Wanneer verplicht 6 weken van te voren met verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jes80, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jes80

Jes80 Lid

26 jan 2016
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan iemand me vertellen wanneer je werkgever je kan verplichten 6 weken van te voren met verlof te gaan?
    Mijn gynaecoloog in het ziekenhuis (ben ik vanwege hoge bloeddruk) heeft me geadviseerd voor 2 weken halve dagen te gaan werken om even bij te kunnen tanken dus zou ik me 50% ziek moeten melden. Ik heb tot dusver 11 zwaar beroerde weken gehad en ondanks dat ik het moeilijk vind mijn werk los te laten ben ik daar lichamelijk erg aan toe. Ik heb nu het idee dat ik constant achter de feiten aanloop.

Ik wil graag 5 weken van te voren met verlof maar vraag me dus af of dat dan nog kan als ik me nu 2 weken 50% ziek zou melden.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als je je 2 weken ziek meld wel, je bent daarna immers weer beter en 100% inzetbaar.

Maar als je voor de gehele periode minder gaat werken en dus voor een deel de ziektewet ingaat moet je 6 weken van te voren met verlof.

Ik denk dat je er toch rekening mee moet houden dat dat het geval
    Zou kunnen zijn, zeker als het nu al niet van een leien dakje gaat.

3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Helemaal eens met voorgaande reactie!

4. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Wat Biny zegt.... :)
    En 6 weken van te voren met verlof gaan is echt geen ramp hoor... Je kunt evt nog vakantie opnemen na afloop van je zwangerschapsverlof... Tenminste daar doen ze bij ons niet moeilijk over :)

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Het ligt er wel aan wanneer je je ziek meldt. In het begin van de zwangerschap heeft het nog geen gevolg, maar is het aan het einde van de zwangerschap (weet niet precies vanaf welke week) dan houdt dit in dat je 6 weken van tevoren met verlof moet gaan.

Overigens denk ik persoonlijk dat je om jezelf en de kleine moet denken en aangezien je het al zwaar hebt gehad, een hoge bloeddruk hebt en de gyn je aanraadt om het rustiger aan te doen....6 weken is dan veel beter voor je (als het over een aantal weken nog steeds zo is).

6. Jes80

Jes80 Lid

26 jan 2016
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    #6 Jes80, 18 apr 2016
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
    Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag over het eventueel ziekmelden en het in gaan van mijn verlof.
    Fijn dat ik dat weet.

Ik heb 6 weken zomervakantie en moet daarna (met 5 weken verlof van te voren) nog 2 weken werken en heb dan aangesloten verlof en vakantie tot januari 2017. Ga ik 6 weken van te voren met verlof dan wordt dat onderbroken met 1 week.
    Dus vooralsnog is het gewoon veel fijner 5 weken van te voren met verlof te gaan. Lukt dat tzt niet, ook geen punt dan is het zo en ik houd daar ook zeker rekening mee.

7. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ik moet met 6 weken van te voren met verlof om dat ik bij de arbo ben geweest. ik kan geen 30 uur meer werken en werk nu 20. Gelukkig genoeg vakantie uren dat ik er 2 weken aanpak na de bevalling.

8. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Als je tussen week 34 en 36 ziek gemeld bent, worden deze dagen van je verlof af getrokken. Ook als dit maar 1 dag is. Dan heb je dus aan het einde 1 dag minder. Staat allemaal heel duidelijk op de site van het uwv!

9. Danie1991

Danie1991 Actief lid

18 aug 2014
    449
    0
    0
    als je ziek bent ga je verplicht met 34 weken. al was ik bij de vorige zwangerschap al blij als ik dat gehaald had.
    dus bij deze ben ik ook gewoon blij als ik dat al 'haal'.

10. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Op t moment dat joj 6 weken voorafgaand aan je bevaldarum ziek gemeld bent dien je ook 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Als jij je een week eerder weer beter meld en dus 100% kan werken zou je ook met 5 of 4 weken mogen gaan :)

Deel Deze Pagina