Wanneer verrijkings/plusklas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik durf nooit bij de juf het zeggen helaas. ik word zo verlegen omdat ik weet dat zo een juf heel vaak dat hoort van de ouders, omdat ik zelf als een moeder ook op schoolplein vaak hoor. maar dit jaar moeten we het wel doen voor volgend jaar. de juf was dus niet voorbereid en vanaf maart kreeg zoontje bovenbouw werkjes die hij zonder instructie doen omdat juf geen tijd had. Ze zei steeds 'ik ga iets voor hem verzinnen'. het werd programmeren. maar hij maakte binnen 3 weken een jaar computer les af. Nu hebben ze vr hem alle niveaus geopend bij programmerles, gr 8 kindje dat hem moest helpen gaf het al op. bovenbouw werkjes gingen goed, zoontje maakte die foutloos maar hij begon zich enorm slecht te gedragen(verwilderd, ik kan bouwenbouw zelf, ik heb geen juf nodig, want ik zit al urenlang zelf te leren dacht hij misschien? wilde niet meer met de juf praten, nergens over, geen antwoord geven etc) de juf schatte hem heel slecht in dus en omdat het jaar al begonnen was kon ze het niet goed herstellen. eindigden hartjes jagen spelen als verrijking.
    DUS ik weet het ook niet meer. ik durf zelf ook niet zo aan de juf iets te zeggen. en het lijkt alsof de juffen ook niet aan elkaar vertellen. elke juf wilt het zelf zien en zelf bepalen. heel vervelend is dat.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsja dan word het denk ik toch tijd dat je je mond eens open gaan trekken op school ;)

belize vindt dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is het een beetje een combinatie. Bv een speels jongetje bleek op zijn cito’s heel hoog te scoren, dit kwam helemaal niet zo uit de observaties, maar inmiddels pakken ze het op school op om te kijken of hij het leuk vindt om pluswerkjes te doen - het draait ook echt wel om de behoefte van het kind, maar zeker ook om cito-scores en observaties. Dit jongetje bleek zeker behoefte te hebben aan pluswerk náást gewoon heerlijk spelen in alle hoeken.
    Hier zag de juf (en ook zijn ouders) het dus niet, maar bleek het uit te scores en had hij er toch behoefte aan. Dat is even aftasten en gelukkig kan dat hier. Bij mijn dochter wisselde het ook, bv rond de feestdagen had ze minder behoefte aan pluswerk, want qua input was het al druk genoeg. En dat kan hier gelukkig.

Youtan en belize vinden dit leuk.
  4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat leren leren wel een belangrijke skill is om vroegtijdig aan te leren. Daarom zou ik wel starten met moeilijker materiaal aan bieden. Ook om te leren hoe het is om iets nog niet te kunnen, fouten te maken. Als je altijd alles goed kan en bijna nooit fouten maakt, kan dat ook iets worden wat je gaat mijden.

cowgirl80, amdaa en fafa vinden dit leuk.
  5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als kind zelf het leuk vindt op school en nu geen verrijking wilt hoeft geen probleem te zijn. bij ons in de familie heeft iedereen op een andere leeftijd begonnen met verrijking. Maar als het kind daarmee begint wilt dus niet stoppen. want dan lijkt school ineens echt helemaal niet leuk. saai. als het kind thuis van alles leert gaat ook niet met plezier naar school zonder verrijking. dat zie je gewoon. dat merk je. maar het is geen probleem. het komt dus wel later die nieuwsgierigheid.

6. fafa

fafa Niet meer actief

Ja, dit. Ik wou dat mijn leraren zo over mij hadden gedacht toen ik nog op school zat. Niemand vroeg ooit iets moeilijks van me, en dat vond ik wel best, waardoor ik uiteindelijk "bang" ben geworden van dingen waar ik moeite voor moest doen. VWO gehaald zonder (bij wijze van spreken) ooit mn boeken open te doen, en daardoor op de universiteit compleet vastgelopen. Gewoon omdat ik geen idee had hoe te leren. En dan ben je te laat.
    Daar waak ik nu bij mijn dochters dus ook erg voor. Ik zie diezelfde attitude nu bij hen ook. Dus ook al vragen ze er zelf niet om wil ik wel dat er op school af en toe dingen van ze gevraagd worden die op of net boven hun niveau liggen. Zodat ze leren dat ze fouten mogen maken en hun best moeten doen om het toch onder de knie te krijgen.

Youtan, cowgirl80, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Dit is heel belangrijk inderdaad, de zone van de naaste ontwikkeling. Daarop moet de stof worden aangeboden. Is voor elk niveau trouwens, ook voor mijn zoon die juist achterloopt in heel veel dingen. Bij ons op school is dat de rode draad van het onderwijs.

amdaa vindt dit leuk.
  8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat is dus aan TS om te beoordelen / bespreken. Elke leraar kent dit concept :)

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar lag dat echt alleen maar aan je school/opvoeding? Zelf heb ik er op de uni juist voor gekozen om dingen te doen die ik eng vond. Ging prima ;)
    Ik heb ook pas op m'n 25e geleerd te leren (toen baas betaalde en ik alleen 'savonds tijd had om te studeren, naast een om aandacht zeurende vriend).

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het staat in meerdere onderzoeksrapporten van de begaafdheidsdeskundige met uitleg dat hij plusklas zeker moet doen, dat het geen luxe is in zijn geval. toch wilde de juf zelf wat zien. maar goed, hij begon met de plus klas maar de plus klas begon niet meteen. de juf moest plusklas een niveau hoger maken dan gewoonlijk en met minder kinderen. je hebt ook verschillende niveaus in de plusklassen. de juf dus bepaalde altijd, los van de verslagen en scores. Ik heb altijd het gevoel dat het vaak aan de middelen ligt.

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa als school naar wat doen en niet naar jou luisterd, dan zou ik eens gaan kijken voor een andere school

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dit is de andere school! oude school pesten, voortdurend.echt fysiek pesten. hier hebben we het niet zo. we hebben gevraagd om een andere juf. dat hebben we gekregen. wat een koppige vrouw was dat. echt enorm eigenwijs. nog een week daarna een normale juf.

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ga mijn dochter uit de plusgroep halen. Zij heeft tot eind groep 4 alleen maar I scores voor cito en methodegebonden toetsen gehaald. Nu eind groep 5 een IV score voor rekenen en een III voor begrijpend lezen.
    Mijn dochter heeft er geen baat bij; voor haar betekent het meer werk, minder motivatie. Ik denk dat je de intrinsieke motivatie moet aanwakkeren om te groeien.
    De zone van de naaste ontwikkeling hoeft niet altijd op school plaats te vinden, het kan overal. (sport, spel, thuis)

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inderdaad. Zoon leert veel op schaakvereniging. nu turnen begon hij echt geweldig voor concentratie.

dds vindt dit leuk.
  15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, maar hier ben ik het wel mee eens.
    Onze oudste dochter is ook behoorlijk slim. Ze heeft pluswerk sinds groep 3 en vanaf groep 5 zit ze in de plusklas (is pas dit jaar gestart) en krijgt ze Engels. Ze vindt het allemaal wel prima. Maar leren leren dat gebeurt niet. Het gaat supergoed op school, ze vindt het gezellig en leuk. Ze kan zich heel goed aanpassen. Ook onderpresteren is niet aan de orde. Al dit extra werk is echt vanuit school en haar resultaten gekomen. En niet vanwege haar houding.
    Sinds een jaar zit ze op pianoles. Hier moet ze wel echt voor oefenen, en soms maakt ze zelfs fouten:D. Ik heb het idee dat ze hier meer van leert dan van al het pluswerk dat ze krijgt.
    Overigens heb ik ook nooit leren leren. Gewoon opletten op school was voldoende. Huiswerk heb ik nooit gemaakt. Ik heb uiteindelijk een hbo opleiding afgerond (universiteit leek mij te vermoeiend). Ik ben ook nooit echt ergens tegenaan gelopen. Er had zeker meer in gezeten, maar ik vind het eigenlijk wel prima. En mijn huidige baan is icm ons gezin uitdagend genoeg.

cowgirl80, dds en suus1983 vinden dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Dat laatste is ook zo waar. Mijn oudste krijgt niet genoeg uitdaging op school , dat ligt ook aan hem, hij wil niks. Hij speelt komend seizoen op vrij hoog niveau voetbal en ik weet zeker dat hij daar heel veel uitdaging in gaat vinden

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt als ze hier dus b.v. haar rekentijger taken van die week niet af heeft dan gaan ze mee naar huis als huiswerk. Heeft ze tot nu toe 2 keer gehad, 1 x was het over een kubus en daar 7 verschillende uitslagen voor tekenen. (dus hebben we samen getekend geknipt en gekeken of het dan een kubus werd) en 1 keer tangram , waarbij ze verschillende figuren moest leggen. Uit 1 kwam ook ik niet uit en die hebben we op internet opgezocht, dit heeft ze eerlijk gezegd tegen juf omdat ze bang was dat dit afkijken was. Ze kreeg een compliment van juf die het goed vond dat ze er onderzoek naar had gedaan :D

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat is ook een ontwikkeling die ik idd zie gebeuren als gevolg. Dat een kind dus nooit meer iets wil/durft te doen waar die moeite voor moet doen.
    Ik denk dan ook, waar is dat cirkeltje begonnen. Is het uit de weg gaan van lastige dingen een karaktertrek of is het een gevolg van het feit dat zo'n kind alles vanzelf meekrijgt en dus geen moeite hoeft te doen.

Maar dat aanbieden denk jij dat dat al belangrijk is voor kleuters (hoe eerder hoe beter) of pas in de hogere klassen.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik ben Rosao niet, maar wat mij betreft absoluut hoe eerder hoe beter! Je kunt veel makkelijker iets aanleren dan iets afleren.

tuc vindt dit leuk.
  20. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Even vanuit mijn eigen ervaring (mijn oudste gaat namelijk na de zomer pas naar de kleuterschool) maar ik zou zeker verrijking aanbieden. Alle toetsen etc ging mij namelijk makkelijk af, hadden we een proefwerk dan las ik de klapper 1x door en haalde een 9 of 10. In mijn tijd was er nog geen plusklas/verrijking maar ik vond het ook wel prima. Was rustig en deed gewoon mee en mijn ding. Op de middelbare school, (VWO) krijg je dan opeens vakken waar je wel voor moet blokken (woordjes stampen etc). Doordat ik op de basisschool nooit heb leren leren heb ik daar best last van gehad. Uiteindelijk heb ik (ondanks cito score van 549) mijn havo afgemaakt (die ging, behalve de talen weer met 1 vinger in de neus). Ik denk dat als ik op de basisschool meer uitdaging had gehad (lees, meer mijn best had moeten doen) ik het VWO waarschijnlijk wel gehaald had en ook op het hbo daar profijt van had gehad.

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina