wanneer vast voedsel naast bv?

Discussion in 'Borstvoeding' started by bunchy, Dec 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij gaan ook met 6 maanden beginnen en dan weer a la Rapley. Dat hebben we bij Milan ook gedaan en dat is echt supergoed bevallen. Eerst beginnen we met groenten en dan zien we wel wanneer ze toe is aan fruit.

2. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Bij mijn oudste ook begonnen met Rapley met 6 mnd. Voorbereiding: boek van Kleintjes, borstvoeding.com en bijvoedingsforum.
    HIj at 3 kleine maaltijden per dag rond 9,5 mnd. Heel lang was moedermelk nog hoofdvoeding. Mag ook want het accent verschuift pas na een jaar, dan wordt moedermelk pas bijvoeding.
    Mijn dochter was echt een natuurtalent, die at vanaf begin af aan goed.
    Tanden kregen ze pas rond de 7 -8 maanden, heb je voor het kauwen ook helemaal niet nodig.
    Door BV hebben ze sowieso een betere mond-kauwmotoriek, daar heb je geen tanden voor nodig :D

3. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    ik snap nog steeds niet heel goed wat deze methode nou inhoudt en waarom niet ewoon met 6 maanden met gepureerde banaan etc beginnen? wat is het voordeel vd rapley methode?

4. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Het idee achter de rapleymethode is dat je kindje zelf leert eten en daarbij ook aangeeft hoeveel het eet. Dat laatste is belangrijk, want dan zou je kindje al op vroege leeftijd leren naar zijn of haar lijfje te luisteren. Vol is vol, zeg maar. En daar zou je zelfs als volwassene nog profijt van kunnen hebben. Ook wordt de mondmotoriek van kindjes goed getraind en dit zou weer voordelen hebben bij het leren praten. Maar dat laatste is ook al bij het geven van borstvoeding het geval. Als je er meer over wil weten zou ik je aanraden het boek van Stefan Kleintjes "Eten voor de kleintjes" eens te lenen bij de bieb. Ook op borstvoeding.com staat veel informatie. Zoals ik al eerder heb geschreven hier, is het belangrijkste dat jij je er goed bij voelt wat betreft de methode.

Groetjes Mariska

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ALs je je vingers eens in de mond van je kindje tussen de kaken doet dan voel je meteen waarom een kind geen tanden nodig heeft om te kauwen. Tanden zijn trouwens alleen om stukken af te bijten, om te kauwen heb je kiezen nodig, en die krijgen ze pas veel later. De eerste 1 a 2 jaar kauwen ze met hun kiesloze kaken. En die zijn zo hard, die kunnen zelfs stukken harde appel aan.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou mijn dochter krijgt half rapley half prak, maar ze weet bij beide érg goed aan te geven wanneer ze vol zit ;)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als jij liever met een geprakte banaan begint, dan is dat ook prima hoor. Wat je zelf wil.
    Groente wordt vaak als eerste hap gegeven omdat het minder zoet smaakt en voedzamer is, dus ze hebben er meteen meer aan en de kans dat ze na zoet fruit groente weigeren is wat groter als je eerst fruit gaat aanbieden.

Het idee achter 'baby lead weaning' (wordt hier vaak Rapley genoemd) is dat kinderen pas aan vast voedsel beginnen als ze daar lichamelijk en motorisch aan toe zijn. Met 6 maanden kunnen de meeste kinderen wel met stukken overweg en is vloeibaar eten niet nodig. Kinderen die grote stukken uit hun mond wegwerken zijn meestal nog niet aan vast voedsel toe. Als je dan even pas op de plaats maakt, dan zijn ze er vaak even later wel aan toe.

Hier ging gewoon stukken geven het beste, omdat ze gepureerd niet lekker vonden.

8. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ook hier bij 6 maanden pas en a la rapley.
    Ik heb het boek van Stefan Kleintjes (van borst tot boterham)
    ter ondersteuning hierbij.

9. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    goed boek ja!! ben het nu ook aan het lezen en denk dat we binnenkort als de kleine iets ouder dan 6 maanden is ook maar eens een stukje gaan aanbieden! (ik moet het zelf wel ook durven haha!)

10. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    maar ik snap nog steeds niet waarom je niet gewoon lekker met gepureerde dingen zou beginnen?
    net zo gezond en lekker lijkt me..
    maar miskschien moet ik gewoon eens een middagje in de bieb zitten en me in die rapley methode verdiepen..

11. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Waarom zou je er wél mee beginnen? ;)

Het is eigenlijk onnodig veel werk en het is een gewoonte die ontstaan is vanuit het vroeg starten met bijvoeden. :)

12. fafje

fafje Niet meer actief

mensen zijn eten gaan pureren etc omdat ze dachten dat een baby daardoor leert te kauwen..maar je leert een baby niets maar een baby KAN iets...dat is gewoon de ontwikkeling en met 6 mnd KAN een baby kauwen...met de kaken...

dus waarom iets vloeibaars geven?...is alleen maar heel goed...zo ontwikkelen de mond/kaakspieren nog beter..

Plus...zo bepaald een kindje zelf wanneer iets in zn mondje komt...ipv dat het met een lepel in zn mond wordt "gedwongen".

maar als jij je beter voelt bij gepureerd eten, is dat heelmaal niet erg hoor...doe waar je je goed bij voelt..

13. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Pureren is gewoon niet nodig. Mits je pas met 6 maanden begint.
    Begin je eerder ja dan moet je pureren.
    Laat in mijn ogen alleen maar zien dat ze er eerder dan 6 maanden écht nog niet klaar voor zijn. :) (hier zelfs 6,5 maand dat ze pas wat deed met de stukjes)

14. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Ik heb even een vraagje over de Rapley-methode: onze kleine krijgt nog 2 à 3 keer per dag bv (live) en de rest fv (ca 2 kunstvoeding en 1 afgekolfde melk), kun je dan ook deze methode toepassen?
    Dat kan ik nml niet helemaal uit de info afleiden...
    Thanks alvast!

15. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vraag me af waarom dat niet zou kunnen?
    Deze vraag zie ik vaak voorbij komen op internet, maar waarom zou het niet kunnen?

16. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Omdat ik dat niet goed uit de informatie kan opmaken.
    Letterlijk overgenomen:
    .......
    Het is nog niet duidelijk of deze aanpak ook bij baby's werkt die kunstvoeding krijgen. Dit hoofdzakelijk Omdat kunstvoeding niet door de baby geleid wordt. Hier zal eerst uitvoeriger onderzoek naar gedaan dienen te worden. Zolang er voldoende voorzorgsmaatregelen zijn genomen om de vochtinname van de baby veilig te stellen lijkt er weinig in de weg te staan van het toepassen van deze methode. Wel vinden wij het van belang dat, als je de intentie hebt om deze methode te gaan toepassen EN je geeft kunstvoeding, je eerst uitgebreid overleg met je zorgverleners hebt.
    .......
    Hier lees ik alleen verhalen van kindjes die (in elk geval) 6 maanden volledige bv krijgen/kregen, vandaar mijn vraag!

17. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Goh, ik ben erg benieuwd naar de antwoorden van andere mama's die er meer verstand van hebben. Misschien ook een vraag voor het rapleymamas topic?

Maar ik dacht trouwens dat tegenwoordig ook veel kunstvoeding op verzoek gevoed wordt? Dan lijkt het me weinig verschil?

18. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Wij geven idd ook de kunstvoeding op verzoek, dus ik zou ook denken dat het niet veel zou moeten uitmaken :D. Maar ja, wie ben ik haha. Misschien ligt het wel aan de manier van drinken?? Dat een fles er voor zorgt dat de mond- en kaakspieren zich heel anders ontwikkelen? Ik roep maar wat hoor.
    Ik wist niet dat er een Rapley-onderwerp was, ik ga even op zoek, dank je!

19. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Zou kunnen hoor, maar denk zelf niet dat dat heel veel uit maakt. Ja het zal voor een borstkindje misschien wel makkelijker zijn met sterkere kaken, maar ik denk dat een flessenkindje ook best stukjes zou kunnen eten.
    Maar stel je vraag eens in t rapleymama's topic, ben benieuwd naar de antwoorden. :)

20. fafje

fafje Niet meer actief

Dit is wat ik er over las:

Borstvoeding als basis voor zelf eten
    Inmiddels is bijna iedereen er wel van overtuigd dat exclusieve borstvoeding tijdens de eerste zes maanden het beste voor een baby is. Borstvoeding is de best mogelijke voorbereiding ten aanzien van zelf eten met vaste voeding. Baby’s die met de borst gevoed worden krijgen eten in hun eigen tempo, sterker nog, het kan niet anders dan in hun eigen tempo. Ze reguleren hun voeding, de inname van voedsel en vloeistof, zelf door te bepalen hoelang elke voeding duurt. Als je het goed bekijkt is borstvoeding zelf eten, want de baby heeft de controle over de voeding. Een bijkomend voordeel is dat moedermelk afhankelijk van het dieet van de moeder en daarom van smaak verandert. Zodoende bereidt borstvoeding je baby voor op verschillende smaken.

Het is nog niet duidelijk of deze aanpak ook bij baby’s werkt die kunstvoeding krijgen. Dit hoofdzakelijk omdat kunstvoeding niet door de baby geleid wordt. Hier zal eerst uitvoeriger onderzoek naar gedaan dienen te worden. Zolang er voldoende voorzorgsmaatregelen zijn genomen om de vochtinname van de baby veilig te stellen lijkt er weinig in de weg te staan van het toepassen van deze methode. Wel vinden wij het van belang dat, als je de intentie hebt om dit te gaan toepassen EN je geeft kunstvoeding, je dan eerst uitgebreid overleg met je zorgverleners hebt

Bron: Gill Rapley

Share This Page