Hoi hoi, Ik wil graag 2 / 3 extra weekjes vrij na mijn zwangerschapsverlof, als mijn werkgever dit goedkeurd natuurlijk. Maar hoe moet ik dat inplannen en hoe ver van te voren zal het verstandig zijn om het daar met mijn baas over te hebben? Ik kan nu natuurlijk niet zeggen ik wil die en die datum vrij.. weet natuurlijk nooit wanneer ik nou precies ga bevallen en dus tot wanneer mijn zwangerschapsverlof loopt.. Iemand hier ervaring in? En hoe plande jij dat in?
Ik had veel dagen over van het jaar ervoor, dus ik heb met mijn werkgever afgesproken die op te nemen na mijn verlof. Dat was nog voor het verlof in ging. Als je het nu al weet, kun je beter meteen aanvragen. Je werkgever kan dan rekening houden met de periode dat er vervanging moet komen
Je kunt het nu in ieder geval al bespreekbaar maken met je leidinggevende. En dat je de definitieve data vastlegt nadat je bent bevallen. Men kan dan bij het aannemen van een vervanger rekening houden met het feit dat je langer afwezig zult zijn dan het reguliere verlof.
Na je zwangerschapsverlof start je bevallingsverlof. Bevallingsverlof kan je tegenwoordig met vier weken verlengen (onbetaald). Ik verleng mijn bevallingsverlof met twee weken en dit heb ik direct afgesproken toen ik mijn zwangerschap aankondigde. Mocht ik later bevallen, schuift alles gewoon op. Als je het betaald wilt, dan vraag je gewoon aansluitend twee/drie weken na je bevallingsverlof vakantieverlof aan (en mocht je dus later bevallen, schuift alles gewoon op). Ik heb dit nadat dit was goedgekeurd (mondeling en per mail) nog eens in een brief gezet. In deze brief kondigde ik nogmaals officieel mijn zwangerschap aan + verlof en vakantie.
ik neem 2 weken vakantie vanaf het moment dat mijn bevallingsverlof op houdt. Geen idee dus wanneer mijn vakantie valt.
Ook ik heb het vooraf al met mijn werkgever besproken. Mijn mannelijke collega wiens vrouw ook zwanger was, heeft dat ook gedaan. Bij de rest was dan duidelijk dat hij zo veel vakantie had vanaf wanneer zijn kind geboren was. Gelukkig is die flexibiliteit in ons bedrijf geen probleem.