Hoi meiden, Ik ben eens benieuwd of hier nog meer meiden zijn die een pessarium hebben om de baarmoedermond dicht te houden... Ik heb hem nu 4 weken omdat mijn baarmoedermond bij controle nog 9,2mm was.
Ja ik had hem bij onze tweede Had met 20 weken een verkorte baarmoedermond ze hebben toen het pesarium eromheen gedaan, ik heb het toen met veel bedrust nog tot 36 weken weten te rekken!
Ik heb er ook 1! Samengevat: vanaf wk 20 problemen door harde buiken (5-10 per uur op slechte dagen), verloor meerdere keren een slijmprop en toen ontdekten ze dus een afname van 2cm in 3 weken. Met 23+2 is de ring geplaatst tijdens een opname, ik had toen al bedrust. Bij mij was de positie van de baarmoedermond ook een probleem (dtond teveel naar voren) en die ring corrigeert dit waardoor de druk wat afneemt en ook de harde buiken minder zijn. Ik heb nog geen weeënremmers of longrijpingsspuiten gehad, dit is nog niet nodig geweest. Mijn baarmoederhals blijft nu al 3 weken stabiel boven de 2cm. Zoals ik in mijn topic al vertelde is bij mij het beleid heel anders, nl: - complete bedrust, enkel plassen/douchen - wekelijks meting van de baarmoedermond - preventieve antibioticakuur die bacteriën die risico op vroeggeboorte vergroten uitroeien, mede omdat door die ring de kans op infecties groter is - met 34 weken gaat de ring eruit - vanaf 34 weken mag ik weer rechtop zitten, kleine stukjes lopen, etc (mits dan nog geen ontsluiting ofzo natuurlijk!) Wat nu maakt dat er zoveel verschil is tussen het beleid bij jou en bij mij is mij onduidelijk. Misschien omdat het bij mij al bij 20 weken is begonnen? Misschien omdat ik ook harde buiken heb die invloed kunnen hebben op de baarmoederhals? Geen idee...maar heel vreemd dat het bij jou zo 'relaxed' lijkt en wij heel duidelijk gehoord hebben rekening te houden met een extreem prematuurtje... Ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen! Begreep van de artsen dat het een oude techniek in een nieuw jasje is die weer vaker gebruikt wordt na recent zeer goede onderzoeksresultaten. Vooral ook bij tweelingen schijnt dit de baarmoeders te helpen de kindjes langer binnen te houden! Ik ben na 3 weken iig al erg gehecht aan mijn ring, durf niet zonder hoor :')