wanneer vertellen, onderwijs?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MaryWoods, 8 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik had vorig jaar dat probleem(werk ook in her onderwijs!)
    Ik kwam er op de 1e dag in de zomervakantie achter dat ik zwanger was en ik nmoets na de vakantie op een nieuwe school beginnen...ik heb het toen in de laatste week van de zomervakantie alvast aan de directie verteld en verder nog niet.

Succes ermee!

2. EmmaG

EmmaG Lid

22 jun 2007
    9
    0
    0
    wow wat een snelle reacties :D haha
    Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen... haha maar het helpt opzich al om te weten, dat ik niet de enigste ben die met dit probleem zit! :D
    aan de ene kant hoop ik maar dat hun ook laat zijn met het contract en dat ze er pas na de vakantie mee komen, dan is alles opgelost :D of naja.. dan vertel ik het net voor of net na het tekenen :D maar goed.
    Misch dat ik het inderdaad wel alvast aan de directeur ga vertellen... mischien kan hij me raad geven over hoe en wanneer ik het de stichting moet vertellen en vooral aan wie....
    Naja iig heb ik het hele weekend nog om een beslissing te nemen ...
    Voor iedereen met het zelfde probleem (of iets soort gelijks) sterkte... want het blijft spannend!

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zou dat echt niet kunnen, eerst tekenen en dan vertellen. Ik zou me als leidinggevende ook echt bedonderd voelen.

Ik heb ook toezegging op een vast contract, maar als ze daar nu moeilijk om willen gaan doen dan doen ze dat maar lekker. Voor zo'n werkgever wil ik dan ook niet werken.

Wat is er tegenwoordig toch mis met eerlijk zijn?

4. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    ben het met je eens guppie, maar aangezien er weinig werk is voor beginnende leerkrachten en sommige besturen je er echt uit gooien omdat je zwanger bent zou ik toch voorzichtig zijn. Je hebt toch een baan nodig wil je je kind straks op een leuke manier kunnen opvoeden.
    Zou het echt van school en situatie laten afhangen, zijn er bij mij nu 5 zwanger waar ze niet blij mee zijn, als dan nummer 6 komt zonder vast contract dan kun je vertrekken.

5. neus

neus Actief lid

28 mrt 2007
    395
    0
    0
    leerkracht bao
    Ik zit in dezelfde situatie. Rond de 7e week heb ik het mijn directeur verteld. Best vroeg, maar we hebben een goede band en hij leefde erg mee met mijn miskraam in februari. En omdat er een zomervakantie tussen zit waardoor er geen vervanging gezocht kan gaan worden. Nu heeft hij actie kunnen ondernemen en vervanging geregeld, die zelfs al eerder begint en in mijn groep (3) ingezet gaat worden. Ik vind het wel een geruststellend idee. Het is mede de wederzijdse loyaliteit dat ik niet "kon" wachten tot na de zomervakantie. Maar niet iedereen treft het met zo'n directeur. Succes met jouw/jullie dilemma's.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    maar jullie zeggen zelf al dat er genoeg beginnende leerkrachten zijn. Vervanging is zo geregeld hoor. Weet zeker dat mijn school pas 3 ergens in oktober gaat zoeken.
    Ze hebben wel rekening gehouden met mijn rooster, kleine groep, niet te pittige lessen. Zo blijft het voor mij goed te doen en is het voor een ander makkelijker over te nemen.

Mijn ervaring is echt dat er werk zat is, je moet een beetje netwerken en je niet op besturen richten. Ik heb er nu 3 schooljaren opzitten, ook nog redelijk beginnend toch? In mijn stad zitten 3 pabo's, dus leerkrachten zat. Ben echter niet bang dat ik zonder werk kom te zitten hoor...

7. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    dat is dan een verschil, bij mij in de omgeving is er voor mensen die net afgestudeerd zijn geen werk te vinden binnen het onderwijs.
    Binnen onze school hebben we alleen al 20 mensen op een wachtlijst staan om invalwerk te doen, die zitten soms al een jaar of 1/ 2 zonder werk. Dan is het toch een ander verhaal. Gelukkig heb ik al 5 jaar een vaste aanstelling dus heb ik er geen last van.

8. EmmaG

EmmaG Lid

22 jun 2007
    9
    0
    0
    Tja dat er zoveel anderen zijn is misschien juist het probleem... voor jou zo een ander...
    Ik denk niet dat de directeur op mijn school moeilijk gaat doen, maar bovenschools... das natuurlijk een ander verhaal...en die gaan nou eenmaal over de aanstellingen... :S dus tja...
    maar ik denk dat ik het maar ff met mn directeur ga overleggen.. die heeft vast een goede raad..

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik snap het nooit zo dat mensen zich op een invallerslijst laten plaatsen. Ik heb één keer een bijeenkomst voor zoiets bijgewoond, maar heb nooit voor die stichting gewerkt. Heb echter nooit zonder werk gezeten. Wel altijd wat verder weg gewerkt, maar nu een baan bijna voor de deur. Moet wel zeggen dat ik maar 3 maanden in het regulier onderwijs heb gewerkt, daarna speciaal onderwijs. Het verloop binnen cluster 4 is vrij groot, door mensen die AB'er worden o.i.d. Ik werk nu niet meer in het culster 4 onderwijs, maar zou er snel weer een baan in kunnen vinden.

10. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Guppie ik denk dat je dan geluk hebt. Hier in mijn omgeving vind je ook geen werk als je niet op de invallijst staat. Ook op mijn school niet.

11. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    ook hier een juf.

Ik was de eerste weken zooooo moe dat ik om half vier al buiten stond. (school is om 3 uur uit).
    Ik vind het soms net even iets te belangrijk wat anderen van me denken en ben het dus met 7 weken aan m'n directeur en een paar directe collega's verteld, zodat ze niet dachten dat ik de kantjes ervan af liep.

Met 9 weken versprak ik mezelf en toen wist iedereen het.

Ik zou het de volgende keer weer zo doen. Stel dat ik van de trap afval (en daar hebben we er nogal wat van).....

Linda

12. EmmaG

EmmaG Lid

22 jun 2007
    9
    0
    0
    Nee hier in de buurt zijn er ook overal regels voor wie er aan de beurt is voor een functie! en mensen die van buiten de stichting komen! komen er echt niet tussen! Tenzij ze directeur willen worden misschien.. maar dan nog... :D
    De meeste meiden van mijn jaar zijn nog steeds aan het invallen... en wachten op een vaste baan... (al voor het 2e jaar )dus wat dat betrefd heb ik al veel geluk gehad! Het gemiddelde schijnt zelfs 3 jaar invallen te zijn voordat ze er tussen komen en een vaste baan aangeboden krijgen!

13. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Betreft is met een t juf!
    Even offtopic maar ik vind dat er nogal neerbuigend wordt gedaan over invalwerk. Daar is niks mis mee. Ik heb het ook gedaan. Ik heb in een invallerspool gezeten (mét contract dat wel) .
    Emma. Het werkt inderdaad zo dat er lijsten zijn binnen een bestuur. Het is ook zo dat wanneer jij een bepaalde tijd hebt gewerkt achter elkaar jij bepaalde rechten hebt opgebouwd.
    Ga eerst dus na wat je rechten zijn binnen het bestuur waarvoor je werkt, en ga daarna kijken hoe je gaat handelen.
    Ow en elk bestuur heeft een vertrouwenspersoon, ga daar mee praten!

14. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    het gaat er volgens mij niet om dat invalwerk "minder" is.
    Het gaat erom of je het nu wel of niet moet vertellen als je een vast contract krijgt binnen een aantal weken.
    Doordat er op het moment weinig "vaste" aanstellingen zijn en er heel veel mensen zijn die willen werken, dus invallers is er voor jou zo een ander gevonden.
    Als je namelijk geen vast contract hebt en je verteld het voor de zomervakantie dan kunnen er scholen/ basturen zijn die een andere invaller nemen voor na de vakatie ivm je zwangerschap.

groetjes

15. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    poeh wat maakt deze topic een hoop los zeg!
    Ik ben zelf gedragskundige; dus is qua vervanging wat lastiger (daar is geen vaste inval-pool voor oid); ik denk dat ik het de laatste schoolweek maar tegen mn (interim) directeur ga zeggen en dan laat ik het van de situatie afhangen of ik het ook aan de rest van de collega's vertel of niet....

16. prinsessebes

prinsessebes Actief lid

12 jun 2007
    168
    0
    0
    Ben ook een docent. Ik heb net mijn eerste jaar voor de klas achter de rug en heb inmiddels de toezegging op een vast contract. Ben nu ook iets meer dan een maand gestopt met de pil. Ik vraag me nu eigenlijk ook wel af wat mijn baas van me denkt als ik zwanger blijk te zijn. Zou hij denken: 'Ja, dat is ook een mooie. Eerst zeuren om een vast contract en dan zwanger worden!'

Mijn vader is directeur van een school en zegt dat ze je ook met een tijdelijk contract niet zomaar kunnen ontslaan (of je contract niet verlengen oid.) Daarvoor moeten ze een uitgebreide verzameling officiële papieren hebben over jouw disfunctioneren. Als je baas die niet heeft, kunnen ze je niet zomaar ontslaan.

Ik voel me er bij voorbaat al rot onder. Nog lang niet zwanger, maar nu al een schuldgevoel. Is dat geen mooie! Heb er nog heel even over na zitten denk om -als het zover is- mijn baas te vertellen dat het een 'ongelukje' is. Heb besloten om dat niet te doen. Mocht ik zwanger zijn, dan accepteert hij het maar. Ik ga mijn kind niet afdoen als een ongelukje om mijn baas iets tevredener te stellen.
    Heb er ook nog over na zitten om voor mijn baas maar weer te beginnen met de pil....nog even een paar jaartjes wachten om meer goodwill te kweken. Maar goed, over een paar jaartjes is het voor hem nog steeds onhandig als ik zwanger ben. Het blijft lastig om te vertellen en de manier waarop ik mijn leven inricht daar heeft mijn baas niets over te zeggen!

Zo, dat was hem dan. Lange monoloog....

Groetjes,
    Sonja

17. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Goodwill kweken voor je bass, zou hij dat ook doen voor jou? Wachten met kinderen voor je baas, dat je daar uberhaupt over nadenkt...

Ik vind dat de meeste nogal makkelijk denken. Het bedrijfsleven is ook keihard, voor jou 10 anderen. Dat is waar ik me soms zo aan stoor in het onderwijs, het softe. Ik vind dat je altijd eerst aan jezelf moet denken, zeker als je een kleine op komst hebt.

Het is toch logisch dat je liever eerst een vast contract hebt en dan pas aan kinderen wil beginnen. Dat weet je baas of bazin ook.

18. prinsessebes

prinsessebes Actief lid

12 jun 2007
    168
    0
    0
    Je hebt helemaal gelijk! Dat is ook een beetje mijn probleem, wil altijd door iedereen aardig gevonden worden en maak me altijd druk om wat anderen van me vinden. Daarom zet ik mezelf vaak op de laatste plaats. Niet zo handig.
    Het onderwijs is ook softer dan het bedrijfsleven. Ik heb ook heel bewust NIET voor het bedrijfsleven gekozen. Na mijn eerste jaar merk ik wel dat men in het onderwijs niet heeeeeel erg soft is hoor. Je moet ook eigenlijk in de eerste plaats aan jezelf denken. Toch blijkt dat in de praktijk lastiger te zijn. Zelfs in Zweden is dat een probleem.

Groetjes,
    Sonja

19. Pooh69

Pooh69 VIP lid

31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Hier nog iemand die lesgeeft! Ik kwam er na de eerste week van mijn vakantie achter dat ik zwanger ben. Maar als ik moet beginnen ben ik die woensdag 11 weken. Dus op maandag bijna 11 weken. Zou ik het kunnen vertellen of ben ik dan echt te vroeg? Ik zou het fijn vinden om het op mijn eerste werkdag te vertellen, zodat ik niks voor me hoef te houden! ;)

20. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Gewoon vertellen Pooh!

Deel Deze Pagina