live-borstvoeding geven en werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door iemandsland, 3 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iemandsland

27 aug 2008
    41
    0
    0
    Hoi,

Ik stop 6 weken vooraf met werken en heb dus (waarschijnlijk) na de bevalling nog 10 weken verlof.
    Ik wil borstvoeding geven tot in ieder geval 6 maanden.
    Niet kolven, borstvoeding geven. O.a. ivm hechting voor de baby. Ik heb gelezen dat ik daar gelukkig ook recht op heb. Ik wil graag een kinderdagverblijf in de buurt van mijn werk zoeken en daar langsgaan om BV te geven. Maar nu komt het probleem...
    Ik wordt gedetacheerd. Het is dus nog niet bekend waar ik straks zit.

Wat is jullie ervaring met borstvoeding geven (ik bedoel dus niet kolven) en werken?

Wat voor mogelijkheden heb ik in mijn geval?

2. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai iemandsland,

Je hebt in ieder recht op een kwart van je werktijd om borstvoeding te geven, dus van de 8 uur per dag 2 uur. Het ligt een beetje aan je kindje hoevaak je moet gaan voeden, als ze nog 8 keer per dag drinkt is het een stukkie lastiger dan als ze tijdens je werktijd nog maar twee keer drinkt.
    Ik verwacht niet dat je werkgever rekening hoeft te houden met de plek waar je gedetacheerd wordt, dat heb ik althans nog nooit gehoord.

Nu heb ik wel het gevoel dat jij heel sterk met dat live voeden bezig bent maar ik ga het toch zeggen ;): als jij (ik doe het even gemiddeld) 2 voedingen per werkdag (weet niet hoeveel dagen je gaat werken?) kolft en de rest live geeft, komt het ook wel goed met die binding hoor. Sterker nog, ook mama's die flesjes geven hebben die binding ;).

Maar goed, dat is je vraag niet. Sowieso is het ook ff afawchten of de BV uberhaupt gaat lukken he, het is niet zo vanzelfsprekend als het af en toe lijkt. In ieder geval succes en ik hoop voor jou dat er nog wat meer to the point tips komen :-D.
    groetjes!

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik werk ook op verschillende plekken en kolf 4 dagen per week. Uit eigen ervaring kan ik je dus geen tips geven.
    De enige tip die ik voor je heb, is het zo snel mogelijk (nog voor je verlof) met je werkgever bespreken. Geef aan wat jij zou willen en waarom je dat belangrijk vindt. Samen kun je dan misschien wel een werkbare oplossing vinden. Misschien is het mogelijk een opdracht te vinden die dichtbij je kantoor (en het kdv) is, zodat je zoveel mogelijk live kunt voeden. Misschien is er wel een intern project waarop je ingezet zou kunnen worden, in elk geval tot je kindje 6 maanden oud is.

Sowieso heb je nog wel een puntje te bespreken, omdat opdrachtgevers meestal niet zo'n boodschap hebben dat de persoon die zij inhuren van jouw werkgever, maar 6 uur beschikbaar is in plaats van 8 uur. Dit betekent dat je werkgever ook maar een deel van de inkomsten kan halen, als de opdrachtgever het al okee vindt om iemand voor 6 uur per dag te krijgen. Dat is natuurlijk niet jouw probleem, maar je werkgever moet hierop kunnen anticiperen. Ook daarom is het belangrijk het zo snel mogelijk te bespreken!

(ten slotte: ik begrijp dat je nog geen kdv hebt. ik weet niet in welke regio je woont/werkt, maar ik zou daar een beetje tempo mee maken! ik heb hier ingeschreven toen ik 13 weken zwanger was, en wacht nog steeds op een plek....)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

hier ook iemand die gaat kolven na m'n verlof...
    Dat live voeden voor de hechting: dat is vooral die eerste maanden belangrijk. Zelf plak ik wat overuren en vakantie achter m'n verlof aan, waardoor ik pas na 3,5 maand weer aan de slag hoef. Vervolgens zal ik tot 6 maanden sowieso gaan kolven, (als het lukt: da's ook altijd maar afwachten naturlijk).
    Je baas is verplicht om je 2 uur per dag de gelegenheid te geven te voeden/kolven. Als jij gedetacheerd wordt en dus verder van het KDV van je kindje afzit, gaat live voeden dus niet bij elke voeding kunnen...
    Ik zou gewoon overleggen: is het mogelijk om die eerste 3,5 maand dat je weer werkt, even niet gedetacheerd te worden, moet het wel: wat wil je baas je tegemoet komen, enz.
    Hou niet te strak vast aan dat live voeden: zou mooi zijn als het lukt, maar die binding is er al wel door de periode dat je thuis hebt gevoed en die blijft in stand doordat je dus 's ochtends en 's avonds nog wel live kunt voeden...
    Belangrijker dan borstvoeding bij binding en veilige hechting, is dat je kindje zich veilig voelt, (ik denk dat ik daar wel een professionele kijk op heb als therapeut, :)). Die hechting ontstaat dus ook gewoon als je flesvoeding geeft. En die hechting kan ook danig verstoord raken als je wel borstvoeding geeft, (omdat andere factoren ook meespelen: mijn man bijvoorbeeld, heeft zich als baby niet veilig kunnen hechten, omdat zijn vader nogal dominant en agressief aanwezig was in huis en zijn ouders voor de jongere broer en zussen van zijn moeder zijn gaan zorgen, toen zijn oma in een afkickkliniek terecht kwam: een en al ruzie daar).
    Dus, misschien ook een idee om daar eens wat over te lezen, hoe veilige hechting ontstaat bij een kindje? Kun je je namelijk op andere fronten ook voorbereiden, :)

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het is zo dat je een kwart van je werktijd mag besteden aan voeden/kolven. Bij een 8 urige werkdag is het idd 2 uren maar bij een halve dage werken dus 1 uur.

6. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Dat is ook een tip die ik kan meegeven.
    Je kindje is 10weken oud wanneer jij terug gaat werken. Hopelijk heeft hij dan ook een goed eet-schema, want anders lijkt het me voor het KDV ook niet makkelijk om steeds te moeten wachen tot wanneer jij met je borst weer terug bent om eten te geven.
    Ik zou kolven ook nog steeds in optie houden.

En daarbij... Die moeder-kind-binding is vooral de eerste weken hoor.
    Ian heeft in totaal 3mnd borstvoeding gehad en nu twee weken later merk ik toch geen verschil. Hij is nog steeds verzot op zijn allerliefste mamie :)
    Een echt moederskindje ook :oops:

7. iemandsland

27 aug 2008
    41
    0
    0
    Hoi,
    Vooralsnog heb ik reacties gezien van vrouwen kolven en werken.
    Bedankt voor de reacties, maar beantwoordt niet helemaal de vraag die ik had.

Dank voor de tip over een interne opdracht. Denk dat ik zoiets ga bespreken.

Waar ik benieuwd naar blijf:
    Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben opgedaan met voeden (ipv kolven) en werken? (Bijv doordat er een kinderopvang op het werk is.)

8. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik weet dat je het niet wilt horen maar komt ie toch.. Hopelijk heeft je kindje rond 10 weken een goed drinkschema ontwikkeld (hoeft echt nog niet!) Maar ik merk uit eigen ervaring dat het soms zo maar in de war gebracht wordt. Vannacht was mijn zoontje bijvoorbeeld ziek, koorts e.d. Daardoor had hij vanmorgen niet helemaal goed gedronken. Terwijl hij normaal gesproken half 11 gevoed wordt hij hij nu al om negen uur honger!

Zelf kolf ik één moment van de dag (half 11) en als ik een dagdienst draai dan ga ik half 2 live voeden. Toch weet ik niet of dit wel het beste voor mijn kindje is, hij en de oppas moeten zich toch aan gaan passen aan mij. Als mijn zoontje om 13.00 al erg moe is en wil gaan slapen kan dat dus niet omdat ik pas half 2 kom..

Live voeden is prachtig maar heeft dus ook nadelen. Neem alleen maar het drukke verkeer waardoor je iets later bent. Je bent gehaast en dat voelt je kind ook!

Denk er goed over na en probeer je er niet op vast te pinnen. misschien is één moment live voeden ook een optie?

Succes!

9. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik heb mijn dochter wel live gevoed tijdens het werk.
    Ik werk zelf op een kdv en mijn dochter zat in het gebouw naast mij.
    Het was soms wel eens lastig aangezien ik in mijn eentje een babygroep draaide, maar mijn eigen kindje ging voor hoor, er kwam dan een collega die mijn werk overnam.
    Ik kon mijn dochter voeden in de pauzeruimte, soms deed ik het gewoon op haar groep.
    Ik heb er geen problemen aan ondervonden.
    De andere 2 dagen kolfde ik wel, dat was te ver rijden om live te voeden.
    Ik vond het zelf in het begin erg fijn om haar even te zien tijdens de dag, mistte haar wel.

10. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    oh ja, je kan natuurlijk ook eerder naar huis gaan om live te voeden, die 2 uur heb je en mag je volgens mij zelf indelen, en is gewoon doorbetaald he

11. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Klopt helemaal!

12. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    weet je zeker of je die 2 uuraan t eind van de dag mag opnemen?

13. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Die 2 uur mag je naar eigen inzicht indelen. Dus bijvoorbeeld later beginnen en eerder naar huis.
    Wat ik jou eerder wil aanraden (als dat financieel mogelijk is) om vrije dagen en ouderschapsverlof er achter aan te plakken. Borstvoeding geven is de eerste weken best intensief en 10 weken zijn dan zo voorbij. Vaak willen kindjes de eerste weken vaak bij je drinken.
    Vanaf 3 maanden komt er (meestal) wat meer rust in.

Succes met het maken van je keuzes!

14. Niet meer actief

Ik ga ook live-voeden en ik studeer nog.
    Een voordeel van mijn studie is dat ik niet veel college-uren per dag heb en dat het prima te combineren valt. Ook is niets verplicht en in geval van nood mag ik deze colleges ook missen.

Ik heb gekozen voor gastouderopvang en het gastouderbureau gaat opzoek naar een gastouder in de buurt van mijn opleiding. Op deze manier valt het voor mij prima te combineren.

Het voordeel van een gastouder vind ik de flexibiliteit en ook het feit dat je je kind geen maanden voor de geboorte al ingeschreven moet hebben. Misschien dat dit ook iets voor jou is?

Deel Deze Pagina