Wij hanteren nu het rust en regelmaat-ritme van Ria Blom. Dit is het ritme: slapen-uit bed- fles- samen spelen- box- moe= slapen- uit bed, etc. Nu is het zo dat jelle steeds eerder wakker wordt nu vaak na 45 minuten, ik probeer het dan te rekken zodat hij niet te vroeg de fles krijgt. Maar op een gegeven moment zal dat niet meer lukken want hoe ouder ze worden hoe minder slaap ze nodig hebben. Nu zeggen ze dan gaan ze voordat ze de fles krijgen nog even spelen in de box. Maar 's Ochtends vroeg krijgt hij de fles op bed en gaat hij meteen terug, dus eerst spelen is dan niet handig. Dan ben je dus niet meer eenduidig... Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik hield me in het begin ook erg vast aan een bepaald ritme maar het beste is denk ik om goed naar je baby te kijken. Hij bepaald zjn eigen ritme op een gegeven moment. Dat is met Jayden ook gebeurt. En het is echt niet erg als het een keertje afwijkt of verschuift. Laat het een beetje los en het lost zich vanzelf op (Dit moest ik overigens wel leren hoor, want ik was een para met ritmes en flesjes op de juiste tijd. Vanaf 4 maanden had ik het inees door )
Ik hanteer mijn eigen ritme... oftewel ik ga af op wat mijn zoontje aangeeft en dit werkt prima. Ik hou niet zo van ritmes volgens het boekje (alhoewel ik heb gehoord dat de methode van Blom bij sommige baby's wel werkt... maar wat werkt dan? Gewoon de Rust Reinheid en Regelmaat of die methode van Blom, daar heb ik dan mijn vraagtekens bij...!) Als Daniel uit bed komt kleed ik hem aan en krijgt hij de fles... Dan spelen en dan weer op bed. Zo heb ik het altijd gedaan en dan werkt prima. Dan weer wakker, spelen en dan weer slapen of de fles... maar net wat hij aangeeft! Ik denk niet dat ik je helemaal kan helpen maar succes!
Op een gegeven moment kan je het ritme en regelmaat wel weer een beetje weg gaan laten. Eva sliep al na een paar weken heel kort en als ze wakker werd en ik ging haar voeden, werd ze heel onrustig omdat ze geen honger had eigenlijk. Dus ik heb haar toen altijd laten spelen als ze uit bed kwam. Je leert je kindje steeds beter kennen en je kindje wordt ook makkelijker, dan is het gewoon kijken naar je kindje en maar wat doen . Wat je 's ochtends zou kunnen doen, als je de fles op bed geeft, maar hij nog niet moe is, met hem op bed wat spelen. Is hier ook vaste prik, 's ochtends na de eerste voeding lekker spelen op bed.
Ik leg haar nu wel in bed als ze moe is, sinds ze ongeveer 3 maanden is (ipv in de box laten slapen). 's Ochtends valt ze dan wel weer in slaap, later op de dag niet meer. Altijd voeden als ze wakker wordt vind ik zo'n onzin. Ja, 's ochtends natuurlijk als ze wakker wordt, of als ze een uur of 3-3,5 na de vorige voeding wakker wordt, maar soms slaapt ze een kwartiertje of een half uur. Dan ga je toch niet meteen weer voeden? En ze viel vaak in slaap aan het eind van een voeding. Maar je hoort je kind wakker in bed te leggen. Moet je haar dan weer wakker maken omdat ze eerst nog moet spelen volgens Ria en daarna wakker in bed gelegd moet worden en dan pas mag slapen? Wanneer moet ze dan spelen, als ze telkens gevoed moet worden als ze wakker wordt maar na een voeding in slaap valt ? Als ze wakker wordt laat ik haar spelen in de box tot het weer tijd wordt voor een voeding. Maar dat hoort dus ook weer niet, dan zou ze juist weer moeten drinken. Dus, geen Ria in dit huis.
Je kunt inderdaad op een gegeven moment het ritme een beetje loslaten zonder dat je kindje meteen overstuur raakt (dat is in iedergeval hier zo) Julia gaat na de eerste voeding ook meteen naar bed, en de rest van de dag blijft ze even op. soms is ze wat eerder wakker, dan haal ik haar er gewoon uit en speelt ze even tot het tijd is voor de voeding. Gewoon naar je gevoel luisteren, dan komt het goed!
Wij hebben altijd goed gekeken naar onze kleine. Voeden bij honger en op bed bij slaap. En uiteindelijk had hij zijn "eigen" ritme te pakken. Namelijk slapen-spelen-voeden-spelen-slapen. Nu is alles weer anders en slaapt hij s ochtends 1-1,5 uur uur en smiddags 2-3 uur aan 1 stuk en de rest wakker. Succes!
Hoi, Wij zijn ook heel vroeg met Rust en Regelmaat begonnen van Ria Blom...Werk(te) super totdat ons meisje dacht ik ga er een eigen versie van maken..... Nu is het meer zo van....ochtend de fles...lekker verder slapen.. tussen de middag een fles-knuffelen/spelen-in de box-naar bed, na 1 uurtje wakker......tja en dan? ik laat haar zo lang mogelijk in bed liggen.. Ze klets wat tegen haar mobiel en muis....Gaat het niet meer dan doe ik gewoon luier en in de box....of ik ga een rondje huis. Zo gaat het bij ons goed....dit is bij ons tot nu toe alleen de middag, na het badje en de fles 's-avonds is ze moe dat ze maar heel even in de box ligt.... Ik merk zelf dat de grote lijnen "moeten"kloppen. bv uit bed-luier box-spelen slapen-bed fles-spelen Het is maar een hersenspinsel, maar als ik hier vanaf wijk dan is het bij ons herrie in de tent.... Maar uit bed- luier- nog te vroeg voor een fles dus fff in de box...geen probleem.... gr Veer