Kan werkgever verzoek een week eerder met verlof gaan weigeren?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Katrina, 6 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katrina

Katrina Lid

21 jan 2013
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi allemaal,

Op mijn werk loop ik tegen het volgende aan. Ik heb aangegeven 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof te willen. Dit is over vijf weken. Echter, ik merk dat het allemaal wat pittiger wordt en heb rugklachten. Ik heb om die reden aangegeven een week eerder met verlof te willen gaan, 5 weken voor uitgerekende datum.

Nu gaat mij. Werkgever niet akkoord ivm onderbezetting. Ik kreeg wel als tinmijn ziek te melden alleen die week. Dat wil ik eigenlijk nit aangezien ik dat niet ben.

Mag een werkgever het verzoek eerder met verlof te gaan, zonder medische reden, weigeren?

Ik hoop dat iemand dit weet,

Groeten, Katrina

2. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Volgens mij mag een werkgever dit niet weigeren. Dat is je eigen keuze, bij ziekte is het automatisch dat je eerder moet stoppen, maar ook zonder ziekte mag je dit zelf bepalen. Volgens mij is het wel zo dat je dit minimaal 3 weken van te voren moet doorgeven.. Dus dan ben je nog mooi op tijd :)

3. Bri

Bri Niet meer actief

Het lijkt mij niet dat hij het mag weigeren, zeker niet als jij het een tijdje van tevoren aangeeft.

Bovendien: als jij je ziekmeldt na 34 weken zwangerschap, al is het maar voor één uur, dan gaat automatisch en direct je zwangerschapsverlof in. Zo is dat nu eenmaal geregeld.

4. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ook al weigert hij, dan ga je de ziektewet in, dan moet je wel met 6 weken met verlof... Werkgever heeft in dit geval niks te zeggen!!

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je hebt wel een medische reden....
    Je trekt het niet meer en je hebt rugklachten.
    Gewoon dus ziekmelden. Dan gaat je verlof meteen in.

6. Katrina

Katrina Lid

21 jan 2013
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik kan gewoon met vijf weken met verlof. Dat is een prettiger vooruitzicht

Groetjes, Katrina

7. Katrina

Katrina Lid

21 jan 2013
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu nog even regelen met mijn werkgever :)

8. Katrina

Katrina Lid

21 jan 2013
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi, het is gelukt hoor. Werkgever had het nog niet bij UWV gemeld (omdat er vaak wijzigingen zijn aan het einde). Ik heb dus mijn verlof ingediend en ga 5 weken van tevoren met verlof.

9. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Fijn! :D

Deel Deze Pagina