Avondeten 8 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Hinata, 25 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hinata

Hinata Actief lid

22 nov 2009
    148
    0
    0
    Welke hoeveelheid geven jullie je baby met avondeten?

Mijn dochtertje krijgt 60 gram groenten en 40 gram aardappelken maar ik me vraag me af of dat wel voldoende is??

Weet trouwens iemand of je ze ook witlof mag geven?

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik geef mijn dochter gewoon wat ze wil. Ze eet bij ons mee aan tafel, en vanaf ca. 8 maanden heb ik gewoon 1 schep aardappels en 2 groenten op haar bordje gedaan. Daarvan eet ze hoeveel ze wil. Heeft ze na 5 happen genoeg (wat bijna nooit voorkomt), prima! Wil ze als alles op is nog wat? Ook goed. Ik zou dus gewoon kijken hoeveel honger je dochter heeft en haar zelf laten bepalen hoeveel ze wil eten.

Ik las hier pas een uitspraak van iemand die zei "ik bepaal wat we eten, en mijn zoontje hoeveel hij ervan eet". Zo werkt het bij ons eigenlijk ook en dat gaat super.

3. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jahoor witlof mag gewoon, omdat het wat bitter kan smaken doe ik er altijd een appeltje doorheen met aardappel en dat is heerlijk fris, dan lust ik het zelf ook weer hahah

Ik maak zelf hapjes van rond de 150 gram en soms eet ze het op en soms ook niet. Het is nu pas 1 keer voorgekomen dat ze samen met ons kan eten. Of ze slaapt of heeft al eerder honger en als we haar van het kdv ophalen dan moet ze direct eten en naar bed want dan is ze helemaal op. En dan lukt mij het niet ook nog eens voor onszelf te koken.
    Ik begrijp niet hoe mensen dat voor elkaar krijgen om met z'n allen aan tafel te zitten als de kindjes nog zo klein zijn.

4. adi

adi Niet meer actief

Misschien een stomme vraag, maar hoe weet je dat je nou 60gram daarvan en 40gram hiervan geeft? Weeg je het af of zo?

Dat hoeft helemaal niet joh, gewoon een bordje opscheppen en kijken hoeveel je dochter wil en lust.
    Ik neem aan dat je ook rijst en pasta af en toe geeft. Je mag ook beginnen met vlees als je wilt.

5. Hinata

Hinata Actief lid

22 nov 2009
    148
    0
    0
    mijn dochtertje is aan de zware kant daarom hebben ze ons aangeraden om het af te wegen zodat ze wel genoeg heeft maar niet teveel krijgt

ik vries daarom altijd haar eten per portie in.
    Ze krijgt hier rond half 5 eten en dan eten we nog niet dus vandar dat ze niet tegelijk met ons aan tafel eet. Daarbij komt ook dat ze nog niet kan zitten dus dan word het sowieso al moeilijk.

Ik ga witlof eens proberen, kijken wat ze daarvan vind

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Sorry, maar wat een onzin. Mijn dochter is ook aan de "zware kant", maar mag van mij gewoon eten hoeveel ze wil. Ze krijgt alleen maar gezonde dingen en wat extra reserves kunnen geen kwaad. Als ze straks gaat kruipen, lopen en weet ik 't nog meer kan ze die spekkies vast goed gebruiken.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou haar gewoon geven wat ze lust. Van dingen als groenten en aardappels kan dat echt geen kwaad! als je haar onbeperkt koek en andere zoete dingen zo aanbieden is het wat anders, maar dingen als brood, fruit, groenten....dat heeft een kind gewoon nodig. Wat een raar idee je kindje nu al op dieet te moeten zetten. Ik zou dat idee snel loslaten en gewoon geven hoeveel ze wil. Hier verschil dat per dag. De ene dag heeft mevrouw er na een paar hapjes genoeg van, de andere dag eet ze een hele bulk.

8. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens. Ik weet niet wat jouw dochter weegt, maar met 8 maanden groente en aardappels gaan wegen lijkt me niet echt gezond. Ze heeft die vitamines nodig.

Wat op deze leeftijd veel aanzet is HEEL VEEL pap geven, meer dan maximuum kunstvoeding, zoete spul en snoep e.d.
    Van avondeten gaat zij echt niet dik worden.

Ik zou je dochtertje lekker groente geven zoveel als ze wil, 1 opscheplepel aardapels/rijst/pasta en soms wat vlees en dan kijken hoeveel ze wil opeten.
    Daarna een bekertje water en geen zoete sappen oid. En dan heeft ze een super gezonde maaltijd achter de rug.

9. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hier ook iemand die het avondeten weegt. Mijn dochter heeft een normaal postuur, maar die kan eten als een bootwerker. Overigens was ze wel aan de stevige kant toen ze nog niet veel bewoog, maar dat ging er in rap tempo van af toen ze ging kruipen.

Ik weeg overigens per portie. Ik gooide aardappels en groenten bij elkaar en zorg dat er ongeveer 200 gram op haar bordje ligt (of per portie de vriezer in gaat). Dit doe ik al sinds ze 6 maanden is. En het gaat bijna altijd op.

Het maakt hier ook weinig uit of ze het geprakt krijgt of zelf stukjes eet. Ze eet net zoveel. Als ze zelf stukjes eet, dan heeft ze wel grote voorkeur voor aardappel, maar de groenten gaan er uiteindelijk ook in. Na het eten krijgt ze ook altijd nog yoghurt (50cc ongeveer). Na anderhalf uur krijgt ze voor het naar bed gaan ook nog steeds een fles melk van 200cc, die ik er niet afhaal omdat ze overdag nog weinig anders wil drinken, en die gaat ook bijna helemaal leeg. Ik vind dat gewoon genoeg.

10. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Ik weeg ook niet af hoor! Gewoon een prakkie op haar bordje en dan zien we wel hoe ver ze komt! En als ze een potje eet en ze geeft als het op is aan nog honger te krijgen, dan krijgt ze er nog een toetje achteraan. (oké, als ze echt te zwaar is zou je dat misschien beter niet kunnen doen, maar een extra schepje groente en aardappels zou ik haar dan echt niet onthouden!)

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier gaat er meestal 200gr aan groente/aardappel/en soms vlees of vis in per dag. Ze vindt alle groenten tot nu toe erg lekker (witlof,broccoli,bloemkool,worteltjes,courgette,erwtjes,bietjes), in tegenstelling tot fruit. Dat doe ik soms ook nog door haar avondeten, als ze overdag geen/slecht fruit heeft gegeten....
    Ik weeg het niet specifiek af, maar maak vaak een grotere hoeveelheid en verdeel het in potjes van 200gr om vervolgens in te vriezen! Gebruik trouwens heel veel recepten uit het boek 'opperdepop' van de ah....

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zie het nut van wegen niet hoor. Je weet toch hoeveel je opschept? En één a twee groentelepels is een mooie porte voor een baby.
    Met van die afgepaste hoeveelheden leren kinderen toch nooit hun eigen genoeg te bepalen?

Hier aten ze op die leeftijd zelf, met de handen, ongepureerd. Op die manier is de kans dat ze zich overeten ook veel kleiner dan met prut die je met een lepel voert.

13. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

@dirksmama, grof geprakt eten vind ik geen prut want eet het zelf ook ;)

@hoeveelheid, hier bepaalt ze zelf hoeveel ze eet, maar ik schep wel een bordje vol, gemiddeld is dit de hoeveelheid van een 12 mnd potje, als wij iets eten wat zij nog niet mag dan krijgt ze namelijk een 12 mnd potje en daar heeft ze genoeg aan dus voor vers schep ik hetzelfde op.. gevolgd door een bakje kwark/yoghurt..

en afvegen vind ik echt onzin, ze stopt vanzelf hoor met eten, en heb hier ook een meisje wat aan de zware kant is maar dat vind ik geen reden om avondeten te verbieden..

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.518
    14.020
    113
    Vrouw
    Ik zou het eten van je kindje ook niet wegen hoor, net als wat hier al gezegd is is dat onzin.
    Hier ook een kindje wat via de rapleymethode eet, op het moment dat hij genoeg heeft pakt hij niets meer of hij gooit de boel op de grond. Yoghurt geven wij wel met een lepel omdat meneer anders zijn hele haar onder smeert (tijdens het eten doen we zn helm altijd af), en op het moment dat hij geen yoghurt meer wil houdt hij zn mond stijf dicht en duwt met zn handjes de lepel weg. Dus ik denk, dat op welke manier je je kindje dan ook te eten geeft, je kindje zelf heel goed kan aangeven als het genoeg te eten heeft gekregen.
    Daarnaast hebben ze op deze leeftijd ook een hoop vitamines nodig, kindjes gaan nu heel snel vooruit in hun ontwikkeling en groeien ook nog eens hard.

Boek opperdepop heb ik hier ook, op het moment dat wij iets eten wat de kleine nog niet mag, gebruik ik hier recepten uit. Is echt een aanrader, te koop bij de AH en nog geen tientje uit mn hoofd.

15. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    ik zit even mee te lezen.
    als ik het goed begrijp eten jullie kindjes allemaal al kleine stukjes en pureren jullie het niet meer?

de mijne wilde nog geen vers, dus ik ben nu aan het combineren vers met potje. maar uit het potje is altijd zo gepureerd daar zitten helemaal geen stukjes in.

en dan gewoon een hoeveelheid opscheppen en kijken wat ze op kunnen?
    en geven jullie dan ook al van alles? qua groentes, en macaroni enzo?
    ik ben benieuwd...

16. adi

adi Niet meer actief

Heel veel kindjes eten vanaf 6 maanden gewoon stukjes, die ze zelf afhappen van een groot stuk groente/ fruit/ brood. Hier zijn we daarmee begonnen met 9 maanden (om een ander reden), daarvoor alles grofgeprakt (nooit gepureerd) of soms een potje.
    Eigenlijk toen we begonnen zijn met pasta en rijst ben ik afgestapt van het malen/ prakken. Het werd echt een plakzooi dan.

maar je kunt gewoon wat pasta en groente koken en voor hem neerleggen en kijken wat ie ermee doet. In het begin zal het niet veel zijn, en als je wilt kun je hem zelf nog wat erbij voeren, maar kindjes leren heel snel om zelf te eten, en eten dan ook echt met belangstelling en plezier.

Met ruim 7 maanden kun je inderdaad allerlei soorten groentes geven, rijst, pasta, aardappels, als je wilt heel langzaam beginnen met vlees.

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Misschien kun je proberen wat stukjes van jullie bord te geven? Hele sperzieboontjes, stronkje broccoli/bloemkool? Penne is hier ook altijd een succes.
    Hier nog nooit gepureerd, soms geprakt.

Wegen doe ik hier ook niet, als ze veel eet, eet ze zo'n plastic kinderbordje vol met pasta en groente. Of 2 aardappels en 2 scheppen groente.
    Soms wat minder, dan eet ze de helft. Ik maak me er niet druk om, ze eet maar wat ze lust.

Deel Deze Pagina