Hoi, Ben nog niet zover dat ik het op me werk ga vertellen dat ik zwanger ben. Maar zit me nu al ernstige zorgen te maken hoe ze zullen reageren. Met name mijn locatiemanager. Ik ben uit gerekend op 15 augustus dit betekent dat ik vanaf 4 juli met verlof mag. Midden in de zomer piek dus. Ben werkzaam in de zorg en we hebben allemaal onze vakantie door gegeven. Ook ik in de schoolvakantie (was trouwens voordat ik wist dat ik zwanger was.) Nu komt het probleem er zijn teveel collega's met vakantie in de zomer periode en er moet geschoven worden omdat anders de vakantie aanvragen niet goed gekeurd worden. Vanmiddag zat ik in de teamkamer en sprak de locatiemanager mij en een paar andere collega's die ook in de zomer vakantie aangevraagd hebben aan dat er echt geschoven moet worden want dat anders iedereen maar 2 weken zomer vakantie krijgen of er moet geloten worden. Mijn locatiemanager keek voor mijn gevoel verdacht veel naar mij. Dit kwam voor mij over als jij moet schuiven. Misschien beeld ik het me allemaal in omdat ik best onzeker wordt als ik zwanger ben. Maar zie er dus nu al tegenop om het op mijn werk te moeten vertellen. Dat ik niet 3 maar zelfs 6 weken weg ben in de vakantie. In verband met zwangerschapsverlof. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en doe nog een opleiding. Hiervoor is het een geluk dat ik in de vakantie uit gerekend ben want dan heb ik daarvoor geen stress om teveel te missen. Zwanger zijn is echt een emotionele rollercoaster. Kunnen jullie mij gerust stellen 😦
Kun je het niet alvast vertellen? Ik weet dat het nog maar pril is.. Wellicht dat ze voor jou vervanging kunnen zoeken. En is er dus een poppetje meer is om te werken..
Het probleem is dat we nu al personeelstekort hebben en door de verwachte terug loop van bewoners dat we met steeds minder personeel gaan werken. De vacatures die er uit gestaan hebben worden niet opgevuld. En grote kans dat drie collega's geen vervolg crontact krijgen in juni. Misschien door mijn verlof juist wel. Zou mooi zijn. Echter willen wij het stil houden tot begin januari dan hebben we een echo gehad en het eerste gesprek met de verloskundige. Mijn locatiemanager heeft al eerder de fout gemaakt om een collegas zwangerschap bekend te maken bij anderen terwijl ze nadrukkelijk had gevraagd het stil te houden. Het vertrouwen is dus niet groot. Daarom zeg ik het pas na een goede echo en de eerste vk afspraak.
ik snap je gevoel, maar hun hebben recht op vervanging voor jou en ook krijgen hun geld omdat jij met verlof bent. Ik snap dat het lullig is, maar ik zou me er niet te druk om maken! dat levert alleen stress en dat is niet goed voor jou en de baby ! ik zou het ook gewoon in januari vertellen dat is echt vroeg genoeg hoor!
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ga lekker van het idee genieten! Jouw verlof wordt betaald door het UWV. De werkgever kan dat geld gebruiken voor vervanging. Dat is verder niet jouw verantwoordelijkheid. Jij hebt gewoon recht op dat verlof.
Gefeliciteerd met je zwangerschap... Ik zou mij niet druk maken (alleen misschien een beetje omdat je geen vast contract hebt is nu lastig in de zorg er veranderd zoveel dat ze bij ons allemaal niet verlengd worden) Als jij met verlof gaat kunnen ze iemand anders ''aannemen'' voor tijdelijk. Ik mocht in de zomervakantie niet meer in de zorg werken daar heeft niemand moeilijk over gedaan maar alles is uit de kast getrokken dat alles doorging erg fijn!
Bedankt voor de reacties. Denk gewoon dat de knop nog om moet en dat i me geen zorgen moet maken. De werkgever krijgt inderdaad een uitkering om vervanging te regelen. Ik heb gelukkig wel een contract voor onbepaalde tijd dus hoef mezelf geen zorgen te maken dat mijn contract afloop. Gelukkig maar.
Dit. Dat vacatures niet opgevuld worden en er met minder mensen meer gewerkt moet gaan worden is echt niet jouw probleem en al helemaal niet nu. Ik zou het vertellen als jullie daar aan toe zijn. Vanaf januari hebben ze nog ruim de tijd om een vervanger te zoeken! Niet schuldig voelen maar lekker gaan genieten!
Alleen maar fijn voor je werkgever! Jij gaat met verlof, dit krijgen ze 100% betaald en daar kunnen ze een vervanging van regelen en ook nog eisen dat die vervanging in de zomerperiode werkt! Voor iedereen gunstig dus! Lekker genieten nu en ik zou mijn mondje nog even dichthouden hoor, eerst zelf lekker genieten van dit wonder. Ik heb het met 9 weken en de tweede zwangerschap pas met 12 weken vertelt.
Mausi. We genieten er eerst zelf nog van. Ons geheimpje. Inderdaad als je het zo zegt is het een win win situatie voor iedereen.
Maak je geen zorgen hoor. Ik werk ook in de zorg. Was dit jaar in juni uitgerekend, ging in mei met verlof en begon eind september weer met werken. Je werk draait ook door zonder jouw en je werkgever krijgt 100% uitbetaald voor je! Geniet er lekker van! Ik vond de zomerperiode een heerlijke periode
Ik werk ook in de zorg en ben begin juni uitgerekend. Bij ons is nu een reorganisatie gaande maar ik heb nog werk gelukkig maar we moeten het met veel minder collega's doen straks, maar hier kan ik me niet druk om maken omdat ze alles vergoed krijgen. Werken ze bij jouw werk niet met vakantiekrachten die bijvoorbeeld bijna klaar zijn met de opleiding?
Daar werken ze minimaal mee. Willen ze liever zoveel mogelijk met het vaste team oplossen. Heb je voorgenomen niet druk maken maar genieten. Komt vast goed
Dat lost zich wel op. niet druk overmaken. werk ook in de zorg en was dit jaar op 21 augustus uitgeteld. Met het bespreken van vakantierooster moest ik schuiven omdat anders het rooster niet rond zou komen. Vond het toen te vroeg om te vertellen dat ik zwanger was en heb daarom maar geschoven en een maand later vertelt. Uiteindelijk hebben ze mij al vanaf begin april volledig op moeten lossen ivm ziekenhuisopname. geniet lekker van je zwangerschap.
En je vakantie we verschuiven, naar ergens in mei of zo? Dan heb je nog lekker even vakantie en ga je dan in juli met verlof (ik werk ook in de zorg, in een ziekenhuis, heb mijn teamleider wel al vrij vroeg verteld dat ik zwanger was. Dat liep zo, ze wist ook al dat we de wens hadden ivm IVF, waardoor ik geen nachtdiensten hoefde).
Ik ga het logende week vertellen, wilde eigenlijk deze week maar heb mijn baas niet gezien. Vakantie wil ik er achteraan plakken, want vooraf heb ik ook al vakantie weken opgenomen in mei en februari.
Ik heb het net verteld aan mijn locatiemanager, en wonder boven wonder reageerde hij heel positief. Hij vond het super leuk voor me. En heeft meteen uitgerekend wanneer mijn verlof start en eindigt. Ook heeft hij meegedacht hoe het gaat met mijn drie weken vakantie, want die vallen midden in mijn verlof. Er is meteen op papier gezet dat deze er achter aan geplakt worden. Dus van 4 juli tot 14 november kan ik mezelf voorbereiden en genieten van mijn gezin. Ook super fijn, want mijn man is bassischoolleraar en ook die is dus het grootste gedeelte thuis. Fijn! Een gesprek van 7 minuten waar ik me ontzettend zorgde over maakte, blijkt helemaal niet zo erg te zijn.