Bij mijn eerste IVF heb ik op mn werk volledig open kaart gespeeld. Ik dacht dat het goed zou zijn, zeker omdat in de mmm niet altijd alles loopt zoals je graag zou willen en dat ze dus op de hoogte zouden zijn als ik bv mn dag niet had of zo. Mijn collega's wisten dan ook zo'n beetje op de dag af wanneer ik ongesteld moest worden en dus ook vanaf dag 1 van mijn zwangerschap. Door omstandigheden en heel veel onbegrip van juist die collega's ben ik enorm teleurgesteld in hen. En nu ik weer zwanger ben heb ik dan ook zoiets van: Jullie wachten maar mooi! Jullie komen er vanzelf wel achter. Zelf denk ik ook: veel mensen vertellen het de buitenwereld niet eens voor de 12 weken, dus ik ben ook niemand iets verplicht/schuldig. Maar toch... Is het raar als ik het op mijn werk in ieder geval tot de 12 weken, of misschien zelfs wel langer, niet vertel? Wanneer hebben jullie het op je werk verteld?
Helemaal niet raar om te wachten!! Je bent het wel verplicht om te melden voor zoveel weken dat je gaat bevallen, maximaal 3 maanden voor de bevalling ofzo? Ik weet het niet precies, maar als je wilt kun je dus nog lang voor je houden! Ik heb mijn baas ingelicht met 13 weken, vond het wel zo netjes dat hij het dan toch al wel wist. Zeker als ik af en toe eerder naar huis ging omdat ik niet meer kon of een afspraak bij de gyn had. Mijn collega's weten nog van niets en dat houd ik nog een paar weekjes zo denk ik! Zal het niet heel lang meer voor me kunnen houden want mijn buik begint nu aardig op te vallen. Wanneer ik eraan toe ben komt het vanzelf wel. Geniet nog even lekker van jouw geheimpje als je dat wilt!
Het is helemaal niet raar als jij ervoor kiest dat je nog even wilt wachten! Zelf heb ik het meteen verteld maar dat komt ook omdat ik bij mijn laatste mk op het werk was en iedereen dus van onze wens af weet en heel erg mee leefde. Des te moeilijker was het om het geheim te houden. Ook heb ik het vooral verteld voor het geval ik weer op het werk zou beginnen te bloeden, zodat ik het niet eerst moest gaan uitleggen dan dat ik zwanger was en het misschien weer mis gaat. Maar nogmaals het is geheel je eigen keuze!
Helemaal niet raar dat jij het nog niet wil vertellen. Ik wilde ook liever wachten maar door het werk wat ik doe (soms met röntgenstraling) moest ik het helaas wel vertellen op het werk. Ik had ook graag nog even willen wachten. Het is inderdaad zo dat je vanaf dat je 6 maanden zwanger bent verplicht bent om het te vertellen maar daarvoor is het lekker jou eigen zaak wanneer je het wil vertellen.
Je mag het helemaal zelf weten Het is in ieder geval zeker niet raar om het niet te vertellen. Ik vertelde het met 7 weken, maar ik was zo moe en zo beroerd dat ik niet meer functioneerde. Dat kon ik niet op een griepje gooien
niet raar hoor om te wachten! familie wis thet hier met 8 weken, vrienden met kleine 11 weken ivm carnaval, en collegas met 12 weken. Ik vond het prima zo!
Waarom zou dat raar zijn? Het is juist vaak gebruikelijk om 12 weken te wachten en je bent zeker niets verplicht aan niemand! Stel je voor er zou onverhoopt nog iets misgaan (gebeurd niet hoor) wil je dat dan aan je onbegripvolle collega's gaan uitleggen? Nee toch? Lekker rustig afwachten en alleen ervan genieten!
Het is toch helemaal niet gek dat je even wilt wachten? Zeker niet als er iets gebeurd is waar jij je niet prettig bij voelt. Aan de collega's waar ik het goed mee kan vinden (en waarvan ik weet dat ze ook niets zomaar doorvertellen) heb ik het eerder verteld, maar voor de rest heb ik het na de echo met 12 weken verteld.
Ik heb het op mn werk (manager collega's) na de eerste 'officiele' echo verteld dus met 10 weken. De clienten (die verstandelijk helemaal goed zijn) pas vanaf de 24 weken omdat ik toen een zwangerbuik kreeg. Mijn familie wist het gewoon meteen met 4 weken toen ik de test deed hahah zou zoiets nooit voor familie achter houden. Ik zou het aan je manager/leidinggevende niet later dan die 12 weken vertellen. Je collega's doen er niet zo toe die hoef je feitelijk nooit iets te vertellen als je dat niet wilt
Ik heb zelf twee keer een miskraam gehad. Na de tweede heb ik ook open kaart gespeeld, want dit keer viel het niet in de zomervakantie, maar gewoon tijdens normale werkweken. Ik ben drie weken thuis gebleven en dat viel natuurlijk wel heel erg op. Toen ik nu weer zwanger was, hield iedereen daar wel rekening mee natuurlijk. Maar ik heb niets gezegd. Het was wel spannend genoeg zonder dat iedereen vraagt of alles nog wel goed gaat. Ik vertelde het toen ik 17 weken zwanger was, want de zomervakantie viel er precies tussen.
Ik heb het m'n leidinggevende en werkbegeleider verteld met een week of 7, dit omdat ik soms te maken heb met agressieve mensen en voor het geval er iets zou gebeuren. Toen ik een goede echo gehad had, heb ik deze op Facebook gezet waar ik ook een paar collega's op heb dus zij wisten het toen en achteraf hoorde ik dat één van deze collega's door het kantoor heeft gegild dat ik zwanger was . Overigens heb ik super leuke, lieve en begripvolle collega's.
Echt niet raar hoor! 12 weken is heel normaal en ik heb zelfs een collega gehad die het met 15 weken pas vertelde. En al wil je nog langer wachten (als je dan nog niets kunt zien bij je natuurlijk ), het is jouw beslissing!