met 5,5 maand begonnen met groente en met ongeveer 6 maanden met fruit. Dit vanwege de gevoelige darmpjes van mijn kleine vent. Waren het liefst eerder begonnen omdat hij onverzadigbaar was met de flesvoeding. Toch gewacht. Voornamelijk nog potjes gegeven; ben nu aan het experimenteren met vers fruit, door de blender. Gaat goed!
grappig.. ik ben zo blij dat mijn dochtertje wel potjes eet.. mijn zoon moest ze niet en dat vond ik bere onhandig soms. Dochterlief krijgt 1-2 een potje en dat is zoo handig voor op vakantie e.d.
Ik heb daar laatst iets over gelezen. Vroeger zat er in kunstvoeding niet genoeg voedingsstoffen. (Met name vitamine C, geloof ik.) Daarom werd al vrij vroeg geadviseerd werd om met bijvoeden; het bekende sinaasappel / banaan prakje. Inmiddels is kunstvoeding behoorlijk volledig. Het is dus (in de meeste gevallen) niet nodig om voor zes maanden met bijvoeden te beginnen. Het wordt tegenwoordig zelfs afgeraden om voor vier maanden al te beginnen, omdat ze er achter zijn gekomen dat de darmpjes dan nog niet voldoende "rijp" zijn en dat vroeg starten met bijvoeding de kans op allergieën vergroot. Zoals eerder gezegd: voortschrijdend inzicht, gecombineerd met verbeterde producten.
Met 4 maanden nog alleen fruit afgewisseld met groenten en vanaf 5 maanden ongeveer groenten én fruit..Mevrouw eet alles..Ik maak alles vers, maar bij tijdsnood gebuik ik (of oma) wel eens een potje en ook dat lust ze prima..
Ja het sinaasappel banaan prakje, die vind ik nog lekker, ga ik binnenkort met mijn moeder weer maken
Oudste: met ruim 4 maanden. Hij kreeg toen flesvoeding, zat al een tijdje aan de 1000cc en bleef hongerig. Vast voedsel heeft toen veel rust gebracht. Hij kreeg vers grof gepureerd. De jongste: waarschijnlijk met 6 maanden, in stukken. Hij drinkt nu 700 a 800cc flesvoeding op een dag en ik zie dus nog geen toegevoegde waarde van bijvoeding. Ik vind flesvoeding op dit moment belangrijker.
Eens! Ik ben heel blij dat mijn oudste een potje lust (letterlijk: hij lust maar 1 soort) en ik in bepaalde gevallen hem dat kan geven. Ontzettend makkelijk.
Nee, bladspinazie Ik had trouwens als kind hetzelfde, al weet ik niet meer welke smaak het was (ik dacht iets met doperwten, maar op dit moment wordt er volgens mij geen olvaritpotje verkocht met die smaak).
Wacht alsjeblieft nog een half jaar met die sinaasappel! Sinaasappel is erg scherp en allergeen en het wordt al jarenlang afgeraden voor de 9 maanden (bij mijn zoon al, en die wordt al 12). Heel lang geleden in de jaren 70 werd sinaasappel vroeg geadviseerd. Maar dat was omdat in die tijd de kunstvoeding nog niet de kwaliteit van tegenwoordig had. Kinderen moesten sinaasappel krijgen om geen vitamine C-gebrek te krijgen. Maar dat speelt tegenwoordig helemaal niet meer. Het is natuurlijk prima als je dat hapje met je moeder voor jullie samen maakt. Maar geef het de komende 6 maanden gewoon nog even niet aan je kind. Banaan of avocado kan wel veel eerder. Maar hou wel rekening met het feit dat sommige kinderen reageren op banaan met verstopping.
Wij zijn bij beide kindjes begonnen rond 6 maanden. We geven potjes en vers, het ligt eraan of we laat thuiskomen/wegmoeten ed. Begonnen met groente en toen fruit. Tygo maakt het allemaal niets uit, hij eet alles met smaak op en wordt boos als het op is