Moppiepoppie, misschien helpt het als je haar iets anders in handen geeft (een speeltje of desnoods een ander boekje, van stof of karton), of een speen in haar mond (als ze die gebruikt). Voorlezen is zó leuk ja! Ik lees ook al een hele tijd voor, vanaf dat ze een paar maanden was denk ik. Eerst samen kijken naar plaatjes, later van die boekjes waar je allemaal geluiden bij kan maken. Tijdens de fles voor het slapen gaan lezen we echt een verhaaltje (Eric Carle, Miep Diekman, Dick Bruna, eenvoudige prentenboekjes van de bibliotheek). Ze kijkt echt naar de plaatjes en vindt het leuk om de bladzijdes om te slaan. Soms lees ik een boekje voor van voor naar achter en probeer ik het buiten haar bereik te houden, soms laat ik haar de bladzijdes (karton) telkens heen en weer omslaan en noem de naam van wat er toevallig op het plaatje staat dat zichtbaar is. Overdag speelt ze wel eens met zo'n voelboekje: dierenplaatjes met verschillende vachtjes en stofjes erin. Dat vindt ze ook geweldig. Het opeten van boekjes is bijna over, ze bladert er liever in!
Voorlezen, daar zit tie van ons misschien 2 minuten voor stil dus dat schiet niet op hier. Ik neem hem overdag wel eens op schoot om plaatjes te kijken maar echt een verhaaltje voorlezen vind hij niet leuk, geen geduld voor. Zelf bladeren en plaatjes aanwijzen wel. Maar wij hebben natuurlijk wel een avondritueel. Net voor ik hem in bed leg dan neem ik hem lekker op mijn arm in zijn slaapzakje in zijn al donkere kamertje en zing ik altijd hetzelfde liedje voor hem. Hoofdje op mijn schouder, armpje om mijn nek, even wiegen en zingen, kus en naar bed. Voorlezen komt nog wel als hij ouder is.
Overdag voorlezen werkt hier niet, hij wil dan alleen maar het boekje pakken en opeten. Maar 's avonds na z'n flesje van 19.00u, vlak voordat hij zijn bedje in gaat, dan zitten we samen in de schommelstoel en lees ik hem een boekje voor. Hij ligt dan lui achterover dicht tegen me aangekropen en luistert vol aandacht. Zo ontzettend lief! Een heerlijk intiem moment waar we allebei intens van genieten!
Ik lees niet voor bij het naar bed gaan, overdag lezen we al genoeg boekjes. Wel 'bespreek' ik met haar de dag vlak voor ik haar in bed leg. Dan ligt ze rustig tegen me aan te antwoorden als ik aan het vertellen ben . En ik eindig dan altijd weer met dat ze na het eten lekker heeft gespeeld en nu weer naar bed gaat en dat ik haar zo in bed ga leggen, en dan gaat haar duim in haar mond en kruipt ze helemaal tegen me aan, zo lief!