Wanneer vertel je over sinterklaas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 6 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikki1

Kikki1 Actief lid

28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Hier vertellen we al vanaf dat ze klein zijn dat sinterklaas niet bestaat en het een gezellig feest is. Dat mama de cadeautjes koopt (en onder de 4 zijn ze daar ook we, gewoon bij aks we wat zien in de winkel). Het feest blijft magisch, leuk, en vooral heel erg gezellig. Maar de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Ik lieg niet tegen hen. Hier dus ook geen buurman die op de deur bonst. Zelf zijn mijn man en ik ook op deze manier groot geworden met sint en eerlijk... sinterklaasfeest is tot op de dag van vandaag mijn lievelingsfeest. Heerlijk die sfeer, gezelligheid en het verwennen van elkaar!

Felice vindt dit leuk.
  2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.188
    113
    Ik probeer nu bij mijn jongste van 8 ook enorm aan te sturen. Ik vind het sneu het "keihard" te vertellen maar probeer hem wel met vragen te laten komen. Juist omdat hij die maand kapot is van stress. Maar het kwartje valt echt to-taal niet helaas

3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Maar waarom is dat sneu dan?
    Als je er nu op aan stuurt en het kwartje valt vlak voor Sinterklaas pas, is toch minstens zo sneu dan?

Vroeg ik me gewoon even af :)

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Dan zou ik er nog wat harder op aan sturen. ;) Dus 'Hoe oud is Sinterklaas?', 'driehonderzoveel', 'Kan dat? Hoe oud worden de meeste mensen?', '...', 'Kan iemand dan driehonderzoveel zijn?', 'Nee.' en dan toch vertellen hoe het zit. Je kunt natuurlijk ook vertellen dat hij vroeger wel echt bestond en dat we dat zo mooi vonden, dat we dat als feest zijn gaan vieren: https://weetwatjeviert.nl/alle-feestdagen/sinterklaas/?gclid=CjwKCAjwzvX7BRAeEiwAsXExozRlLLGyPI4SN5Sb0hQ3ox4SGaXOn1eqUNTBeu-IjC_sK8OWodQE1RoCCU8QAvD_BwE of https://historiek.net/de-geschiedenis-van-sinterklaas/426/#:~:text=Het%20kinderfeest%20zoals%20wij,vierde%20eeuw%20na%20Christus%20leefde.&text=Het%20is%20de%20sterfdag%20van,het%20oosten%20van%20Europa%20vereerd.

5. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Allang gedaan maar ook al waarschuwen ze hem etc hij doet het toch

scheelt wel dat we hem niet vaak zien aangezien ze 1.5 uur van ons vandaan wonen

6. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Dochter ging in groep 3 vragen stellen, zoon al in groep 2. Wij hebben vragen terug gesteld, om ze er zelf uit te laten komen. Ze kwamen beiden tot de conclusie dat het niet echt was. Wij hebben ook nooit gezegd dat sinterklaas de cadeautjes kocht, dus ik denk dat ze daarom vragen gingen stellen. Op de ramen bonzen oid deden we al nooit, de cadeautjes stonden gewoon ergens klaar in huis.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat was hier ook en dochter is een vroege leerling - dus wij hebben het verteld in de zomer dat naar groep 6 ging. Toen was ze bijna 9 (juli verteld - oktober werd ze 9 ) . De oudste hebben we het een jaar eerder verteld meen ik - maar dat had te maken met haar klas en haar onzekerheden al ten opzichte van vriendinnetjes en ik wilde voorkomen dat ze zich onzeker voelde als ze de laatste was die zou geloven.

Als ze nu nog vol geloven, zou ik het lekker nog een jaar zo laten en het dan volgend jaar vertellen...

8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Mijn jongste (8, nov 9)heb ik het afgelopen zomer verteld maar hij wist het al zei hij. Toen we het er laatst in de auto over hadden vertelde ik dat we dan nu uitgebreid kerst vieren want ik hoef geen Sint cadeaus meer te kopen. Klonk er heel droog van de achterbank ‘oh dus jullie kopen die cadeaus’. Hahha dus het kwartje was nog niet helemaal gevallen. Hij wist dat Sinterklaas niet bestond maar wist niet dat wij dan voor de cadeaus zorgde.

Bij onze oudste voor de surprise in groep 5 verteld, eigenlijk een beetje door de druk in de groepsapp. Iedereen ging het dan toch maar vertellen. Mijn oudste is wel een van de oudste in de klas. Achteraf was het prima zo!

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste is een heel slimme jongen maar ook echt een binnenvetter en hij voelt gewoon aan dat hij over bepaalde dingen geen vragen moet stellen. Dus hij had echt nog nooit een kritische vraag gesteld over Sinterklaas. In de zomervakantie voor hij naar groep 5 ging hebben we het verteld en wij dachten dat we groot nieuws hadden , maar hij zei heel koeltjes “Dat dacht ik al wel hoor, dat jullie dat deden die kadootjes. Maar ik dacht dat ik ze niet meer zou krijgen als ik het zou vertellen”
    Dus ik zou niet altijd wachten tot je kind vragen gaat stellen , sommigen doen dat gewoon niet:)

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.619
    113
    Wij zitten er nu heel erg over in dubio. Onze oudste zit nu in groep 6 en gelooft volgens mij er nog vol in. Af en toe maakt hij wel eens een opmerking waardoor ik me afvraag of hij niet gewoon zijn mond houdt in de angst cadeautjes mis te lopen :D. Maar ik weet het dus niet, hij praat gewoon met zijn broertje over Sinterklaas, verlanglijstjes enzv. En wij zijn deze zomer verhuisd naar een huis met uitzicht over de haven waar onze lokale intocht altijd is (dit jaar niet natuurlijk) en daar hebben ze het ook steeds over samen, hoe leuk het is dat ze vanuit hun slaapkamer naar Sinterklaas kunnen zwaaien. Ergens vind ik het heerlijk dat hij nog gelooft en wil ik niet degene zijn die dat verpest. Maar ja, hij zit in groep 6, ik wil ook niet dat hij straks op school wordt uitgelachen door klasgenootjes. Moeilijk moeilijk...

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.619
    113
    Haha, nou dit dus, dat gevoel heb ik ook een beetje bij mijn oudste. Het is een hele scherpe knul, heeft alles door, maar stelt nooit dit soort vragen. Hij heeft tot nu toe bijvoorbeeld ook nog nooit gevraagd waar kinderen vandaag komen, terwijl er toch 2 zwangerschappen/baby’s voorbij zijn gekomen inmiddels. :D

cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Hier laatst verteld bij de jongste, zit nu groep 6 en is 9. Bij de oudste zelfde leeftijd verteld.
    Hier geloofden in groep 5 nog best veel kinderen.

13. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Maken wij als ouders er zelf niet een groot probleem van?
    Tenzij het veel te veel stress veroorzaakt bij je kind dan laat je het toch lekker.
    En als je het vertelt,vertel je dan ook dat al die magische en tot verbeelding sprekende dingen waar kinderen zo van houden ook allemaal niet waar zijn?
    Ik vertel mijn zoon niet rechtstreeks dat Sinterklaas echt bestaat en als hij er naar vraagt zal ik niet liegen.
    Hij zit in groep 3 (combi 3/4) en ben benieuwd dit jaar.

Baileyy vindt dit leuk.
  14. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Superleuk dat boek! Ik heb m alvast besteld

LisbethSalander vindt dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Wij hebben het net verteld aan zoon van 8 in groep 5. Blijkt dat ie het al wist. Hij had man vorig jaar de cadeautjes buiten zien zetten en nooit wat gezegd:roflmao:

zigzag en Joyciejj vinden dit leuk.
  16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn jongste van 7 in groep 5 geloof ook nog. Hij wordt in januari pas 8.
    Wij hebben net vorige week besloten dat we hem nog even laten geloven en dat hij er vanzelf wel een keer achter komt. Ik wou het eigenlijk wel vertellen, maar het is echt aandoenlijk hoe hij erin gelooft en zijn grote broers vinden het heel jammer om hem uit de droom te helpen, haha.
    Wij zaten al allemaal flauwe grapjes aan tafel te maken dat Sinterklaas in de risicogroep valt en dat hij uit rood gebied in Spanje komt en dus in quarantaine moet, maar dat vond hij echt niet leuk. Dus daar zijn we maar weer mee gestopt.

17. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    De jongste had vorig jaar in groep 2 al twijfels en vragen, we hebben het toen gewoon in het midden gelaten.. Dit jaar nog geen vragen gehad, maar aangezien de Sint dit jaar minder zichtbaar zal zijn ben ik wel benieuwd of de vragen weer boven komen of niet. We gaan het zien..

Wanneer de jongste niet meer gelooft gaan we het de oudste ook vertellen (8jr). Die heeft een verstandelijke beperking en autisme en gelooft anders gerust tot zijn 30ste in Sinterklaas denk ik :rolleyes:

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wij hebben het rond groep 5 verteld dat hij niet bestaat en hoe het echt zit.

Nu kan ik het ze vragen hoe ze dat hebben gevonden.

En beide zijn echt blij dat ze mochten geloven. Dat magische gevoel denken ze graag aan terug.
    Ze hadden het niet anders gewild. Ze voelden zich ook absoluut niet voorgelogen.

19. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn oudste kwam er zelf september zelf mee dat sinterklaas niet bestaat. Ze wist het al vanaf haar 4e zei ze.
    Nu doet ze mee met het grote geheim voor haar zusje. Vind ze erg leuk!

20. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Mijn dochter kwam er vorig jaar met kerst zelf achter.. ze was toen net 8 en zat in groep 4. Mijn zoontje is nu net 7 en zit in groep 3. Hij begint nu wel vragen te stellen en te zeggen dat hij nep is, maar ik zie dat hij nog twijfelt. Ik laat ze er wel zelf achter komen en het uitpuzzelen. Ik hoopte nog het laatste jaar nu voor de jongste maar ik betwijfel het:roflmao: Maar als ze in groep 6 zouden zitten en ze zouden nog geloven, dan zou ik het wel vertellen..

Deel Deze Pagina