Wanneer vertellen jullie het op je werk? Ik zit nu in week 5, en mijn contract loopt in maart af. Ik denk dat ik eerst een verlenging van mijn contract in handen wil, en het dan pas aan iedereen vertel. Ondanks dat het bij wet verboden is, ben ik toch bang voor zwangerschapsdiscriminatie.
Groot gelijk heb je. Je bent niet verplicht om iets te zeggen. En na 1 maart kun je het gewoon gaan vertellen.
Je bent het inderdaad niet verplicht voorlopig. Ik zou zelf een beetje inschatten hoe je werkgever daar evt op zou gaan reageren en de voors en tegens afwegen. Ik heb vandaag toevallig zelf verteld dat ik 9 weken zwanger ben en zit notabene in mijn proeftijd, was bloednerveus, maar ben nu opgelucht dat ik het verteld heb. Zij konden mijn eerlijkheid waarderen en ik hoef nu niet net te doen alsof ik fluitend door mijn werkdag heen kom (dood en doodmoe). We hebben afgesproken dat ik me tot mijn verlof nog volledig in zet en we daarna gaan kijken hoe ik deze functie parttime kan invullen Dit was een gok waar ik me goed van bewust was en in mijn geval heeft dit goed uitgepakt, zij blij ik blij. Maar dit blijft lastig inderdaad
Meesten vertellen het met 12 weken. Dus dat is in jouw geval in maart toch? Dus dat zou ik gewoon doen. Ik heb het na de eerste echo verteld net voor de 9 weken maar ik had al vast contract dus dat was makkelijk
Ik zou ook wachten tot je contractverlening in handen hebt. Het zou helaas niet de eerste keer zijn dat een contract niet verlengd word vanwege een zwangerschap, ondanks dat dat niet de reden mag zijn.
Ik ben zelf werkgever, en ik kan me goed voorstellen dat je het nu nog niet vertelt. Veel te vroeg toch nog. Hoe lullig ook, er kan nog zoveel mis gaan. Ik kan me ook goed voorstellen dat je eerst je contract wilt hebben. Als werkgever zou ik er wel van balen als ik je een contractverlenging geef en er vervolgens achter kom, dat je een groot deel van dat contract niet aan het werk zult zijn. Maar ik zou het wel begrijpen vanuit jouw optiek. Ik zou als ik jou was trouwens dan niet direct de volgende dag vertellen, maar dan nog steeds even 1 of 2 weken wachten. Anders komt het wel heel berekenend over, haha.
Hoewel ik pas op 5 1/2 week zit, en nog geen nieuw contract in handen heb, heb ik het toch maar verteld. Ik merkte dat ik er emotioneel gewoon echt last van had om het geheim te houden (ik uit mijn emoties vrij makkelijk en ben best wel een open persoon). Daar komt bij dat ik in de thuiszorg werk, en sommige clienten fysiek erg zwaar zijn. Daar wil ik over kunnen praten als dat nodig is. Ik werk in een heel klein non-profit bedrijf, waar we heel persoonlijk en amicaal met elkaar omgaan. One big family zeg maar, we vertellen elkaar echt heel veel en ik wil het daarom ook gewoon graag met iedereen delen. Ik heb wel al van de week gevraagd of mijn contract verlengd zal worden en dat is toegezegd. En hoewel ik niks in handen heb, heb ik er wel een goed gevoel over. Overigens loopt mijn contract tot 31 maart, dus dikke kans dat het dan al zichtbaar zou zijn. Dus dan maar liever meteen zelf vertellen. Mijn moeder vond het stom, maar goed, dat is haar probleem dan maar. Voor mij voelt het toch wel als de juiste keuze.