goed...bedankt voor jullie tips en het moet dus gewoon lukken! ik ben vooral bang voor stikken...

18. fafje

fafje Niet meer actief

ikzelf kreeg pas tanden na mn 1e jaaaar! en ook gewoon allles weg kunnen werken! (volgens mn moeder :D)

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    nu pureer ik alles zelf (ik kook het eerst als het nodig is zoals bij abrikozen en worteltjes en appel) maar als ik het durf ga ik met 6 maanden stukjes geven...over 10 dagen dus!

20. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ging het pas vanaf 6,5 maand goed. Daarvoor deed ze er nog niets mee en was ze er in mijn ogen dus ook nog niet klaar voor. Maar gewoon lekker aan je kindje geven en dan zie je wel! Maar niet denken dat hij het niets vindt als hij er niets mee doet hoor. Komt vanzelf!

Deel Deze Pagina