Wanneer vastleggen voor hoeveel uur je terug komt

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Rodayna, 18 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rodayna

    Rodayna Niet meer actief

    Wanneer hebben jullie vastgelegd voor hoeveel uur jullie terug komen na je verlof?
    Moet dit voor je zwangerschapsverlof?
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.511
    500
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Weet het niet helemaal zeker. Ik heb dat wel van te voren aan gegeven maar dat had ook met het ouderschapsverlof te maken.

    Kijk anders eens op de site Rijksoverheid.nl (vroeger Postbus 51)
     
  3. Trees

    Trees Niet meer actief

    Persoonlijk vind ik het netjes om dit zo vroeg mogelijk kenbaar te maken. Op deze manier heeft je werk voldoende tijd om vervanging te regelen en weten ze waar ze aan toe zijn. Ik heb het ergens rond de 15 weken al kenbaar gemaakt en een aantal weken geleden officieel laten vastleggen.

    Overigens moet ouderschapsverlof uiterlijk twee maanden voor ingang van het verlof worden aangevraagd.
     
  4. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.017
    900
    113
    mijn directeur zei altijd; kijk pas na je bevalling. Je weet nu nog niet hoe het zal gaat... en beslis dan wat en hoe je het wilt gaan doen.
     
  5. corina83

    corina83 VIP lid

    10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Dat zei mijn directeur en mn direct leiding gevende ook inderdaad.
     
  6. Trees

    Trees Niet meer actief

    Rodayna misschien is het gewoon het beste om dit met je leidinggevende te overleggen? Hier werd het zeer op prijs gesteld dat het zo vroeg mogelijk gebeurde, omdat in mijn functie vervanging lastig te regelen is en ze wilden weten waar ze aan toe waren. Als ik de andere antwoorden lees is dit niet overal een pre en of dit voor jou wel/niet zo is kan je leidinggevende vast het beste beoordelen.
     
  7. LittleMonsters

    LittleMonsters Niet meer actief

    ik weet ook niet zo goed wat ik tegen me baas moet zeggen.. meschien wil ik helemaal niet terug komen en ga ik iets dichter bij huis zoeken...
    hoe zit het eigenlijk stel dat je normaal 5 dagen werkt en je zegt nu al tegen je baas dat je na de bevalling nog maar 2 dagen wil werken of helemaal niet terug komt.. met de doorbetaling in je verlof krijg je neem ik aan toch gewoon die 5 dagen betaald?

    xxxx elisa
     
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Ja, want je/jouw werkgever krijgt van het UWV voor 5 dagen een uitkering. Daarom altijd pas je nieuwe contract in laten gaan als je weer terug bent.

    Je werkgever hoeft trouwens niet altijd akkoord te gaan met minder uren. Als je langer dan een jaar in dienst bent, mag hij in principe niet weigeren als je van 5 naar 4 dagen gaat. Minder dagen mag hij wel weigeren, want dan kan de uitoefening van de functie in gevaar komen. Je kunt het natuurlijk wel gewoon vragen en afwachten wat het antwoord is.

    Ik zou in ieder geval nog niet vertellen dat je misschien wat anders gaat zoeken. Dat gaat hem natuurlijk niets aan. Hou wel even je opzegtermijn in de gaten.

    Ik heb ook met mijn baas afgesproken dat ik voor 4 dagen terugkom, maar ik heb hem niet verteld dat ik wellicht helemaal niet meer terugkom, of hooguit voor overdracht/opruimen, omdat ik ook wat dichters bij huis wil gaan zoeken in mijn verloftijd.
     
  9. SaschaH

    SaschaH Actief lid

    13 aug 2009
    461
    0
    0
    Elke werkgever gaat er weer anders mee om. Bij mij gelukkig op een positieve manier. Ik ga drie dagen werken (nu vijf), dat is al vanaf begin zwangerschap bekend maar mijn aangepaste contract gaat pas in na mijn verlof en vakantie. Als je contract eerder (bv voor verlof) laat ingaan, heb je ook recht op minder zwangerschapsuitkering namelijk.

    Succes!
     
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.940
    7.652
    113
    Ik weet niet eens meer wanneer ik het mijn baas heb verteld, en ik geloof dat ik het niet eens echt formeel had aangevraagd (maar ik had een heel fijne baas, hij is nu weg helaas). Voor mij was het ook niet zo'n schokkend verschil, van 36 naar 32 uur, en ik werk als consultant dus alleen mijn facturabele uren gingen omlaag. Ik zou het wel ruim van tevoren bespreken, als hij iets moet regelen is dat wel zo netjes.
     
  11. Boefje2010

    Boefje2010 Actief lid

    11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Hier ook erg veel begrip! Hoefde het pas ca 6 weken na de bevalling door te geven en mocht ook geheel zelf bepalen welke dagen ik terugkom... ik was blij verrast :)
     
  12. Ike1983

    Ike1983 Bekend lid

    21 okt 2009
    853
    32
    28
    Hier totaal geen begrip. Had vandaag een gesprek met de leidinggevende. Heb het voorstel neergelegd om voor 3,5 dag te komen werken, maar dat werd snel van tafel geveegd. De reden is dat ie me toendertijd fulltime aangenomen en kan alleen terug komen als ik fulltime (36 uur) blijf werken......zucht......:(
     
  13. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Ike: als je langer dan een jaar in dienst bent, mogen ze je een 32-uur contract dus niet weigeren! Behalve als je CEO of zo bent, maar dat zal vast wel niet.
     
  14. helia

    helia Actief lid

    4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
  15. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb het bij 20 weken ongeveer kenbaar gemaakt en pas na de bevalling officieel gemaakt. Ook mijn directie had liever dat ik het na de bevalling deed, omdat mensen soms nog voor te veel uren terug willen komen.
     
  16. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik heb het 4 weken voor mijn verlof gedaan. En na mn verlof gaan we kijken of het vol te houden is enz. Ik zou nog een halve dag minder kunnen/mogen gaan werken als ik dat wil.

    xxx sas
     
  17. Ike1983

    Ike1983 Bekend lid

    21 okt 2009
    853
    32
    28
    Dames bedankt voor de reacties, ik kan en ga hier zeker iets mee doen!
     

Deel Deze Pagina