erkenning + achternaam buitenlandse vader

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door datdanweerwel, 2 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. datdanweerwel

8 jun 2015
    33
    0
    0
    Rotterdam
    De vader van ons kindje komt van buiten de EU. Heeft iemand ervaring/informatie over het erkennenen en geven van zijn achternaam? Ik kan op internet bar weinig vinden hierover. De bevalling zal in NL zijn en hij is dan ook hier.

Alle info is welkom!

2. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

De vader van ons kindje? ... Volgens mij hebben kinderen maar 1 moeder en 1 vader? :p

Verder geen ervaring hierin. Je zou bij de gemeente om meer informatie kunnen vragen?

3. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik weet niet of het uitmaakt dat hij van buiten de EU komt? De vader is de vader, dus die zou het kind hoe dan ook gewoon kunnen erkennen lijkt me. Bel even op naar de gemeente als je er geen info over kunt vinden. Mijn vriend komt van binnen de EU, maar wij moeten ook langs het stadhuis voor het erkennen enz. Lijkt mij dat het voor jullie hetzelfde is.

4. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Dit staat er op de website van rijksoverheid:

Kind erkennen door buitenlandse man of vrouw
    Wilt u een kind erkennen maar heeft u bijvoorbeeld een andere of dubbele nationaliteit. Dan is het belangrijk te onderzoeken welk recht op u van toepassing is. Meestal geldt ook dat toestemming voor erkenning van de moeder nodig is.

Vraag informatie of advies bij de afdeling Burgerzaken van uw gemeente of een juridisch deskundige.

5. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk moet hij dan zelf wel ook een geboorteakte en een uittreksel van max 6 maanden oud inleveren, Of iig bij hebben. Dit had mijn partner iig nodig om te kunnen erkennen. Waar komt je partner vandaan als ik vragen mag? Woont hij hier officieel? Of komt hij voor de geboorte hierheen?

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hmmm, lastig. Zou het niet weten.
    Voor NDL heb ik niet veel meer gevonden, voor BE wel:
    Naar Belgisch recht kan het kind vóór (prenatale erkenning) of na de geboorte (postnatale erkenning) erkend worden. Zelfs als het meerderjarig (18 jaar) is, kan nog het altijd erkend worden.

Naar Belgisch recht kan de erkenning gebeuren in de geboorteakte, in een afzonderlijke akte van de burgerlijke stand of in een notariële akte. De erkenning kan niet gebeuren in een testament.

De erkenningsakte kan in België worden opgemaakt wanneer minstens een van de volgende voorwaarden is vervuld:

de erkenner heeft zijn woonplaats in België op het moment van de erkenning
    de erkenner heeft zijn gewone verblijfplaats in België op het moment van de erkenning
    de erkenner is Belg op het moment van de erkenning
    het kind is in België geboren
    het kind heeft zijn gewone verblijfplaats in België op het moment van de erkenning
    Een Belgische beroepsconsulaire vertegenwoordiging in het buitenland kan in sommige gevallen een erkenningsakte opstellen voor een kind dat erkend wordt door een erkenner met gewone verblijfplaats in het buitenland.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Heeft hij gewoon een verblijfsvergunning?
    Mijn man had alleen een buitenlands paspoort (en vaste verblijfsvergunning) toen mijn oudste kwam, wel waren we getrouwd voor de Nederlandse wet. Ze heeft gewoon automatisch zijn achternaam gekregen, zoals we dat ook wilden.

8. datdanweerwel

8 jun 2015
    33
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor alle reacties. Hij heeft geen verblijfsvergunning maar mag op een touristenvisum het hele jaar door in en uit reizen. Hij woont dus ook niet permanent in NL/ staat hier niet ingeschreven. Dit staat op korte termijn ook niet op de planning. Het is geen probleem om naar nederland te komen om bij instanties langs te gaan maar echt duidelijke info welke dat moeten zijn en wat er dan meegenomen moet worden daar is niet veel over te vinden.

Ben een beetje bang dat ze moeilijk gaan doen als men hem niet direct ergens in een systeem kan terug vinden en ik wil dit erg graag voor de bevalling geregeld hebben.

Deel Deze Pagina