Hallo allemaal! Vanmorgen werd ik wakker met een dikke koortslip. Direct koortsblaarpleistertjes gehaald, zodat ons meisje er niet tegenaan komt. Toch ben ik heel erg bang dat ik haar toch besmet.. Net was een vriendin van mij hier en zij vertelde dat het lang niet zo erg was als je nu een koortsblaar had dan als ze net geboren zijn. Maar ik maak me heel bang! Kan ik nog meer doen om het besmettingsgevaar te verkleinen? Ik was de hele dag m'n handen, knuffel haar niet...
Je zou evt een mondkapje op kunnen doen, die ze ook in het ziekenhuis gebruiken. Vast wel te koop bij de apotheek. Wij hebben ze ook in huis aangezien mijn man regelmatig een koortsblaar heeft. Wij nemen ook geen risico's.
Als jij goed je handen wast, zelf NIET aan je mond komt, je kindje niet aan je mond laat komen en jij je kindje niet in het gezicht kust is het besmettingsgevaar echt nihil hoor. Ik heb heel soms ook een koortsblaasje en heb op deze punten goed gelet en mijn zoontje heeft het niet gekregen. Je kan je kindje echt nog wel knuffelen hoor. Wat trouwens goed helpt voor een koortsblaar is tea tree olie! Zo vaak als je er aan denkt op doen, trekt het veel sneller weg. Succes.
Mijn man heeft het ook een enkele keer (zelfs toen onze dochter 2 weken oud was) Gewoon goed opletten maar een mondkapje lijkt mij niet nodig.
Ik heb dat ook zo nu en dan, en ja natuurlijk toen hij geboren werd had ik echt de meest hardnekkige die ik ooit gehad heb!! Hij kwam ook op twee plaatsen opzettenkort na elkaar, heb er twee weken mee rondgelopen (normaal max 1 week)... Advies van de VK was toen compeet lipblaasjespatch, dan is het besmettingsgevaar van je lip iig weg, en vaak je handen wassen. Ik gebruik altijd ontsmettende handgel, maar daar worden je handen wel ontzettend droog van. En verder niet kussen, knuffelen doe ik wel, maar dan niet met mijn mond bij de kleine. Tot op heden is hij nog niet besmet, maar heb het ook "pas" 2x gehad. Mondkapje lijkt me een beetje overdreven als je al pleisters gebruikt
Inmiddels heb ik er al tich gehad sinds de geboorte van onze kleine meid en ik moet zeggen dat ik er zelf een stuk minder gestressed over ben. Het is nu niet meer zo gevaarlijk als in het begin, ze kunnen er wel goed ziek van worden maar het is niet meer levensgevaarlijk. Inderdaad zoals hierboven al werd gezegd: lipblaasjespatches erop doen of een mondkapje voor (als de patch te klein is voor de plek). Handen wassen als je eraan hebt gezeten en verder geen kusjes geven of knuffels waarbij je mond bij haar handjes of gezicht komt. Ik geef zelf nog wel eens een kusje bovenop haar hoofd maar that's all. Als hij ingedroogd is (korst erop) is het besmettingsgevaar voorbij. Ik stip de plek, nadat ik de patch heb verwijderd, altijd aan met alcohol. Doet even pijn maar hij droogt supersnel in. Succes!